سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳

مدیر سابق شبکه چهارسیما:

«ساترا » معیوب و ناکارآمد است

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)

سینماپرس: مدیر سابق شبکه چهارسیما گفت: با پدیده‌ای به نام سازمان تنظیم‌گر به نام ساترا مواجهیم که قرار است قوانین و مقررات را تنظیم کند. معیوب و ناکارآمد است چون ایجاد زمینه نافرمانی مدنی رسانه‌های غیر رسمی علیه یک سازمان تنظیم‌گر حاکمیتی ایجاد کرده است.

به گزارش سینماپرس، مسعود معینی‌پور، مدیر سابق شبکه چهارسیما شب گذشته در برنامه چاووش گفت: با پدیده‌ای به نام سازمان تنظیم‌گر به نام ساترا مواجهیم که قرار است قوانین و مقررات را تنظیم کند. معیوب و ناکارآمد است چون ایجاد زمینه نافرمانی مدنی رسانه‌های غیر رسمی را علیه یک سازمان تنظیم‌گر حاکمیتی ایجاد کرده است. یعنی ساترا در کار خودش ناکارآمد است.

مدیر سابق شبکه چهارسیما ادامه داد: ساترا دچار بحران جدی است. ساترا در اختیار رسانه رسمی جمهوری اسلامی است. یعنی در جایی که رسانه ملی در رقابت با سایر رسانه‌های غیر رسمی رقیب است. آیا می‌تواند جایی که دارای منافع در حوزه تولید محتوا و پیام در گونه‌های مختلف برای افکار عمومی و مخاطب است بر کس دیگری نظارت کند؟ لذا به یک نهاد بالادستی نیاز دارد.

معینی‌پور در خصوص الگوی مطلوب در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر هم پیشنهاد داد: پیشنهاد من شورای عالی نظارت بر صداوسیماست که به شورای عالی نظارت بر رسانه‌های کشور تبدیل می‌شود. مرزهای تنظیم گری نمی‌تواند محدود به رسانه رسمی باشد چون می‌توانیم اعتماد مخاطب به رسانه رسمی را از طریق رسانه‌های غیر رسمی بالا ببریم.

وی افزود: بررسی ها نشان می‌دهد که رسانه رکن چهارم حکمرانی و حاکمیت در کشور است. رکن چهارم مثل ارکان دیگر نمی‌تواند ذیل یک رکن دیگر باشد. پس بنابراین فرادولتی است و باید آن را در چارچوب‌های حاکمیت و جریان کلان حکمرانی تعریف کرد. اگر این نگاه را داشته باشیم، ما نیاز به رسانه‌های دولتی هم داریم؛ در همه دنیا رسانه‌های کلان حاکمیت داریم که ذیل سیاست‌های کلان حاکمیتی کار می کنند و دولت‌ها و مجلس‌ها نمی‌توانند به آن آسیب بزنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.