شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

در سن ۸۱ سالگی؛

«جان بیلی» درگذشت

جان بیلی

سینماپرس: «جان بیلی» فیلمبردار مطرح هالیوودی که بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ریاست آکادمی اسکار را بر عهده داشت در سن ۸۱ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، «جان بیلی» به عنوان فیلمبردار با کارگردانان برجسته ای مانند «رابرت ردفورد»، «جیمز ال. بروکس»، «ولفگانگ پترسن» و «هارولد رامیس» همکاری داشت و در سال ۱۹۸۵، او به‌خاطر کارش در فیلم «میشیما: زندگی در چهار فصل» ساخته «پل شریدر» در جشنواره فیلم کن جایزه دستاورد هنری را دریافت کرد.

او در سال ۲۰۱۵ با دریافت جایزه یک عمر دستاورد از سوی انجمن سینماگران آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت. بیلی همچنین فیلم هایی از جمله «از این بهتر نمیشه»، «در خط آتش» و «مسابقه با ماه» را فیلمبرداری کرد.

«جان بیلی» متولد ۱۰ اوت ۱۹۴۲، اولین بار در سال ۱۹۷۱ به عنوان دستیار فیلمبردار کار خود را آغاز کرد. اولین افتخار او به عنوان مدیر فیلمبرداری در سال ۱۹۷۲ در فیلم «پیش‌بینی» ساخته «آلن رودولف» رقم خورد.

«بیلی» ابتدا در سال ۱۹۹۶ به عضویت هیات مدیره آکادمی انتخاب شد و سپس در سال ۱۹۹۹ مجدداً انتخاب شد و تا سال ۲۰۰۲ خدمت کرد. او در سال ۲۰۱۰، بار دیگر در سال ۲۰۱۳ و بار دیگر در سال ۲۰۱۶ به هیات مدیره آکادمی بازگشت.

او در سال ۲۰۱۷ به عنوان سی و ششمین رئیس آکادمی فیلم و هنرهای سینمایی اسکار انتخاب شد و با پیروزی شگفت‌انگیزی بر دیگر نامزدهای پیشتاز، جانشین «دیوید روبین» شد. او در دوره ریاست خود آکادمی را در میان جنبش #MeToo هالیوود هدایت کرد، که باعث اخراج «هاروی واینستین»، «بیل کازبی» و «رومن پولانسکی» از آکادمی شد.

«بیل کرامر» مدیرعامل آکادمی و «جانت یانگ» رئیس کنونی آکادمی اسکار در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «همه ما در آکادمی از اطلاع از درگذشت جان بسیار متأسفیم. جان یکی از اعضای پرشور آکادمی و جامعه فیلم بود. او سالها به عنوان رئیس ما و به عنوان فرماندار آکادمی خدمت کرد و نقشی رهبری در سینما داشت. تأثیر و مشارکت او در جامعه سینما برای همیشه در یادها خواهد ماند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.