یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

«عبدالله علیخانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

متأسفانه برخی از «روابط عمومی‌ها» تنها دنبال «شلوغ کاری‌های رسانه‌ای» هستند/ نیاز است که تدبیر جدی‌تری برای «تبلیغات فیلم‌های سینمایی» داشته باشیم

عبدالله علیخانی در مراسم شب «منوچهر مصیری»

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده پیشکسوت سینما در خصوص نقش روابط عمومی ها در اقتصاد هنر و سینما گفت: پرسشی که بنده از مدیران رسانه ملی دارم این است که مگر پفک و چیپس و لبنیات و... تجاری نیست که شما تبلیغات آن را از تلویزیون پخش می کنید؟ پس چرا وقتی نوبت به فیلم های تجاری می رسد این کار را انجام نمی دهید و حاضر نیستید تبلیغ آن ها را بکنید؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تکیه بر باد» و «آواز قو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: در گذشته فیلم ها با افراد کمتری ساخته می شد و در پشت صحنه فیلم ها تعداد بسیار معدودی حضور داشتند اما الآن وضعیت بسیار فرق کرده به نحوی که اگر ۳ بازیگر جلوی دوربین هستند حداقل ۴۰ نفر در پشت صحنه حضور دارند! به مرور زمان مرتب به تعداد افراد پشت صحنه اضافه شد و روابط عمومی و مشاور رسانه ای هم یکی از همین افراد است که عمر حضورشان در پشت صحنه فیلم ها محدود است و مربوط به گذشته های دور نمی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از روابط عمومی ها تنها دنبال شلوغ کاری های رسانه ای هستند؛ البته این شلوغ کاری های رسانه ای به مذاق عده ای افراد خوش می آید چرا که دوست دارند از ناگفته ها خبر داشته باشند. روابط عمومی ها تلاش می کنند شرایطی را به وجود آورند که سلیقه این افراد لحاظ شود و آن ها بتوانند با اثر ارتباط بیشتری برقرار کنند اما این را باید بدانیم که دیگر این شلوغ کاری ها تا ابد نمی تواند ادامه داشته باشد و بالاخره یک روزی مردم آن را پس می زنند و نیاز است که ما تدبیر جدی تری برای تبلیغات فیلم های سینمایی داشته باشیم.

علیخانی سپس با بیان اینکه محدودیت تبلیغات در رسانه ملی باعث شده تهیه کنندگان به فضای مجازی و روابط عمومی ها روی بیاورند تصریح کرد: بدیهی است که بینندگان تلویزیون از دنبال کنندگان فضای مجازی و... به مراتب بیشتر هستند اما از آنجا که سیاست های عجیبی در تلویزیون حاکم است اغلب شاهد هستیم که آن ها تبلیغات فیلم های گیشه ای را نمی کنند و اگر خیلی منت بگذارند و همت کنند تنها تبلیغ فیلم های جنگی را پخش می کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: پرسشی که بنده از مدیران رسانه ملی دارم این است که مگر پفک و چیپس و لبنیات و... تجاری نیست که شما تبلیغات آن را از تلویزیون پخش می کنید؟ پس چرا وقتی نوبت به فیلم های تجاری می رسد این کار را انجام نمی دهید و حاضر نیستید تبلیغ آن ها را بکنید؟ شما چرا وقتی یک فیلم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نمایش گرفته و روی پرده است به تیزرش مجوز نمی دهید؟ چرا اینقدر فاصله بین وزارت ارشاد و صدا و سیما زیاد است؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «عطش» و «کما» تأکید کرد: وقتی رسانه ملی به فیلم های سینمایی بی توجهی می کند تهیه کننده مجبور است که دست به دامان فضای مجازی شود چرا که تبلیغ در فضای مجازی راحت است و دیگر کسی به دنبال مجوز داشتن یا نداشتن فلان تیزر نیست و یا محدودیتی برای نشان دادن یک صحنه خاص یا خواندن آواز و... وجود ندارد.

علیخانی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما تبلیغات در فضای مجازی اثرگذارتر است یا رسانه ملی متذکر شد: بدیهی است که تبلیغات تلویزیونی بسیار اثرگذارتر هستند. مگر فضای مجازی چقدر مخاطب دارد؟ بنده می دانم خیلی افراد صفحات مختلفی در فضای مجازی دارند اما حتی در یک روز یک بار هم نگاهی به صفحه شان نمی اندازند. این بیشتر قشر جوان هستند که درگیر فضای مجازی اند و ما نباید تنها برای آن ها تبلیغ کنیم.

این تهیه کننده پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: یکی از معضلات امروز سینما عدم تولید فیلم در ژانرهای متنوع است. ما نباید به این تبلیغاتی که برای فروش فیلم ها می شود توجه کنیم و فکر کنیم اوضاع سینما بسیار خوب است! ما تا زمانی که تنوع در عرضه آثار نداشته باشیم و شاهد نمایش فیلم های داخلی و خارجی در ژانرهای متنوع نباشیم نمی توانیم امیدی به آشتی عموم مخاطبان با سینما داشته باشیم.

وی افزود: این روزها بسیاری از افراد که سلیقه خود را در فیلم های سینمایی نمی بینند در خانه و پای ماهواره ها نشسته اند. روابط عمومی ها هر کاری بکنند نمی توانند این قشر را به سالن های سینما بکشانند مگر آنکه فیلمی باب سلیقه آن ها در سینماها اکران شود تا آن ها مجاب به حضور در سالن های سینما شوند.

علیخانی در خاتمه این گفتگو افزود: ضمن اینکه مایل هستم این مسأله را هم عنوان کنم که اگر امروزه به ظاهر اوضاع سینما خوب است به ضرب و زور آگهی فیلم ها در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و قیمت بالای بلیت سینماها است در غیر این صورت سینماها همین میزان مخاطب را هم نداشتند. پرسشی که بنده از مدیران فرهنگی و سینمایی دارم این است که چرا باید تبلیغ فیلم های ساخت داخل در شبکه های ماهواره ای خارجی باشد؟ آیا از نظر ایشان این اتفاق غیرطبیعی نیست؟ چرا تمهیدی اندیشه نمی شود که امکان تبلیغ برای یکایک فیلم های سینمایی از شبکه های سراسری رادیو و تلویزیون فراهم شود تا تهیه کنندگان مجبور نباشند به فضای مجازی و ماهواره ها مراجعه کنند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.