یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

وقتی «سلبریتی بودن» را به عنوان ارزش مطرح می‌کنیم به صورت طبیعی جوانان فکر می‌کنند «نخبگی» اهمیت ندارد

مراسم افتتاح «پردیس سینمایی رزمال»؛ سینما؛ سلبریتی

سینماپرس: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی سلبریتی بودن را به عنوان ارزش مطرح می‌کنیم، به صورت طبیعی جوانان فکر می‌کنند نخبگی اهمیت ندارد و به سمت بازی‌های دیده شدن و جلب توجه چه به درست و چه به غلط می‌روند.

به گزارش سینماپرس، «مهرداد ویس کرمی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد حضور برخی نوجوانان فعال در فضای مجازی در برنامه‌های تلویزیونی و تغییر معنای فرد موفق و موفقیت در ذهن نوجوانان توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در جامعه تاثیر زیادی دارد، معرفی الگوهاست، به خصوص برای جوانان و نوجوانان به لحاظ تربیتی معرفی الگو یکی از موثرترین کارها برای تعلیم و تربیت آن‌هاست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با طرح این پرسش که معرفی الگو در چه زمان‌هایی می‌تواند به بهترین شکل انجام شود؟ گفت: الگوسازی زمانی که صداوسیما به عنوان رسانه ملی مخاطبان بیشتری دارد و به طور طبیعی اکثر مردم پای برنامه‌های صدا و سیما می‌نشینند بهتر انجام می‌شود، چرا که همیشه مخاطبان تلویزیون خیلی زیاد نیست، ولی در ایامی مثل عید نوروز یا شب یلدا و سایر اعیاد و مراسم‌های ملی مذهبی، مخاطبان صدا و سیما زیادتر می‌شود.

ویس کرمی تاکید کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم کشور که از بودجه بیت‌المال هم استفاده می‌کند و به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) می‌تواند یک دانشگاه باشد، صداوسیماست. نخبگان ما که بناست الگوی جوانان حال و آینده کشور باشند، در همین بستر باید معرفی شوند. اینکه نخبه‌ای را در همایشی محدود مورد تقدیر و معرفی قرار می‌دهیم، بُرد زیادی ندارد و قابل مقایسه با زمانی نیست که این افراد از یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی، در بازه زمانی که اکثر مردم حوصله و وقت بیشتری برای تماشای برنامه‌های صدا و سیما را دارند، معرفی می‌شوند.

او ادامه داد: دقیقا در همین ایام پرمخاطب صدا و سیمای ما دچار روزمرگی می‌شود و به جای اینکه از ظرفیت پیش آمده که هر ثانیه آن از بیت المال ارتزاق می‌کند، به نفع مسائل کلان، ارتقای فرهنگی و تربیتی جامعه بهره ببرد، بیشتر سراغ سلبریتی‌هایی می‌روند که بعضا مشکل ساز هم می‌شوند و موارد زیادی داشتیم که در شرایط حساس کشور، برخی از همین سلبریتی‌ها متاسفانه برعکس عمل کرده‌اند و نه تنها به کشور کمک نکرده‌اند، بلکه در آن روزهای حساس پای لنگ مملکت هم بوده‌اند.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدا و سیما یکی از ظرفیت‌های خیلی مهم برای معرفی نخبگان کشور است، افزود: این عزیزان باید از رسانه ملی دیده و شنیده شوند تا احساس کنند کشور به نخبگان اهمیت می‌دهد، ضمن اینکه با چنین کاری، احساسی در آن‌ها ایجاد می‌شود که مطمئن می‌شوند نخبگی از نگاه رسانه ملی یک ارزش است.

او اضافه کرد: وقتی سلبریتی بودن را به عنوان ارزش مطرح می‌کنیم، به صورت طبیعی جوانان فکر می‌کنند نخبگی اهمیت ندارد و به سمت بازی‌های دیده شدن و جلب توجه، چه به درست و چه به غلط می‌روند.

