چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

کارگردان «تارهای نامرئی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید برای «مدیریت فرهنگی» در کشور یک «سمفونی» طراحی کنیم/ «سینماگران» بخشی از «ارکستر فرهنگی» هستند و باید درست سازشان کوک باشد

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در آستانه سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام جعفر صادق (ع) گفت: کسانی که از فقه و اصول اجتماعی و اقتصادی اطلاعی نداشتند افسار اسب این سرکش را در دست گرفته اند و نتوانستند آن تنظیم کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «سیب و سلما» و «شب کایت ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فقه جعفری درست در راستای نگاه کلی اسلام و انقلاب اسلامی است. مبنای انقلاب اسلامی ما تنظیم روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و همه ابعاد زندگی با با نگاه شیعی است و تشیع هم تعبیر و تفسیر و دنیای مشخص خود را دارد.

وی ادامه داد: فقه کارش تنظیم روابط است؛ از حالات شخصی گرفته تا روابط بین المللی. مسائل فقهی اصول و باید و نبایدهایی دارد. فقه در حوزه های باید و نبایدها که واجب و حرام و مستحب و مکروه است طبقه بندی می شود. در واقع کلیه روابط انسانی در این حوزه تنظیم می شود. کسی که مومن باشد به این فقه مومن به تشیع و اسلام است و کسی که مومن واقعی باشد این ها را رعایت می کند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: هدف اسلام این است که با رعایت اصول شرع زندگی متعالی برای جامعه اسلامی ایجاد شود و دنیا و آخرت آن ها درست رقم بخورد. پس راه رستگاری از دامن مسیر فقه می گذرد. اگر کسی فقه را درست رعایت کند جامعه درست می شود. انقلاب اسلامی آمد که روابط را بر اساس دیانت تنظیم کند. در مسائل مادی و اقتصاد و سیاست و روابط اجتماعی و خانوادگی در فقه برایش یک سری باید و نبایدهایی تعریف و تنظیم شده و از نظر اسلام این فقه است که مسیر تعالی را تنظیم می کند.

بهمنی سپس با بیان اینکه طبیعی است که سهمیه فرهنگ و رسانه و ابعاد مختلف آن مانند فیلم و سینما که حوزه تخصصی ما است در این راستا بسیار زیاد است متذکر شد: اگر این سهم را رسانه به خوبی ادا کند می تواند در مسیر استراتژی و راهبرد اساسی انقلاب اسلامی که تنظیم روابط اجتماعی انسانی برای رسیدن به رستگاری است خوب جلو برود. در واقع باید زمینه های فکری و ایمانی برای اجرای احکام الهی و دینی در جامعه اسلامی فراهم شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «تارهای نامرئی» و «زندانی ۷۰۷» یادآور شد: البته در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما همه این ها را جزو بدیهیات می دانستیم. در واقع بر این باور بودیم که وقتی انقلاب اسلامی پیروز شده فقه در تمامی امور کشور وجود داشته باشد و در همه حوزه ها از جمله رسانه اجرایی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مسأله اجرایی شده یا خیر اظهار داشت: در هر بخشی چه در سیاست چه در اقتصاد چه در فرهنگ تلاش هایی شده اما آنچه نتیجه مورد انتظار بوده هنوز به دست نیامده است. یک دلیل آن قطعاً به خاطر ضعف تلاش ها است و بخش دیگر این است کسانی که تلاش کردند تسلط کافی بر این حوزه نداشتند.

بهمنی در همین راستا تصریح کرد: مدیرانی که شناخت درستی از فقه اسلام ندارند چارچنگولی به میز و موقعیت های شان چسبیده اند و اجازه نمی دهند افراد آگاه تر از ایشان وارد میدان شوند! حوزه فرهنگی باید و نباید دنیای خاص خود را دارد اما این دنیای خاص توسط مدیران فرهنگی ما شناخته نشده!

این کارگردان سینما تأکید کرد: کسانی که از فقه و اصول اجتماعی و اقتصادی اطلاعی نداشتند افسار اسب این سرکش را در دست گرفته اند و نتوانستند آن تنظیم کنند. مثلاً بانک ها با سیستم غیر اسلامی و در ظاهر اسلامی کار می کنند؛ ربا حرام است و این اصل فقه است اما آیا ربا در سیستم بانکی ما وجود ندارد یا کلاه شرعی برای آن ساخته می شود و با سیستم بانکداری غربی امور بانکی ما پیش می رود و همین باعث ایجاد مشکلات عدیده اقتصادی در کشور شده است؟

وی افزود: ابعاد مختلف بسیار زیادی در این ماجرا وجود دارد که وضعیت نامطلوب فعلی را رقم زده است؛ آنچه ما شاهدیم مورد انتظار فقه شیعه نیست اما خوشبختانه عزم و مطالبه در جامعه ما هنوز زنده است. ما هجوم فرهنگی شدیدی را شاهد هستیم و از طریق رسانه های بیگانه و فضای مجازی و بمباران تبلیغاتی زیاد می خواهند مردم را از دین دور کنند اما با این وجود مطالبه اسلام خواهی و تنظیم روابط فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بر مبنای اسلام در بطن جامعه وجود دارد و ان شاالله روزی تحقق پیدا خواهد کرد.

بهمنی در پاسخ به این پرسش که به فرض آنکه شرایط تغییر کند و مثلاً خود شما به عنوان یک سینماگر دغدغه مند امکان ساخت تولید فیلمی را با دلخواه خود داشته باشید چه کاری می کنید که نسل جوان با فیلم شما ارتباط بگیرد، آن را شعاری ندارد و بعد از تماشای این اثر به شناخت و آگاهی برسد؟ اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی و هنری به نوعی هارمونی نیاز دارد. بایستی تمامی فعالیت های فرهنگی و علمی هارمونی همه جانبه داشته باشند. دستگاه های مختلف فرهنگی از آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاه ها و رسانه های مختلف شنیداری و دیداری و نوشتاری و مجازی به هارمونی نیاز دارند. باید هر کسی ساز درست بزند تا نتیجه این ارکستر نوای خوش و لذت بخش و اثرگذار شود. نباید هر کسی هر کاری دلش می خواهد بکند.

وی افزود: قطعاً یک فیلم نمی تواند همه مشکلات را حل کند. سینماگران بخشی از ارکستر فرهنگی هستند و باید درست سازشان کوک باشد و بنوازند. بنده معتقدم ما امروزه به شدت نیاز به هماهنگی فرهنگی در جامعه اسلامی داریم. مخاطبان ما جامعه بین الملل و منطقه و مسلمانان و مستضعفین جهان هستند. ما باید برای این ها یک سمفونی طراحی کنیم تا این نوای خوش را هماهنگ به دنیا برسانیم.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: وظیفه مدیران فرهنگی و سیاست گذاران فرهنگی است که راهبرد و تکنیک و تاکتیک مشخص داشته باشند تا وظیفه سازهای مختلف را مشخص و هماهنگ کنند و سپس آن را تمرین و اجرا کنند. نمی شود هر کسی با سلیقه خودش کار را انجام دهد. اینطور اوضاع فرهنگی آشفته می شود درست مانند آنچه امروز در حوزه فرهنگی و هنری کشور شاهدش هستیم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.