جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر:

یک سوم جشنواره متعلق به بخش خصوصی است/ ۵۱ فیلمساز فیلم‌اولی به ناوگان سینمایی کشور اضافه شده

مجتبی امینی در نشست اعلام نامزدهای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: برنامه «نقد سینما» شامگاه پنجشنبه ۲۱ دی میزبان مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود که در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره به ارایه نقطه‌نظرات خود پرداخت.

به گزارش سینماپرس، قسمت پنجاهم برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به گفت‌وگوی ویژه با مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پیرامون برگزاری این رویداد اختصاص داشت.

امینی در ابتدای این برنامه بیان کرد: این اولین مصاحبه من درباره جشنواره فیلم فجر است. سال گذشته دوستان به این مساله اعتراض داشتند که چرا کمتر حضور داشتم اما امسال انشاالله حاضر هستم. در چهار ماه گذشته با برنامه‌ریزی انجام‌شده پیش رفتیم. از ۱۲ تا ۲۲ بهمن همزمان در تهران و بعد در استان‌ها اکران فیلم‌ها انجام می‌شود. اخیراً جلسه مهمی با مدیران ارشاد کل استان‌ها داشتیم تا جشنواره منسجم و خوبی را شاهد باشیم. در زمان ثبت‌نام بخش ملی، ۱۰۶ اثر ثبت‌نام کردند و این نشان از رونق سینما و تولد آن در خط و صنعت تولید است. در ۲ سال اخیر شاهد فیلم‌سوزی به دلیل کرونا بودیم و تولید آثار نیز متوقف و یا کم شده بود و اقتصاد نمی‌چرخید. امسال با زحماتی که توسط بخش دولتی شکل گرفت و همچنین بخش خصوصی، باعث شد فیلم‌های زیادی متقاضی حضور در بخش ملی شوند. پارسال حدود ۷۵ تا ۸۰ اثر ارسال شد. ۵۱ فیلمساز فیلم‌اولی به ناوگان سینمایی کشور اضافه شده و فیلم‌های‌شان را برای ما ارسال کردند.

دبیر جشنواره «فجر ۴۲» گفت: انتخاب آثار بسیار کار سختی بود و هیأت انتخاب یک ماه درگیر این اتفاق بودند و با وسواس فیلم‌ها را انتخاب کردند. ۳۳ اثر برای نمایش در جشنواره «فجر ۴۲» انتخاب شده است. پارسال باید ۲۲ اثر به بخش رقابتی راه پیدا می‌کرد اما ۲۴ فیلم داشتیم. همچنین امسال بخش فیلم‌اولی‌ها را در قالب نگاه نو به جشنواره بازگرداندیم. ۵ اثر فیلم اول در بخش سودای سیمرغ نیز حضور پیدا کردند. همچنین شاهد حضور ۴ انیمیشن جدی هستیم که نوید خوبی برای خانواده‌ها است. ۱۱ بهمن جشنواره فجر افتتاح و از ۱۲ تا ۲۲ بهمن فیلم‌ها نمایش داده می‌شوند. آخرین روز نمایش فیلم‌ها در خانه جشنواره نیز ۲۱ بهمن است.

در ادامه برنامه، امینی درباره انتقادهایی که به حضور برخی افراد در هیأت انتخاب شد، مطرح کرد: ما باید این فرهنگ را در خانواده محترم سینما بپذیریم و با آن کنار بیاییم که هر جشنواره‌ای یک‌سری اثر می‌پذیرد و قرار نیست همه فیلم‌ها انتخاب شوند. من هم در دوره‌های مختلف فیلم داشتم و مواقعی هم اثرم به جشنواره راه داده نشد. جشنواره فجر اعتبار جهانی دارد و ما خوشبختانه هیأت انتخاب داریم در حالی که برخی از جشنواره‌های الف دنیا هیأت انتخاب ندارند. کسانی به عنوان اعضای هیأت انتخاب بودند که سینما برای‌شان مهم است. به نظر من فیلمسازان نیز باید به آئین‌نامه احترام بگذارند. مهم مودت و همدلی است که باید بین اعضای سینما در شروع سال جدید برای این حوزه رخ بدهد.

