شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

کارگردان «پی ۲۲» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«جشنواره فجر» روی کاغذ هویت دارد/ وظیفه متولیان جشنواره است که ثبات و نظم را در این رویداد به وجود آورند

حسین قاسمی جامی

سینماپرس: حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در خصوص انتظار از مجموعه جشنواره های فرهنگی و هنری فجر انقلاب اسلامی گفت: گویا ما تعارف داریم و می ترسیم بگوییم این جشنواره ای است که ذاتش انقلابی است. بدیهی است اگر جز این بود می توانستیم عنوان آن را مثلاً جشنواره فیلم تهران بگذاریم. عنوان فجر هویت این جشنواره است و نگاه تعارفی با فیلمسازان نباید در آن وجود داشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «پی ۲۲» و «زمزمه بودا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین آسیبی که جشنواره فجر همواره به آن مبتلا بوده این است که وقتی نزدیک به ایام برگزاری اش می شود خیلی سیاسی می شود!؛ یعنی این رویداد متأثر از نگاه های سیاسی که در سطح جامعه وجود دارد برگزار شده و همین مسأله باعث می شود نتواند استقلال خود را با توجه به آن اهدافی که برایش تعریف شده حفظ کند.

وی ادامه داد: ما وقتی به ذات جشنواره نگاه می کنیم و کنکاش می کنیم که این رویداد برای چه به وجود آمده می بینیم که گویا قرار بوده این جشنواره بر اساس اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی به پیش برود اما با نگاهی به فیلم های حاضر در آن این پرسش برای مان به وجود می آید که فرقش مثلاً با جشنواره سپاس قبل از انقلاب چیست؟

قاسمی جامی سپس با بیان اینکه جشنواره فجر نباید شاهد حضور فیلم هایی باشد که هیچ سنخیتی با مانیفست و عنوان این رویداد ندارند تصریح کرد: قطعاً فیلم های حاضر در این رویداد سینمایی با فیلم هایی که به کرات در پرده سینماها و سایر جشنواره ها می بینیم باید متفاوت باشند. قاعدتاً فیلم هایی که در موضوع انقلابی نیستند نباید وارد این جشنواره شوند چرا که این جشنواره مربوط به هویتی است که بعد از سال ۵۷ در کشورمان به وجود آمده و حتی عنوان فجر هم که به این رویداد اطلاق شده این موضوع را تأیید می کند.

این سینماگر متذکر شد: گویا ما تعارف داریم و می ترسیم بگوییم این جشنواره ای است که ذاتش انقلابی است. بدیهی است اگر جز این بود می توانستیم عنوان آن را مثلاً جشنواره فیلم تهران بگذاریم. عنوان فجر هویت این جشنواره است و نگاه تعارفی با فیلمسازان نباید در آن وجود داشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «چشم شیشه ای و «تا مرز دیدار» خاطرنشان کرد: این جشنواره روی کاغذ هویت دارد اما در اجرا باری به هر جهت برگزار می شود. بی تردید این وظیفه متولیان جشنواره است که ثبات و نظم را در این رویداد به وجود آورند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این مسأله که فقدان ثبات دبیر آسیب جدی به جشنواره زده است تأکید کرد: اینکه دبیر جشنواره ثابت نیست و در این بیش از ۴۰ سال همواره با تغییر افراد مواجه بوده به آن آسیب جدی وارد کرده است. درست است که ما دبیرخانه دائمی داریم اما دبیر دائمی نداریم. این اتفاق برخلاف آن چیزی است که در جشنواره های معتبر جهانی شاهدش هستیم. در آن ها همواره یک سازوکار ثابت وجود دارد و همین باعث ایجاد نظم و ثبات در جشنواره های شان شده است.

قاسمی جامی در همین رابطه اظهار داشت: اینجا سلایق و نگاه های مختلف می آیند و نگاه شان به انواع سینما از سینمای اجتماعی گرفته تا سینمای جنگ و... متفاوت است. مثلاً در یک سال به فیلم های جنگی توجه ویژه می کنند و همین باعث می شود سینماگران برای سال بعد سراغ ساخت این آثار بروند اما با تغییر دبیر سیاست های جشنواره در سال بعد عوض شده و کسانی که این نوع فیلم ها را ساخته اند مهجور واقع می شوند.

این کارگردان در پایان این گفتگو گفت: بدیهی است که نباید سیاست ها عوض و بخش های شجنواره تغییر کند. سینمای ما باید به یک سینمای هویتی داری برسد که متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و این مسأله شدنی نیست مگر اینکه یک ثبات جدی در عرصه مدیریت سینما و جشنواره ها به وجود بیاید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.