سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱

وزیر ارشاد:

وظیفه دارم بشنوم و آن چیزی که سوء تفاهم است توضیح دهم و آن چیزی که در کار من غلط است اصلاح کنم

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ محدودیتی در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و وزارت فرهنگ از این فعالیت‌ها حمایت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی سه‌شنبه-۱۴ آذرماه- در آیین زنگ فرهنگ و نشست صمیمانه با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اظهارداشت: یاد و خاطره شهدای پیشتاز استقلال و آزادی مردم ایران که هفتادمین سالگرد آن را پیش رو داریم گرامی می داریم. شهدایی که نظام را به سمت عدالت رهنمون ساختند و شهدایی که در زمینه‌های هسته ای و دفاعی ایران سرافراز کوشیدند.

وی افزود: به عنوان وزیر فرهنگ حضور در جمع‌های نخبگی، گروه‌های مختلف و سلایق مختلف را افتخار خودم می‌دانم. هر ایرانی در هر جایی از دنیا مخاطب ماست. ایران مرزهای گسترده‌تری از مرزهای فعلی دارد.

اسماعیلی گفت: افتخار می‌کنیم که در نظام اداری جمهوری اسلامی در بخشی قرار داریم که با چنین اصالت تاریخی روبه رو هستیم. عبور قرن‌ها و سال‌های سال خللی در عظمت ایران وارد نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مجموعه های تئاتر شهر وتالار وحدت قلب تپنده اجراهای نمایشی کشور هستند. امشب اجرای کنسرت تئاتر «کُلنل» و نیز اجرای استاد مجید انتظامی را در تالار وحدت داریم.

به دنبال حذف گروه‌های مردمی نیستیم

وی به دانشجویان توصیه کرد خیلی شعارهایی که مخالفان فرهنگی ایران به زبان می آوردند را باور نکنید و افزود: در دولت نظریه روشنی را دنبال می‌کنیم. به دنبال حذف گروه های مردمی، تصدی گری و رهاسازی نیستیم. نهاد حاکمیت باید نظارت و تسهیل گیری داشته باشد و بخش های مرجع و تاثیرگذار وارد عمل شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان این‌که دنبال حذف صدور مجوز ساخت هستیم گفت: دیگر نیازی به دریافت مجوز ساخت نیست و هر کسی بخواهد می‌تواند اثر خود را بسازد.

اسماعیلی در حوزه کتاب نیز ادامه داد: در وزارت ارشاد تاکنون ۲۵۵ هزار مجوز چاپ کتاب صادر کرده ایم و تنها نیم درصد رفت و برگشت در حوزه ارشاد اتفاق می افتد و محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که با صراحت اعلام می‌کنم دوره اخیر پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور است، گفت: ممکن است کسی برای جشنواره فیلم فجر فیلم بسازد و ممکن است با اسماعیلی نامی مخالف باشد.

اهل برخورد چکشی نیستیم

وزیر فرهنگ افزود: بیش از هشت هزار میلیارد تومان برای ساخت زیرساخت‌های فرهنگی کشور هزینه و تمامی زیرساخت‌ها ساخته شده است. همچنین وزارت فرهنگ بعد از وزارت خارجه بیشترین تعاملات خارجی را داشته و بیشترین هفته‌های فرهنگی برگزار شده است.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم مشکلات کشور با لبخند اروپایی‌ها برطرف شود. آیا عضویت در سازمان همکاری شانگهای با حضور قدرت های مهم جهانی و مجامعی مانند بریکس با جمعیت بالای ۴میلیارد تن، نشانه انزوا است؟ به زودی جشنواره فیلم کشورهای شانگهای را برگزار می کنیم و در بریکس هم دنبال این کار هستیم.

اسماعیلی افزود: معتقد به انسداد نیستیم، برخی دوستان همراستا گله می کنند که چرا چکشی برخورد نمی کنید؟ ما اهل برخورد چکشی نیستیم.

