یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵

کارگردان «ساعت جادویی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«انیمیشن ایرانی» در مسیر پیشرفت است/ «جشنواره فجر» می‌تواند جای مناسبی برای دیده شدن «انیمیشن» باشد

محمدعلی بصیری نیک

سینماپرس: محمدعلی بصیری نیک کارگردان انیمیشن «ساعت جادویی» که در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد گفت: نحوه روایت این انیمیشن به گونه ای است که دایره ای گسترده از مخاطبان را درگیر می کند. ما جوری این کار را پیش بردیم که مخاطبان از همه سنین برداشت خوبی از اثر داشته باشند.

این انیماتور جوان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ساخت پروژه «ساعت جادویی» ۵ سال زمان برد. محوریت این کار در رابطه با زندگی در مشهد قدیم و مشاغلی که در آن دوران باب بوده است.

وی ادامه داد: این اثر با محوریت خانواده ساخته شده و داستان مربوط به ارثیه ای قدیمی که در واقع شغل پدربزرگ این خانواده یعنی نمدمالی بوده است پیش می رود؛ ما در کنار روایت این داستان به واقعه مسجد گوهرشاد و نوع پوشش مردم آن دوران که حکومت وقت قصد داشته بدل به پوشش فرنگی کند اشاراتی داریم؛ ما در این اثر به مخاطبان خود این را نشان می دهیم که خود ما هویت در پوشش و سبک زندگی مان داشتیم که بسیار ارزشمند بوده اما می خواستند این هویت ارزشمند را از ما بگیرند و سبک زندگی فرنگی را جایگزین کنند.

بصیری نیک در همین راستا خاطرنشان کرد: قصه «ساعت جادویی» این گونه آغاز می شود که پسربچه ای به خانه قدیمی پدربزرگ خود که بخشی از آن در گذشته کارگاه نمدمالی بوده می رود؛ کارگاهی که دیگر رونقی ندارد! این پسر بچه یک ساعت در آنجا پیدا می کند که به واسطه این ساعت به زمان گذشته یعنی زمان کودکی پدربزرگ در سال ۱۳۱۴ که واقعه گوهرشاد در آن سال رخ داد سفر می کند؛ واقعه گوهرشاد علاوه بر تمامی آسیب های فرهنگی و اجتماعی که به جامعه زد شغل نمدبافی پدربزرگ را نیز به خطر می اندازند؛ این کودک سپس به زمان حال می آید و دیدگاهش در مورد زندگی الآن فرق می کند و سعی می کند فرهنگ و سنن قدیمی را بیشتر مورد توجه خود قرار دهد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که مخاطب هدف «ساعت جادویی» از نظر شما چه کسانی هستند اظهار داشت: نحوه روایت این انیمیشن به گونه ای است که دایره ای گسترده از مخاطبان را درگیر می کند. ما جوری این کار را پیش بردیم که مخاطبان از همه سنین برداشت خوبی از اثر داشته باشند و همه تلاش کنند مشاغلی که روزگاری جزو فرهنگ غنی کشورمان بوده را بشناسند و احیا کنند.

وی متذکر شد: ما تلاش کردیم به مخاطبان خود این آگاهی را بدهیم که مقولات فرهنگی و واقعه مسجد گوهرشاد به هم گره خورده اند. قدرتمندترین واقعه آن زمان گوهرشاد بوده و این واقعه باعث شده بود خیلی ها به خودشان بیایند. از آنجا که کلاس تاریخ حوصله سر بر است ما سعی کردیم مخاطب را پای تاریخ بنشانیم و در قالب یک اثر انیمیشن بخشی از تاریخ را برای او روایت کنیم.

بصیری نیک در بخش دیگری از این گفتگو جشنواره فیلم فجر را رویدادی مهم ارزیابی کرد و گفت: جشنواره فیلم فجر به صورت منسجم همیشه میزبان انیمیشن نبوده و سال هایی بوده که حتی یک انیمیشن هم در این رویداد وجود نداشته چون تولید در این حوزه بسیار کم است اما خوشبختانه الآن نگاه مسئولان صنعتی شده و می دانند می شود مانند سینما به انیمیشن هم نگاه صنعتی داشت و نه نگاه صرفا هنری! همین باعث شده امسال خوشختانه ۴ اثر انیمیشن در جشنواره داشته باشیم که حس رقابت را بیشتر می کند و جذاب است.

وی در پایان این گفتگو افزود: جشنواره فجر می تواند جای مناسبی برای دیده شدن انیمیشن باشد.انیمیشن در مسیر پیشرفت است و اتفاقات امروز در این حوزه قطعت بهتر از دیروز است اما به هیچ وجه کافی نیست. اگر نگاه صنعتی درستی به انیمیشن شود و حس رقابت و حس حمایت های مالی و معنوی در آن وجود داشته باشد چون مورد نیاز هر جامعه ای است اتفاقات خوب فرهنگی رقم‌ می خورد؛ ایران آینده خوبی دارد چون پر از استعداد است. مسئولان باید با حمایت از صنعت انیمیشن مانع مهاجرت نیروهای جوان مستعد شوند و من امیدوارم روزی همه جوانان مستعد بتوانند آثار دلخواه شان را با زبان انیمیشن تولید کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.