وی درباره عدم حضور بانوان در هیأت انتخاب جشنواره فجر ۴۲ مطرح کرد: در بین اعضای هیأت داوران از بانوان حتماً بهره می‌بریم اما در هیأت انتخاب به واسطه سخت‌بودن کار نتوانستیم در خدمت آن‌ها باشیم.

در ادامه دبیر جشنواره «فجر ۴۲» درباره انتقادهای وارده به حضور فیلم‌های ارگانی در این دوره از جشنواره گفت: یک سوم جشنواره متعلق به بخش خصوصی است. یک بخشی از آن دوسوم باقی‌مانده هم مربوط به مشارکت ارگان‌ها با بخش خصوصی است. از سوی دیگر وقتی تولیدات بخش خصوصی کم شده و بخش دولتی عزم خود را جزم کرده است تا به رونق سینما کمک کند، آیا این کار غلط است؟ پس چه کسی باید کمک کند تا خانواده محترم سینما آسیب نبیند؟ ارگان‌هایی شبیه اوج، سازمان سینمایی سوره، روایت فتح و … مگر عضو سینما نیستند؟ متأسفانه در این زمینه برخی دوستان تفکراتی را به جامعه غالب می‌کنند. اگر دستگاه‌های دولتی به ساخت اثر کمک نکنند، سفره سینما کوچک می‌شود.

وی ادامه داد: از اهالی رسانه می‌خواهم که این مساله را دنبال کنند؛ از میان ۱۰۶ اثر متقاضی برای حضور در فجر ۴۲، چند اثر متعلق به بخش خصوصی بود؟ قاعده امر از نظر ما شایسته‌سالاری است و باید سپاسگزار این باشیم که ارگان‌های دولتی به کمک سینما آمدند.

امینی درباره عدم حضور برخی آثار فیلمسازان شناخته شده تصریح کرد: یک اثر در جشنواره می‌تواند موفق و در اکران ناموفق باشد. گیشه سینما با جشنواره فجر فرق می‌کند. یک اثر هم ممکن است جنس جشنواره نداشته باشد یعنی شامل شاخصه‌هایی که در جشنواره می‌تواند به آن اعتبار دهد، نباشد اما در اکران موفق باشد. انتخاب اثر به اسم کارگردان و مؤلف در جشنواره کار درستی نیست بلکه اثر باید از خود دفاع کند.

دبیر جشنواره فیلم فجر، در ادامه درباره تنوغ ژانری در این دوره از جشنواره بیان کرد: ما خوشبختانه از چارچوب فیلم‌های آپارتمانی خارج شدیم؛ هم کار کودک و نوجوان و طنز داریم و هم اثر قهرمان‌محور. در حقیقت مخاطبان با سبد مختلفی از آثار روبه‌رو هستند.

وی درباره سیمرغ بخش نگاه نو و سیمرغ مردمی اظهار کرد: بخش نگاه نو فقط یک سیمرغ دارد و درباره سیمرغ مردمی هم در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در سال گذشته و امسال سعی کرده و می‌کنیم بحث اخلاق‌مداری در جشنواره اتفاق بیفتد و آرامش و همدلی برای خانواده سینما رقم بخورد. مهمترین اولویت جشنواره اهالی سینما و دوستان محترم خانه سینما هستند. از سال پیش یک برنامه‌ریزی کردیم و خوشبختانه امسال هم با همکاری مدیران خانه سینما یک مکانی را در نظر گرفتیم و کارت ویژه‌ای برای اعضای خانه سینما تدارک دیدیم که دوستان بتوانند همه آثار را ببینند.

وی یادآور شد: همچنین امسال در تلاش هستیم زنگ سینما را با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مدارس بزنیم و صبح‌ها با نمایش آثار ویژه کودکان و نوجوانان در خدمت آن‌ها باشیم.

امینی درباره بخش بین الملل جشنواره فجر ۴۲ نیز یادآور شد: از ۸۷ کشور بیش از ۶۰۰ اثر ارسال شده و استقبال چشم‌گیر بوده است. بخش بین‌الملل در کنار بخش ملی کار خود را آغاز می‌کند. امسال به علت ظلم و جنایتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین رقم زده است، بخش ویژه‌ای را در حوزه فلسطین داریم. همچنین باید بگویم که مهمانان خوبی از سراسر جهان دعوت کردیم و خبرهای خوبی پیش روی این بخش است که اخبار آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.