شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی:

از اول سال آینده قاعده اکران رعایت می‌شود/ اگر الان کسی بخواهد متقاضی فیلم کمدی باشد باید به اکران ۱۴۰۴ فکر کند

حبیب ایل بیگی؛

سینماپرس: ایل‌بیگی گفت: انجمن سینماداران و پخش‌کنندگان سال گذشته به وزیر ارشاد نامه زدند که سینما تعطیل است و اگر دولت پول بسیار زیادی وسط نگذارد، باید قید سینما را بزند.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در برنامه «هفت» شبکه نمایش در پاسخ به سوال بهروز افخمی مبنی بر اینکه اگر اکران فیلم‌های کمدی ادامه یابد، برای همه انواع سینما مشکل جدی پیش می‌آید؛ چرا خیلی از فیلم‌ها بودند، که در زمان اکران هزینه پوستر و تبلیغات فیلم هم در نمی‌آوردند، گفت: بخاطر همه‌گیری کرونا تصورم این بود زمان می‌برد، تا سینما به حالت عادی‌اش برگردد. ولی در پاییز یا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بازگشت خوبی را به سینما داشتیم.

ایل‌بیگی به تاثیر فتنه سال ۱۴۰۱ بر تعطیلی سینماها اشاره کرد و افزود: وقوع اغتشاشات در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ لطمه زیادی به سینما زد. در آن شرایط به زعم روسای صنوف و فعالان حوزه پخش و نمایش دیگر سینما تعطیل شده است! به ما توصیه می‌کردند پیگیر وضعیت نمایش نباشید و بگذارید سینما بسته بماند. سال گذشته با گفتگو و خواهش و تمنا از بسیاری از صاحبان فیلم‌ها می‌خواستیم فیلم‌ها را اکران کنند و نگذارند چراغ سینما خاموش شود. توصیه روسای صنوف این بود که اگر دولت می‌خواهد سینما را باز بگذارد، پول خیلی زیادی وسط بگذارد و به هر فیلمی حداقل پنج شش میلیارد تومان کمک بلاعوض بدهد، تا فقط اکران شود؛ چراکه مردم به سینما نمی‌آیند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به ماجرای درخواست مبالغ هنگفت انجمن سینماداران و پخش‌کنندگان از وزیر ارشاد پرداخت و گفت: انجمن سینماداران و پخش‌کنندگان اواخر سال ۱۴۰۱ به محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه زدند و نوشتند که سینما تعطیل است. اگر دولت پول بسیار زیادی وسط نگذارد، باید قید داشتن سالن سینما و اکران فیلم را بزند. در همان ایام که برای اکران نوروزی فیلم‌ها با صاحبان فیلم صحبت می‌کردیم، بیشتر آن‌ها برای اکران تردید داشتند و دنبال تضمین با مبالغ زیاد بودند. حال بعد از کرونا و اغتشاشات مردم دنبال فرصتی بودند، تا با دیدن فیلم‌ها کمدی دلی از عزا در آورند و در سینماها بخندند. تا حدود زیادی نمایش فیلم‌های کمدی به انتخاب مردم بود.

وی درباره شکست خوردن برخی فیلم‌های کمدی توضیح داد: شکست خوردن کمدی‌های امسال که با مدل‌های قبلی ساخته شدند، نشان دهنده تغییر در روندهاست. ما به سازندگان کمدی‌ها گفتیم که آن افرادی که سال‌هاست کمدی می‌سازند، اگر می‌خواهند مجوز بگیرند و در این عرصه بمانند، خودشان را ارتقا دهند. ما در تعداد مجوزها مراقب هستیم. اگر الان کسی بخواهد متقاضی فیلم کمدی باشد، باید به اکران ۱۴۰۴ فکر کند. تا الان به کمدی‌هایی که مجوز دادیم و هنوز به مرحله پروانه نمایش نرسیدند، برای سال ۱۴۰۳ کفایت می‌کند. از طرفی، نظام‌نامه اکران فیلم هم در حال آماده شدن است

ایل‌بیگی درباره رعایت قاعده اکران فیلم‌ها روی پرده سینما توضیح داد: بعد از بحران سال گذشته (اغتشاشات) شورای صنفی نمایش پیشنهاد کرد تا اجازه داده شود اکران فیلم‌هایی که می‌فروشند، ادامه یابد. فیلم «فسیل» ۶ ماه، فیلم «هتل» ۴ ماه و فیلم «هاوایی» ۱ ماه جزو پر فروش‌ها بودند. از اول سال آینده قاعده اکران رعایت می‌شود. البته معتقدیم سینمای کشور فقط شامل فیلم‌های کمدی نیست و باید همه فیلم و ژانرها در سینمای ایران اکران شوند. طبق قرارداد سانس‌های مناسب به فیلم‌ها اختصاص یابد و بر مبنای سه سانس در روز فیلم‌ها نمایش داده شود.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه بیشتر فیلم‌ها پخش‌کننده پیدا نمی‌کنند، افزود: این دسته از فیلم‌ها باید به شبکه نمایش خانگی و تلویزیون بروند. در سال ۱۴۰۰ که اکران فیلم‌ها مختل شده بود، صداوسیما اقدام به خرید یکی دوتا از فیلم‌ها کرد، تا در تلویزیون پخش شود. ما هم استقبال کردیم. صداوسیما با پرداخت پول توانست بخشی از هزینه سرمایه‌گذاری ما را برگرداند. برای تلویزیون هم جذاب بود، که یک فیلمی که اکران نشده، نمایش داده شود.

به گفته وی، الان بیشتر تهیه‌کنندگان و سینماگران نمی‌دانند اگر فیلم اکران نشده داشته باشند، تلویزیون با قیمت مناسب می‌خرد و برای خودش هم جذاب است، تا کار دیده نشده‌ای را پخش کند. طبق قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نسبت فیلم ایرانی به فیلم خارجی در تلویزیون بیشتر باشد. شاید تلویزیون کمتر روی فیلم‌های ایرانی حساب باز می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.