چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

کارگردان «ایلیا، جستجوی قهرمان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«ایلیا، جستجوی قهرمان» یک فیلم ضداسرائیلی است/ رسم «سازمان سینمایی: بر این نبوده که همزمان دو فیلم کودک اکران شوند

فیلم سینمایی «ایلیا، جستجوی قهرمان»؛ سیدعلی موسوی نژاد

سینماپرس: سیدعلی موسوی نژاد کارگردان فیلم سینمایی «ایلیا، جستجوی قهرمان» که پیش از این در جشنواره فیلم کودک اصفهان روشنمایی شد و یکی از آثار اکران نوروز ۱۴۰۳ است گفت: بازخوردهای آزمایشی ما خوب بود و الحمدالله دیدیم که بیش از ۹۵ درصد مخاطبان از فیلم مان رضایت داشتند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش ها و صحبت هایی که صورت گرفت قرار بر این شد که «ایلیا، جستجوی قهرمان» به عنوان یک نماینده از سینمای کودک که پیش از این در جشنواره تخصصی کودک و نوجوان با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده بود در جمع اکران نوروزی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این نگاه مثبتی است که یک اثر کودک و نوجوان در سبد اکران نوروزی باشد؛ به خصوص این فیلم که همه حاضران در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک شاهد بودند که کودکان و نوجوانان یکپارچه فریاد ایلیا، ایلیا سر می دادند و دوست داشتند این فیلم در بخش های مختلف جایزه ببرد چرا که توانسته بودند با اثر ارتباط خوبی برقرار کنند.

موسوی نژاد سپس با بیان اینکه تعطیلات مدارس یکی از چالش های پیش روی ما برای اکران «ایلیا، جستجوی قهرمان» است متذکر شد: چون اردوی مدارس در این بازه زمانی برگزار نمی شود ما یک فرصت مهم را از دست می دهیم به علاوه آنکه ماه مبارک رمضان هم در پیش است و همین اتفاق شاید باعث شود به دلیل تغییرات در سبک و سیاق زندگی ها و ساعت های کاری کمی شرایط خانواده ها متحول شود و کمتر در این ایام به سینما بروند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: به علاوه ما امسال برای اولین بار در اکران نوروزی شاهد نمایش دو فیلم کودک هستیم؛ یعنی به غیر از فیلم ما «نوروز» نیز که فیلمی برای کودکان است در این بازه زمانی روی پرده می رود. معمولاً رسم سازمان سینمایی بر این نبوده که همزمان دو فیلم کودک اکران شوند و همین مسأله یک چالش دیگری را برای ما ایجاد کرده چرا که ممکن است مخاطبان سینماروی کودک و نوجوان تعدادشان میان این دو فیلم تقسیم شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو ضمن ابراز خوشحالی از حجم بالای تولیدات سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: من خوشحالم که این ترافیک در سینمای کودک و نوجوان که سینمایی بسیار مهم و اثرگذار است ایجاد شده؛ ممکن است در فصل های بعدی ما همزمان شاهد اکران سه فیلم کودک باشیم چرا که تهیه کننده های زیادی سراغ این ژانر رفتند و فیلم های متنوعی در این حوزه تولید کرده اند که همه این ها نویدبخش روزهای بهتر برای آینده سینمای کودک و نوجوان است.

موسوی نژاد تأکید کرد: از این رو ما هم سعی می کنیم که همه تهدیدها را بدل به فرصت سازیم. البته قطعاً نمی توانیم پیش بینی دقیقی در خصوص میزان استقبال مخاطبان در زمان اکران داشته باشیم اما این را می دانیم که همه مخاطبان قطعاً از تماشای فیلم ما راضی خواهند بود.

وی یادآور شد: ما پیش از این «ایلیا، جستجوی قهرمان» را در حدود ۲۰ اکران خصوصی به صورت آزمایشی روی پرده بردیم. در این اکران های خصوصی ما از ترکیب متفاوت مخاطب استفاده کردیم. مثلاً در اکرانی تنها کودکان حضور داشتند و در اکرانی دیگر مخاطبان بزرگسال؛ در اکرانی همه مخاطبان دختر بودند و در اکران دیگری همه مخاطبان پسر و یا در اکران دیگری از ترکیب این دو استفاده شد؛ بازخوردهای آزمایشی ما خوب بود و الحمدالله دیدیم که بیش از ۹۵ درصد مخاطبان از فیلم مان رضایت داشتند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این نکته که این فیلم در ورای مطالب ارزشی که مطرح می کند اثری به شدت مفرح و سرگرم کننده است و خانواده ها از آن استقبال خواهند کرد متذکر شد: بنده پیش از این هم در ایام جشنواره فیلم کودک عرض کرده ام «ایلیا، جستجوی قهرمان» یک فیلم ضد اسرائیلی است و می‌توان گفت که شاید ضد اسرائیلی‌ترین فیلم تاریخ سینمای کودک و نوجوان است که آن را ساخته‌ام و به این مسأله مفتخرم.

موسوی نژاد در ادامه افزود: بحث بازی های رایانه ای با شمایل جدیدی در این اثر مطرح می شود؛ البته بحث آسیب شناسی بازی های رایانه ای برای پدر و مادرها نیست. در این فیلم برای اولین بار بچه ها مواجه می شوند با کاراکترهایی که احساس می کنند خودشان هستند. فیلم منطق خودش را دارد اما بچه ها در آن کاراکتر خودشان را می بینند.

وی تأکید کرد: «ایلیا، جستجوی قهرمان» اولین فیلم بنده است و امیدوارم باز هم بتوانم در حوزه سینمای کودک و نوجوان مبادرت به تولید فیلم کنم؛ من از سال ۸۲ که کارم را شروع کردم تمرکز اصلی ام در حوزه کودک بوده است. البته چند فیلم مستند و داستانی برای بزرگسال هم ساختم اما کار برای کودکان را بسیار دوست دارم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: «ایلیا، جستجوی قهرمان» یک کار ترکیبی رئال-انیمیشن است؛ ما در این فیلم زندگی یک خانواده معمولی را می بینیم و بچه ها از طریق عینک و یک دستگاه به دنیای بازی های کامپیوتری وارد می شوند. این فیلم همانطور که نیاز فیلم های کودک است قهرمان دارد و ما روی بحث مهم قهرمان به شدت کار کردیم.

موسوی نژاد در خاتمه این گفتگو افزود: قهرمان اصلی فیلم ایلیا است. اما برای اقشار مختلف قهرمان داریم. ممکن است یک دختر بچه ای ارتباط بگیرد با سارای فیلم و یک پسر احساس کند آرش قهرمان فیلم است! به طور کلی خانواده ها و بزرگسالان با این فیلم ارتباط می گیرند. لذا می شود گفت این فیلم خانواده است و خانواده ها می توانند جذب بشوند و بیایند فیلم را ببینند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.