وزیر فرهنگ همچنین درپاسخ به سوال دانشجویی درباره تعامل ایران با طالبان گفت: ما به اصطلاح حقوق بین‌المللی، ایران دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

از اهالی فرهنگ افغانستان حمایت می‌کنیم

وزیر فرهنگ گفت: به همین دلیل ارتباطات ما خیلی محدود است. با این حال ما از همه اهالی فرهنگ و هنر افغانستان که به دلیل برخی سیاست‌های نادرستی که در آنجا اعمال می‌شود خارج شده‌اند مثل شهروندان هنرمند خودمان حمایت می‌کنیم برای این که آثارشان منتشر شود.

وی اظهار داشت: یکی از خط قرمزهای ما در ارتباط با گروه‌های مستقر در افغانستان این است که باید به تاریخ، فرهنگ و زبان مردم این کشور احترام بگذارند.

اسماعیلی گفت: در هندوستان با عظمت ۱.۴ میلیارد جمعیت، زبان دوم خود را در کنار زبان‌های دیگر زبان فارسی قرار داده‌اند. در پاکستان نیز در زمینه زبان فارسی بیش از هشت دفتر نمایندگی ما رسما آموزش زبان فارسی می‌دهند.

استقبال وزیر فرهنگ از اکران‌های تئاتر دانشجویی و دعوت از دانشجویان دانشگاه شریف برای حضور در کنسرت نمایش کلنل و کنسرت استاد انتظامی از جمله نکات قابل توجه این نشست بود.

حجاب‌بان معنا ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به یکی از دانشجویان که در مورد حجاب بان پرسید گفت: با این واژه ها دنبال ایجاد شکاف در جامعه هستند. حجاب بان که معنی ندارد. همه ما طبق اصل هشتم قانون اساسی موظفیم نسبت به همدیگر حالت دلسوزی داشته باشیم. مردم نسبت به دولت، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به مردم.

سوال خبرنگار ایرنا از وزیر فرهنگ سوژه شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دیروز خبرنگاری از من پرسید آخرین باری که امر به معروف کردید کی بود؟ گفتم همین صبح به پسرم گفتم آفتاب دارد طلوع می کند بلندشو نمازت را بخوان. اگر کسی آمد و امر به معروف کرد این را با کلمه حجاب‌بان تخفیف ندهیم. یک قاعده شرعی داریم عده ای برای رعایت آن تذکر می دهند اگر خارج از تذکر باشد کارشان غلط است. تقلیل دادن امر به معروف به حجاب بدسلیقگی است. شما باید من را امر به معروف کنید.

وی ادامه داد: این که امروز پشت تریبون با متانت و بزرگواری خطاهای من را گوشزد می کنید. وظیفه دارم بشنوم. آن چیزی که سوء تفاهم است توضیح دهم و آن چیزی که در کار من غلط است اصلاح کنم. عده ای هم بر اساس واجب شرعی در خیابان ها تذکر محترمانه می دهند چرا اینقدر آن را غلیظ می کنیم.

وی تصریح کرد: من حتما مخالف کارهایی هستم که به شئونات شخصی و کرامت هر انسان و لو با اعتقادات متفاوت توهین شود. نباید توهین شود اما تذکر و نصیحت مشفقانه در هر موضوعی مورد احترام همه است. همانطور که شما با بزرگواری بنده را نصیحت کردید و من استفاده کردم. ممکن است فردا یک نفر یک دوست دیگر در موضوعی دیگر مورد تذکر قرار دهد که آن هم محترم است.

وزیر فرهنگ به دانشجوی دیگری در مورد مجوز تاسیس موسسه غیر دولتی گفت: سن دریافت مجوز را از ۲۷ به ۲۲ سال رساندیم و ابلاغ هم شد. شرط پایان خدمت هم داشت که حذف کردیم.
اسماعیلی به دانشجوی دیگری که در مورد موسیقی انقلابی پرسید، گفت: بنای ما در وزارت فرهنگ براجرای قانون است. شعری بدون تصویب در شورای شعر اجرا نمی شود. قبل اجراها پروانه برای آنها صادر می شود و این که چه میزان بار ارزشی دارد خارج از بحث تنظیم گری است. اما از جنبه حمایتی، حتما از جریان های نو که بتوانند هویت ایرانی اسلامی را نشان دهند حمایت می کنیم. همانند آقای راغب ده ها مورد است.

