دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

کارگردان «نسکافه داغ داغ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» هویت خود را از دست داده است/ چرا دیگر برای کسی مهم نیست که «کارکرد فرهنگی» یک فیلم چیست؟

علی قوی تن

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما در خصوص عملکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش در سال ۱۴۰۲ گفت: سینما هویت خود را از دست داده است؛ اگر دنبال پول نبودند و دنبال انصاف و فیلم خوب و سینمای ریشه دار و عمیق و پر محتوا بودند آن موقع این فضا درست می شد.

کارگردان فیلم های سینمایی «نسکافه داغ داغ» و «سرود تولد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما طی ۱۰ سال اخیر دچار بحران شده است؛ این بحران را باید به طور کامل کارشناسی و خیلی اساسی درستش کرد. درست کردن این بحران با یک حرکت موقتی صورت نمی گیرد. بنده معتقدم بحران به حدی فزاینده است که سینما اساساً از دست خود ارگان ها مثل وزارت ارشاد خارج شده! یعنی حتی مدیران فرهنگی و سینمایی هم تسلط خود روی سینما را از دست داده اند.

وی ادامه داد: بدیهی است اگر سینما روال طبیعی خود را طی می کرد سایر فیلم در گونه های غیرکمدی نیز می توانستند اکران مناسبی داشته باشند و به فروش خوبی دست پیدا کنند.

قوی تن تأکید کرد: قدرت در دست دولت است و آن ها باید با دغدغه مندی و انجام کار کارشناسی کاری کنند که هنرهفتم سامان پیدا کند و به روال قبل بازگردد؛ ما سال ها قبل سینمایی داشتیم که در آن همه نوع محصولی اعم از هنری و اجتماعی و کمدی و خانوادگی وجود داشت.

این سینماگر با تأکید بر اینکه سینمای ایران امروزه نیازمند یک مهندسی جدی و دقیق است اظهار داشت: هیچ کسی نمی تواند این مهندسی را انجام دهد جز مسئولان ارشد وزارت ارشاد که اداره امور فرهنگی و سینمایی کشور را در دست دارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «رویای سهراب» و «آسمان آبی مادرم» متذکر شد: وضعیت به حدی بحرانی است که حتی در جشن اخیر اتحادیه تهیه کنندگان هم شاهد بودیم همه در دام فیلم های کمدی سطحی و بفروش افتاده اند و به این فیلم ها جایزه می دادند و آن ها را تشویق می کردند. چرا واقعاً کار به جایی رسیده که فروش بالای یک فیلم را عامل موفقیت یا عدم موفقیت یک فیلم قلمداد می کنیم؟ چرا دیگر برای کسی مهم نیست که کارکرد فرهنگی یک فیلم چیست؟

وی تصریح کرد: ما حتی در کانون کارگردانان هم می بینیم فیلم هایی که خودشان دوست دارند را در فضای مجازی تبلیغ می کنند. آدم هایی که در باند و دسته شان نیستند را یاری نمی کنند. نه کانون کارگردانان و نه اتحادیه تهیه کنندگان هیچ وقت به من برای جوایز جهانی که دریافت کردم حتی تبریک نگفت.

قوی تن در خاتمه این گفتگو گفت: سینما هویت خود را از دست داده است؛ اگر دنبال پول نبودند و دنبال انصاف و فیلم خوب و سینمای ریشه دار و عمیق و پر محتوا بودند آن موقع این فضا درست می شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.