دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷

بازیگر «پسرکشی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

به عنوان بازیگر هنوز انتخاب کننده نشدم و چون انتخاب کننده نبودم آثار اشتباهی را انتخاب کردم

صحرا اسداللهی

سینماپرس: صحرا اسداللهی بازیگر و کارگردان جوان سینما همزمان با آغاز اکران فیلم کوتاه «اسپاسم» در بسته فیلم کوتاه اکران نوروزی گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: من تمام قد پشت این فیلم می ایستم و از آن حمایت می کنم. بنده «اسپاسم» را به صورت آوانگارد کارگردانی کردم و می توانم ساعت ها راجع به نحوه کارگردانی ام حرف بزنم. این تنها فیلمم است که اگر بخواهم یک بار دیگر آن را بسازم باز هم به همین شکل خواهم ساخت و این اتفاق برایم نیفتاده که بگویم ای کاش فلان کار را در زمان ساخت فیلم انجام می دادم.

بازیگر فیلم های سینمایی «پسرکشی» و «بیرو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «اسپاسم» فیلمی است که به شدت آن را دوست دارم؛ فکر نمی کنم زن و دختری باشد که فیلم را ببیند و با آن ارتباط برقرار نکند؛ اوایل فکر می کردم در ایران همه بانوان از فیلم استقبال می کنند و تحت تأثیر قرار می گیرند اما زمانی که فیلم در جشنواره زنان کره جنوبی به نمایش درآمد دیدم که همه زنان از تماشایش لذت بردند؛ مخاطبان ارتباط خوبی با «اسپاسم» برقرار کردند و از دیدن این فیلم منقلب شدند چرا که این فیلم مسأله ای را مطرح می کند که زنان به اشکال مختلف آن را تجربه کرده اند.

اسداللهی سپس با بیان اینکه من فیلم های کوتاه دیگری هم تولید کردم اما «اسپاسم» مورد علاقه ترین فیلمم است یادآور شد: من سال ها است مستندسازی می کنم از این رو سلیقه فیلمسازی ام در حوزه فیلم کوتاه داستانی خیلی زیاد به سمت مستند پیش می رود. یکی از فیلم های مستندی که کار کردم «تست دوربین» است که در میان آثار مستندم به آن هم علاقمند هستم.

این هنرمند جوان تأکید کرد: مخاطب هدف «اسپاسم» زنان و دختران هستند؛ من تمام قد پشت این فیلم می ایستم و از آن حمایت می کنم. بنده «اسپاسم» را به صورت آوانگارد کارگردانی کردم و می توانم ساعت ها راجع به نحوه کارگردانی ام حرف بزنم. این تنها فیلمم است که اگر بخواهم یک بار دیگر آن را بسازم باز هم به همین شکل خواهم ساخت و این اتفاق برایم نیفتاده که بگویم ای کاش فلان کار را در زمان ساخت فیلم انجام می دادم؛ من در واقع تمام صد خود را برای این فیلم گذاشتم و امیدوارم که «اسپاسم» مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: ذکر این نکته ضروری است که من هیچ حرفی در زمینه فیلمسازی و بازیگری ندارم که بگویم این سبک من است و... این حرف ها بزرگ تر از دهن من است! اما می توانم این گونه بگویم که مدل فیلمسازی من این است که در این فیلم کار کردم من. هر وقت می خواهم کار کنم ناخودآگاه به سمت مستند و ناتورال کشیده می شوم. در هر صورت من ابتدای راه و در حال آزمون و خطا هستم.

این فارغ التحصیل رشته معماری و دانش آموخته سینما از دانشگاه سوره در پاسخ به این پرسش که چطور شد که بعد از بازیگری تب فیلمسازی سراغ شما آمدید و خواستید مانند دیگر بازیگران مثل نیکی کریمی، جواد عزتی، بهاره رهنما، ستاره اسکندری و... در وادی کارگردانی نیز خود را محک بزنید اظهار داشت: اسم هایی که شما گفتید هم با تجربه تر و هم موفق تر از بنده هستند. قاعدتاً قیاس میان بنده و آن ها از اساس اشتباه است من هرگز خودم را با آن ها مقایسه کنم؛ من ابتدای راهم و آدم پر از خطایی هستم و آکادمیک هم در بازیگری وارد نشدم و اشتباهات فاحشی در این حوزه کردم که البته از آن ها پشیمان نیستم چون به هر حال جزئی از مسیر رشدم بوده؛ اما ماجرا این است که من بوتیک یا طلافروشی نزدم! این ها فضای منفک از هم نیستند. من در هر دو خلق می بینم اگر به شیوه درست انجام شود. چه بازیگری به شیوه درست چه فیلمسازی، یک خلقی در هر دو اتفاق می افتد.

اسداللهی خاطرنشان کرد: صادقانه این است که من به عنوان بازیگر هنوز انتخاب کننده نشدم و چون انتخاب کننده نبودم آثار اشتباهی را انتخاب کردم. البته کارهای درستی هم داشتم که از آن لذت بردم اما یک سری انتخاب های اشتباه هم داشتم. از آنجا که نمی توانستم کار دیگری جز سینما بکنم به سمت این کار گرایش پیدا کردم البته ذکر این نکته ضروری است که پیش از بازیگری مستندساز بودم. و فکر می کنم ساختن می تواند روح مرا آرام کند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: مهمترین فاکتور در این حرفه صبوری کردن است. این اصل صبوری کردن برای انتخاب نقش درست مهم است. من تا وقتی بمیرم و پیرزنی فرتوت شوم باز هم دوست دارم بازی کنم و این بر کسی پوشیده نیست. الآن هم که ظاهراً در حوزه بازیگری کاری ندارم مرتب روی بیان و بدنم کار می کنم. بازی های درست تاریخ سینما را می بینم چرا که می خواهم مسیرم صعودی باشد نه مثل چهار سال قبل بخواهم خود را تکرار کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.