اسماعیلی به دانشجویی که پرسید «خواننده هایی داشتیم که در راستای انقلاب آثاری داشتند اما به خیلی چیزها متهم شدند آنها کجا هستند؟» گفت: حرف شما درست است و ما مساله این ها را دنبال می کنیم و پیگیر هستیم که برگردند.

جوان‌گرایی در بدنه وزارت فرهنگ/ مدیر عاملی که خبرنگار بود

وی به دانشجوی دیگری که در مورد اظهارات وزیر در خصوص ترکیب مدیران وزارت فرهنگ پرسید، گفت: بخش مهمی از مدیرانی که الان داریم جوان هستند. من به جوان گرایی اشاره کردم قائم مقام من متولد ۱۳۶۵ است. ما آمدیم زایش جدید ایجاد کردیم و برای شما ریل گذاری کردیم. من ضمن تجلیل از مدیران سابق در جریان جدید از بچه هایی که فکر می کردیم متخصص هستند استفاده کردیم.

اسماعیلی گفت: امروز، یک فیلم ساز رئیس سازمان سینمایی شده است. یک روزنامه نگار معاون مطبوعاتی شده و یک اهل کتاب معاون فرهنگی است و هر کدام در حوزه فنی و حرفه ای خود جز و سرآمدان هستند. یک خبرنگار مدیرعامل ایرنا و یک خبرنگار مدیرمسوول روزنامه ایران شده است. یک آدم سیاسی صرفی که با من در یک باند سیاسی باشد یک مورد هم نداریم. یکی از معاونان ما سفیر دوره جدید در خارج از کشور است. من تعداد زیادی را در وزارت خانه و استان ها از بین جوان ها منتصب کردم.

وزارت فرهنگ ۲۰ سال ورودی نداشته است

وی با بیان این که وزارت فرهنگ بیش از ۱۵ و ۲۰ سال ورودی نداشته است گفت: ۴۰۰ جوام متعهد و هنرفهم که متخصص هنر هستند داریمجذب می کنیم مگر بد است؟ یکی هم دوست ندارد می آید این قسمت اظهارات را برجسته می کند.

وزیر فرهنگ همچنین گفت: امروز و در این جلسه جمع متنوعی از مطالبات مطرح شد و ما هم وظیفه داریم حرف این عزیزان را بشنویم.

اسماعیلی افزود: جمع متنوعی از مطالبات مطرح شد و عمده مطالبات هم درست بود و ما هم وظیفه داریم حرف این عزیزان را بشنویم و در مواردی که وارد است بتوانیم اجرا کنیم و مواقعی هم که نیاز به توضیح دارد، توضیحات لازم ارایه شود.

وی افزود: مهمترین وعده تحقق یافته همین هفته پیش بود؛ من که آغاز به کار کردم تولید کاغذ زیر پنج هزار تن بود. این هفته خودکفایی کاغذ فرهنگی و تحریری را جشن گرفتیم و تولید آن به بیش از هشتاد هزار تن رسید و تا پایان سال به ۱۳۰ هزار تن می‌رسد که این اتفاق در حدود دو سال رخ داده است.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با قرائت بیانیه‌های خود به طرح مسائلی پرداختند.

فائزه سپهری نماینده کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه‌ای این سوالات را مطرح کرد: وزارت فرهنگ و معاونت قرآن چه برنامه ریزی‌هایی را مد نظر قرار داده است؟ در حوزه خانواده چه عملیاتی انجام داده و آیا در حوزه قرآن برنامه‌ای مد نظر دارد؟

وی درباره سیاست‌های کلان حوزه قرآنی پرسید و با اشاره به سازمان های متولی امور قرآنی خواستار همگرایی این حوزه برای تامین نیازهای این بخش شد.

