شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸

تهیه‌کننده «عقرب عاشق» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«پلتفرم‌ها» برای خود حکومت خودمختار تشکیل داده‌اند و «ساترا» را به رسمیت نمی‌شناسند/ «بیزینس» اولویت اصلی «مدیران پلتفرم‌ها» است

سیدرضا محقق در نشست خبری فیلم سینمایی چرا گریه نمی‌کنی؟

سینماپرس: سیدرضا محقق تهیه کننده سینما با انتقاد از وضعیت سریال های نمایش خانگی گفت: تا کی خون و خونریزی و چاقو کشی و... باید ببنیم؟ این ها بدآموزی دارد. یعنی ما نمی توانیم فیلم اخلاقی و انسانی و امیدوارکننده بسازیم؟

تهیه کننده سریال خانگی «عقرب عاشق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بیزینس و کاسب کاری اولویت اصلی مدیران پلتفرم ها است و کسانی که به عنوان مدیر در پلتفرم ها حضور دارند اغلب به محتوای سالم و فرهنگ سازی آثار توجهی ندارند.

این سینماگر ادامه داد: این نگاه ناصواب در حالی است که باید کاملاً سینمایی وجود داشته باشد. باید نگاه تخصصی در تولید آثار وجود داشته باشد؛ بدیهی است وقتی نگاه تخصصی در این امر نیست قطعاً با یک سری مشکلات در تولید مواجه می شویم و یک سری نگاه های ضد فرهنگی نسبت به خود قضیه سینما می بینیم. البته ما پلتفرمی هم داریم که مدیرمسئولش کاملاً سینمایی است فضای هنری را به درستی رصد کرده و اولویتش ساخت اثر مهم و مثبت در این زمینه و سپس بیزینس است اما وجه غالب این چنین نیست!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آه سرد» و «چرا گریه نمی کنی؟» با بیان اینکه بسیاری از پلتفرم ها برای خود حکومت خودمختار تشکیل داده اند خاطرنشان کرد: متأسفانه ساماندهی مناسبی در پلتفرم ها وجود ندارد و هر مدیری در پلتفرم سیاست خود را اعمال می کند. من بارها شاهد بودم حتی برخی افراد که یک روز فعالیت سینمایی ندارند در بیلبورد زدند تهیه کننده فلانی! اساساً این افراد از تهیه کنندگی چه می دانند؟

محقق در پاسخ به این پرسش که با این توصیف وظیفه ساترا در مواجهه با این افراد و این حکومت های خودمختار فضای فرهنگی چیست تصریح کرد: این پلتفرم ها ظاهراً زیرمجموعه ساترا هستند اما ساترا را به رسمیت نمی شناسند و قدرت خودمختار خود را درست کردند. هیچ نظارت کافی روی این ها نیست. البته شاید هم زور ساترا به این ها نمی رسد چرا که این ها اصلاً نهادهای نظارتی را به رسمیت نمی شناسند و به همین علت هم هر کاری که دوست دارند می کنند.

وی سپس با انتقاد از اینکه برخی سریال های نمایش خانگی رسماً و علناً رواج بی بندوباری و بی عفتی و قماربازی و... را می کنند اظهار داشت: متأسفانه ما با فیلمنامه های به شدت سطحی و دم دستی در پلتفرم ها روبرو هستیم. سر و کاری با ادبیات و رمان و قصه پردازی نداریم و هر کسی تراوشات ذهنی خود را به تصویر می کشد این در حالی است که نمی شود مخاطب فقط با فهم ما تطبیق پیدا کند. ما نمی توانیم در حوزه تولید کالای فرهنگی فردگرای صرف باشیم. باید با نگاه روز جهانی و ایده روز جهانی را پردازش کنیم.

این تهیه کننده متذکر شد: قطعاً برخی از این پلتفرم ها در آستانه سقوط قطعی و صد در صد هستند چرا که درک اساسی از سینما ندارند. سینما یک علم است؛ نگاه جهان بینی نسبت به هنر دارد. نباید یک نفر از کف بازار بیاید و فیلم بسازد. وقتی درک و آگاه و شعور نباشد زوال می آید. مدیران و کسانی که مجوز می دهند و سیاست گذاری می کنند باید جلوی این افراد ایستادگی داشته باشند.

محقق تأکید کرد: متأسفانه ما همانطور که در سینما فقر ژانر داریم در پلتفرم ها هم شاهد فقر ژانر هستیم. تا کی خون و خونریزی و چاقو کشی و... باید ببنیم؟ این ها بدآموزی دارد. یعنی ما نمی توانیم فیلم اخلاقی و انسانی و امیدوارکننده بسازیم؟ چرا ما برای وقت و هزینه مردم ارزش قائل نیستیم؟

این تهیه کننده سینما متذکر شد:یک خانواده می خواهد با خیال راحت بنشیند این سریال ها را با فرزندانش ببیند. تأثیر این سریال های سرشار از بدآموزی روی کودکان این خانواده چیست؟

وی با بیان اینکه تا وقتی دانایان در کنج عزلت باشند نادان ها حکومت می کنند افزود: تا زمانی که بیضایی ها و فرهادی ها که زیر و زبر و بطن سینما را می شناسند در حاشیه هستند و بازاری ها و کاسب کاران کاسب خانه راه می اندازند چیزی به اسم فیلم و سینما وجود ندارد و بقیه اش یک بازی کثیف است. افرادی که رسماً دایره المارف سینما محسوب می شوند امروزه کجا هستند؟ ما دل به چه کسانی خوش کردیم؟

محقق خاطرنشان کرد: این ها دنبال منافع مالی هستند. بستر به کاردان ها داده نمی شود! ما نیاز به یک پوست اندازی و دگردیسی اساسی در سینما و نمایش خانگی داریم و تا این اتفاق رخ ندهد نمی توانیم هیچ گونه امیدی در خصوص وضعیت آینده فرهنگی و هنری کشورمان داشته باشیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «ممیرو» و «درب» تأکید کرد: سینما که سال ها است قربانی شده و برای همین مردم به سمت نمایش خانگی رفتند. سینمای ما که زمانی در دنیا برای خودش پرچمدار بود الآن کجا است؟ کجا هستند کارگردانان بزرگ ما؟ کجا هستند آدم های فهیم؟ دلمان را خوش کردیم به فیلم هایی که توهین مستقیم به شخصیت و درک مخاطب هستند.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم همت و عزمی راسخ برای جلوگیری از ایجاد بحران های بیشتر در حوزه شبکه نمایش خانگی و پلتفرم ها وجود داشته باشد و ما بتوانیم شاهد سالم سازی و ایجاد تحولات اساسی در این حوزه باشیم.

نظرات

  • ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۲۲
    0 0
    والا بهرام بیضایی که خودش نخواست برگرده جناب فرهادی هم کم خودش فیلم غیر اخلاقی نساخته.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.