دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

کارگردان «آپاراتچی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

فیلمسازان شهرستانی بسیار توانمند اما گمنام هستند/ تلاش کردیم سهم بازیگران استانی را ادا کنیم

قربانعلی طاهرفر

سینماپرس: قربانعلی طاهرفر کارگردان سینما که با اولین اثر بلند خود «آپاراتچی» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: : از آنجا که قصه فیلم ما در دهه ۶۰ می گذرد ما به چالش های زیادی برخوردیم که یکی از آن ها پیدا کردن لوکیشن هایی بود که بتواند تبریز قدیم را به تصویر بکشد و از همین رو ما مجبور به ساخت و ساز و طراحی صحنه ای شدیم که بسیار دشوار بود.

کارگردان فیلم های کوتاه «مهلقا» و «راه روشن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «آپاراتچی» محصول مشترک مدرسه سینمایی ماه، عمار، حوزه هنری و فارابی است. این فیلم بر اساس کتاب «آپاراتچی» که دفتر مطالعات انقلاب اسلامی تبریز آن را چاپ کرده ساخته شده؛ قصه فیلم به جلیل طائفی و عشقش به سینما باز می گردد. آقای رشیدی خاطرات آقای طائفی که در دهه ۵۰ و ۶۰ تبریز می گذشت تبدیل به کتابی شیرین کرده بودند و آقای حسین تراب نژاد که نگارش فیلمنامه «آپاراتچی» را بر عهده دارند از ایشان اجازه گرفتند و با اقتباسی از روی این کتاب فیلمنامه را نوشتند.

وی ادامه داد: در فیلم اسم قهرمان مان جلیل رشیدی است. او نقاش ساختمان و عاشق سینما است و دستی هم در تولید فیلم کوتاه در دهه های ۵۰ و ۶۰ دارد. بزرگترین آرزو و رویای وی ساخت فیلم سینمایی و حضورش در جشنواره فیلم فجر است اما با چالش های بسیار روبرو می شود و تلاش می کند با رفقای خودش که نقاش ساختمان هستند بر مشکلات فائق آید و فیلمی با موضوع شهدای دادستانی تبریز را به سرانجام برسانند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان یک فیلمساز شهرستانی با چه معضلات و مشکلاتی روبرو بودید اظهار داشت: فیلمسازان شهرستانی بسیار توانمند اما گمنام هستند. مدیران و تمامی نهادهای فعال در عرصه سینما هم این را می دانند. من قبل از ساخت «آپاراتچی» دو بار پروانه ساخت فیلم سینمایی گرفته بودم و قرار بود یکی از فیلمنامه هایم به تهیه کنندگی آقای جمال شورجه تولید شود اما معمولاً مشکلات بودجه ای مانع از تولید این فیلم ها می شد.

طاهرفر خاطرنشان کرد: انتظار می رفت نهادهای استانی در این امر مشارکت کنند؛ ماجرای آن فیلمنامه در خصوص قیام ۲۹ بهمن تبریز بود که متأسفانه به سرانجام نرسید. من معتقدم بزرگترین چالش فیلمسازان شهرستانی عدم اعتماد مسئولان به آن ها است. من اهل تملق و چاپلوسی نیستیم اما می خواهم در اینجا از سوره و مدرسه سینمایی ماه که اعتماد کردند و تولید این فیلم را به من سپردند قدردانی کنم چرا که شما وقتی در شهرستان هستید به رزومه تان اعتماد نمی کنند.

وی در خصوص دشواری های ساخت «آپاراتچی» اظهار داشت: از آنجا که قصه فیلم ما در دهه ۶۰ می گذرد ما به چالش های زیادی برخوردیم که یکی از آن ها پیدا کردن لوکیشن هایی بود که بتواند تبریز قدیم را به تصویر بکشد و از همین رو ما مجبور به ساخت و ساز و طراحی صحنه ای شدیم که بسیار دشوار بود.

این کارگردان تأکید کرد: «آپاراتچی» در بستر ادای دین به سینما موضوعاتی را مطرح می کند که تاکنون در سینما کمتر به آن پرداخته شده است؛ ما در این فیلم با موضوع شهید و شهادت و اعزام نیرو به جبهه های نبرد حق علیه باطل و نماز جمعه و مبادی فرهنگی و دینی و اعتقادی نیز روبرو هستیم. همه این ها باید طوری اتفاق می افتاد که مخاطب سمپات خوب به این موضوعات داشته باشد و به مرز شعار نرسیم و با لذت و فهم مشترک میان من فیلمساز و مخاطب جلو می رفت.

طاهرفر افزود: من هرآنچه در توان داشتم به کار بردم تا بهترین اثرم را ارائه کنم و امیدوارم مخاطبان از فیلم مان راضی باشند. در فیلم ما تورج الوند و رضا ناجی و فاطمه مقصودی فر بازی کردند. هومن برق نورد و بهنام تشکر و علیرضا استادی و امید روحانی نیز افتخار حضور دادند و مهمتر از همه اینکه ما تلاش کردیم سهم بازیگران استانی را ادا کنیم. دو بازیگر فرعی که نقش زیادی دارند از تبریز و زنجان هستند و امیدوارم بازی های ایشان یعنی آقایان ولی فروتن و وحید مبصری مورد توجه واقع شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: بزرگترین اتفاق این است فیلم اول یک فیلمساز ساخته شود. تهیه کننده اصلی فیلم خدا و شهدا هستند. ما هر وقت به بن بست می رسیدیم شهدا راه باز می کردند و من فیلمم را با تمام جان به این عزیزان تقدیم می کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.