سپهری به ظرفیت‌های فرهنگی دانشجویی در دانشگاه‌ها اشاره و با تاکید بر آن، خواستار ارتباط میان مسوولان فرهنگی دانشگاه‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

امیر هرمزی‌نژاد نماینده کانون تعالی دانشگاه هم با قرائت بیانیه این کانون با اشاره به مهاجرت نخبگان کشور گفت: در این شرایط هنوز دانشجویانی هستند که دغدغه کشور را دارند و می‌خواهند در کشور کار کنند آیا برنامه ریزی دقیقی برای بکارگیری نخبگان در کشور وجود دارد؟

مهران قریشی نماینده کانون تئاتر دانشگاه صنعتی شریف هم گفت: آنقدری که هنرمندان از ما حمایت کردند حمایت دولتی از ما نبود.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه می‌توانند موجب تحول در عرصه فرهنگ و هنر شوند لذا لازم است بین دانشگاه و وزارت فرهنگ ارتباط برقرار شود.

همچنین پارسا نوروزی‌نژاد نماینده شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت: آیا دانشجو از روی دلخوشی مهاجرت می‌کند؟ نه. دانشجو جام زهر را می نوشد و کسی این هزینه‌ها را نمی‌بیند.

وی افزود: سرمایه واقعی را دریابید. سرمایه واقعی روی این صندلی‌ها نشسته است. مسئولان نمی‌دانند دانشجویان با چه چشم گریانی خاک وطن را ترک می‌کنند. دانشجو مخل امنیت جامعه نیست بلکه فریاد جامعه است.

نوروزی‌نژاد گفت: دانشجویان پرچمداران پیشتاز عرصه علم هستند. امروز مهاجرت به اساتید هم رسیده است. به دردهای دانشجویان گوش دهید. کشور تشنه فرهنگ است. دانشجو را کوچک نشماریم و به جای شعار دست او را بگیریم.

همایون فلاحی فعال دانشجویی هم به بیان برخی دغدغه‌های دانشجویی در کشور پرداخت.

حمید ناظمیان نماینده هیات‌ الزهرا(س) دانشگاه هم اظهارداشت: نهادهای فرهنگی کشور هیچ زمان خود را در جایگاه پاسخگویی قرار ندادند و هیچ اتفاقی را رقم نزدند. گویی اقدام‌های مثبتی انجام شده اما اثرات آن را نمی‌بینیم.

‌وی افزود: فرهنگ با نگاه فرمایشی و فعالیت چند دستگاه محقق نمی‌شود. انقلاب به ما آموخت که تنها راه برون رفت از مسائل، مردم هستند و فرهنگ مستثنی از این نیست.

محمد مظفری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه هم گفت: وزارت فرهنگ باید بیشترین خروجی‌ها را داشته باشد. جامعه از شنیده‌ها و انجام نشده‌ها خسته شده است. ‌

وی افزود: دولت به این نتیجه رسیده که ساخت باید دست مردم باشد نه این که پیمانکاری کند. باید به فرهنگ به عنوان چالش عمیق نگاه کرد. چقدر به مقوله هنر اهمیت داده شده است؟

مظفری بیان کرد: انتظار نظارت بر مقوله فرهنگ را از شما نداریم بلکه مدیریت را می‌خواهیم. اقدامی جدی برای مقوله فرهنگ کشور به عمل آید.

متین یوسفی نماینده جامعه اسلامی هم گفت: برای حفظ مردم باید آنها را در تمامی حوزه‌ها سهیم کنیم. اگر مردم را از فرهنگ و سیاست حذف کردید انتظار همدلی از آنها را نداشته باشید. مردم در این دو سهم دارند بخواهید یا نخواهید.

به عنوان آخرین تشکل، امیرحسین انصاری نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل که متولی برنامه نشست امروز دانشجویان با وزیر فرهنگ هم بود گفت: نظر به تاسیس وزارت‌خانه ها بر اساس نیاز و اختصاص بودجه و با توجه به شکل‌گیری ذهنیت مردم از خدمات وزارت‌خانه‌هاست، انتظارات از وزارت فرهنگ محقق نشده و تاثیری از فعالیت‌های این وزارت‌خانه در جامعه مشهود نیست.

وی افزود: انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با کوشیدن در میان فرهنگ دیگر ملل در جهت اهداف انقلاب گام بردارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.