ویس کرمی گفت: دیده شدن لزوما به معنای این نیست که افراد مثبت دیده می‌شوند، بلکه خیلی از افراد به واسطه بعد منفی جلب توجه می‌کنند و دیده می‌شوند. حتی در مباحثی که کارشناسی است مانند مثال دینی، مذهبی، فرهنگی و… نیز گاهی صدا و سیما به سمت سلبریتی‌ها می‌رود که شاید خیلی از بحث سردر نمی‌آورند. فرض کنید می‌خواهند در تلویزیون از حضرت زهرا (س) سخن بگویند؛ برای چنین امری قطعا باید سراغ عالمی دینی و آگاه رفت، ولی می‌بینیم که در این مواقع صدا و سیما مثلا سراغ بازیگران می‌رود! طبیعتا یک بازیگر آنچه خودش هست و می‌داند را مطرح می‌کند که نوعا مبتنی بر دانش و پژوهش هم نیست و این یعنی دور باطل که فرهنگ جامعه را از درون مورد هجمه قرار می‌دهیم و این تازه غیر از آن هجمه‌های فرهنگی است که از بیرون به ما وارد می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه ضمن اشاره به اینکه برنامه‌های صدا و سیما شاید گاهی در آسیب زدن به هویت کشور موثر واقع شده باشد، گفت: امیدواریم با رویکرد جدیدی که رئیس صدا و سیما ادعا می‌کند در پیش گرفته شده، موارد مذکور اصلاح شود و به سمت ارزش‌دهی و معیارهای درست برویم تا هر چه بیشتر به افتخارات ملی و دینی خود بپردازیم و صرفا در جهت سلبریتی محوری و دیده شدن برخی افراد حرکت نکنیم.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: این رویکرد در دعوت مهمانان شاید یک اشتباه محاسباتی بوده است؛ امروز مردم برای اینکه فرزندشان در رشته خوبی در دانشگاه معتبری قبول شود، چقدر هزینه می‌کنند!؟ این یعنی علم و دانش و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان خیلی اهمیت دارد. پس تلویزیون ملی، اگر نخبگان ملی را مهمان برنامه‌های پرمخاطب کند، با یک تیر دو نشان زده است؛ هم نخبه را تشویق و امیدوار کرده و هم پیام اهمیت دانش و علم را به جامعه به عنوان رسانه ملی ارسال کرده‌است، ضمن اینکه قطعا مخاطب تلویزیون در این موارد بیشتر هم می‌شود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: برخی از برنامه‌ریزان و تهیه‌کنندگان صدا و سیما توجه ندارند که قشر وسیعی از مردم ایران ارزش مدار هستند و ارزش‌های ملی و دینی برای آن‌ها مهم است و وقتی می‌بینند برنامه صدا و سیما محتواهایی سطحی دارد، حاضر نیستند وقت بگذارند و چنین برنامه‌هایی را دنبال کنند.

او افزود: تلویزیون اگر مخاطب عاقل و اندیشمندی به دست می‌آورد، با برنامه‌های پوک و سطحی آن‌ها را از دست می‌دهد. متاسفانه همیشه این اشتباهات محاسباتی را داشته‌ایم. چگونه است که مثلا برنامه‌ای در رادیو ۳ ساعت در خصوص کنکور روی آنتن می‌رود و واقعا حجم زیادی پیام و تماس دارند؟ با اینکه برنامه‌ای علمی است، چرا که دغدغه مردم ماست و خیلی از افراد چنین برنامه‌هایی را گوش می‌دهند.

ویس کرمی اینطور ادامه داد: به تعبیر «نیل پستمن» دانشمند آمریکایی علوم ارتباطات، هر چیزی را در رسانه ابتدا به سرگرمی تبدیل می‌کنند و بعد آن را مطرح می‌کنند و طرح کردن همه چیز در قالب موضوعات سرگرمی در درازمدت موجب افت فرهنگی اجتماع و زیر سوال رفتن ارزش‌ها می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.