یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳

معاون «ساترا»:

امروز هیچ اثری از هیچ رسانه‌ای بدون اخذ مجوز از «ساترا» تولید یا منتشر نمی‌شود

«سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر» ساترا

سینماپرس: معاون پایش و نظارت ساترا بیان کرد بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به جهت شکل‌گیری ارتباط بین ساترا و بخش خصوصی، هیچ اثری از هیچ رسانه‌ای بدون اخذ مجوز از ساترا تولید یا منتشر نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته شنبه ۲۳ دی، چهارمین نشست «نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی در ایران» با حضور محمد حسام‌پور معاون پایش و نظارت ساترا در محل اندیشکده ژرفا برگزار شد.

حسام‌پور در این نشست با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه قانون مطبوعات می‌تواند به‌عنوان یک قانون مورد استناد نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر قرار بگیرد، گفت: برخی مواقع مسؤولان مختلف دستگاه‌ها اینگونه می‌گویند که قانون مطبوعات می‌تواند در تنظیم‌گری تمامی تولیدات رسانه‌ای نقش‌آفرین باشد اما این بیان اشتباه است زیرا قانون مطبوعات صرفاً برای رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها نگاشته شده و هیچ تعریف و مرجعیتی در حوزه رسانه‌های دیداری و تصویری ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: در تنظیم‌گری باید این نکته را در نظر گرفت که نهاد تنظیم‌گر نمی‌تواند صرفاً به یک بخش از تولیدات پلتفرم‌ها ورود داشته باشد و آنها را فقط از یک منظر ارزیابی کند بلکه باید تمامی جوانب و زمینه‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ به‌همین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع تنظیم‌گری با هدف ایجاد همگرایی لازم در این حوزه ورود کرده است.

معاون نظارت و پایش ساترا در پاسخ به اینکه آیا ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با نقش شورای عالی فضای مجازی تزاحم ایجاد کند، گفت: تلقی بنده این است که نقشی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است به جهت نقش و وظایف فرهنگی تولیدات صوت و تصویر فراگیر بوده است کما اینکه در جلسات این شورا، نمایندگان شورای عالی فضای مجازی نیز حضور دارند و اینگونه نیست که مصوبات به‌صورت غیر هماهنگ اتخاذ شود بلکه دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها یکی از اعضای اصلی است. بنابراین نگاه کشور این است که مساله اساساً یک امر فرهنگی است و از این جهت نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تنظیم‌گری پررنگ شد.

حسام‌پور با اشاره به دوگانه منافع اقتصادی و چهارچوب‌های فرهنگی در تولیدات پلتفرم‌ها افزود: در الگوی مد نظر کشور ما با مقتضیات فرهنگی و جامعه‌شناسانه ویژه‌ای که دارد چند فرض اساسی و اصلی در تنظیم‌گری مد نظر ساترا لحاظ شده است، اولاً از آن جهت که محتوای بومی اثرگذاری بیشتری بر مخاطب ایرانی دارد و با توجه به اصل مجاورت فرهنگی، به این معنا که مردم با محتوای بومی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند، در قواعد تنظیم‌گری به گسترش و توسعه محتوای بومی در مقابل محتوای غیر بومی توجه ویژه شده است. بنابراین پلتفرم‌ها باید به این مساله توجه داشته باشند که یک راهبرد اصلی کشور در حوزه نمایش خانگی، پررنگ کردن تولیدات داخلی است نه ارجحیت دادن به تولیدات غیر بومی. بنابراین وظیفه نهاد ناظر در کنار امر نظارت، تسهیل‌گری تولیدات داخلی و بومی است.

وی اضافه کرد: ثانیاً ما باید به سمت استانداردسازی فرهنگی حرکت کنیم؛ در واقع مخاطب باید با یک استاندارد فرهنگی واحد مواجه شود، یعنی نباید اینگونه به نظر برسد که در تولیدات تلویزیونی یک نوع سبک زندگی و فرهنگ تبلیغ می‌شود، در سینما شکلی دیگر و در تولیدات پلتفرم‌ها نیز با یک استاندارد دیگر آثار ساخته و اکران می‌شوند. بنابراین در ساترا به سمت استانداردسازی فرهنگی بین تولیدات رسانه‌های مختلف حرکت کردیم.

حسام‌پور افزود: قبل از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گاهی اوقات گفته می‌شد تولیدات با یک بلاتکلیفی در مرجع صدور مجوز مواجه هستند. گاهی هم عدم صراحت در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری امکانی را فراهم کرده بود تا برخی چانه‌زنی‌ها و مذاکرات و فشارها بر فرایند صدور مجوز اثرگذار باشد. اما بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به جهت تثبیت نوع ارتباط بین ساترا و بخش خصوصی، فرایندهای مجوزگیری چه در حوزه تولیدات و چه در حوزه انتشار به رسمیت شمرده شد و به رغم آنکه در سال گذشته برخی محصولات بدون مجوز تولید و یا توزیع می‌شدند، امروز هیچ اثری از هیچ رسانه‌ای بدون اخذ مجوز از ساترا تولید یا منتشر نمی‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون شاهد هستیم که مرجعیت نهاد تنظیم‌گر تثبیت و مورد قبول تمام بازیگران قرار گرفته است. البته فراموش نکنیم که در سال‌های نه چندان دور در گذشته با وجود اینکه نهادهای مختلفی در امر تنظیم‌گری ادعا داشتند، اما عملاً هیچ نظارتی انجام نمی‌شد. بنابراین در قدم اول باید به سمت تثبیت جایگاه تنظیم‌گری حرکت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.