پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

پایان سال ۱۴۰۳ شاهد سنددار شدن تمامی رقبات خواهیم بود

حجت‌الاسلام والسلمین سیدمهدی خاموشی

سینماپرس: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مهمترین بخش و تابلوی کار ما در سازمان اوقاف، حفظ و نگهداری و افزایش منافع و اجرای نیات است.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در اولین گردهمایی سراسری و دوره آموزشی اعضای شوراها و ستادهای هماهنگی امور خیریه سراسر کشور که ۱۶ آبان در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد مقدس برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه «بروج» گفت: در بخشی از این سوره آمده است: «قُتِلَ أَصحَب الاُخْدُودِ • النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ • إِذْ هُمْ عَلَیهَا قُعُودٌ • وَ هُمْ عَلی مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شهُودٌ • وَ مَا نَقَمُوا مِنهُمْ إِلا أَن یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الحْمِیدِ»؛ (مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هیزم. آنگاه که آنان بالای آن نشسته بودند؛ و تماشاگر شکنجه‌ای بودند که نسبت به مؤمنان روا می‌داشتند. آنان هیچ ایرادی به مؤمنان نداشتند، جز آنکه به خدای عزیز و حمید ایمان آورده بودند.) معنای این آیات مصداق جنگی است که در غزه اتفاق افتاده و دشمن در این سرزمین که وسعت بسیار اندک دارد دست به قتل عام افراد مظلوم و بی دفاع زده است.

وی اظهار کرد: امروز ما باید به رهبرمان افتخار کنیم که امنیت را به ما و خانواده‌هایمان هدیه داده است. امروز دشمن امکان حمله به سرزمین ما را ندارد وگرنه همان بلایی که بر سر غزه آورده است بر سر ما هم می‌آورد، اما امروز دشمن نگران است نکند ما غزه را حمایت کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: بر اساس سخن یکی از سران رژیم اسرائیل، دو ایده برای حضور اسرائیلی‌ها در فلسطین مطرح شد، ایده اول این بود که برادرانه زندگی کنند و ایده دوم اینکه بکشند و قدرتمند شوند که ایده دوم دنبال شد. همه دنیا می‌دانند این‌ها اشغالگر هستند. ما در اینجا خدمت امام رضا (ع) عرض می‌کنیم که دست شما قدرتمند است به داد مردم مظلوم برسید. ان‌شاءالله این مسیر پیش برود. «بِکُم یُنَزِّلُ الغیثَ وَ بِکُم یُمسکُ السَّماءَ أن تَقَعَ عَلی الأرض إلّا باذنِهِ وَ بکُم یُنَفِّسُ الهَمَّ وَ یَکشِفُ الضُّرَّ»؛ (به سبب شماست که (خداوند) باران را فرو می‌فرستد و به سبب شما آسمان را از این‌که بی‌رخصت او بر اهلش فرو ریزد باز می‌دارد. به وسیله‌ی شماست که اندوه را می‌زداید و پریشانی‌ها را زایل می‌گرداند.)

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشکر از سازمان ثبت اسناد و املاک عنوان کرد: تعامل فی مابین باید معنا شود؛ یعنی ید واحده شویم و مشکلات را حل کنیم. باید کاداستر را در املاک موقوفه حاکم کنیم و املاک دارای مدرک و سند مالکیت شوند.

وی بیان کرد: حفظ العین گزاره اصلی سازمان اوقاف است بر اساس آن افزایش منافع صورت می‌پذیرد و بر اساس این دو گزاره، اجرای نیت صحیح انجام می‌شود. درصد زیادی از این اقدامات با تعامل دو دستگاه اوقاف و ثبت اسناد و املاک انجام شده که شرح اقدامات به سمع و نظر مسئولان خواهد رسید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه ما زمان‌مان گسترده نیست و باید همت کنیم کارها در زمان درست انجام شود، اظهار کرد: وقتی سندها درست شود، میدان جبلان افرادی که مقرضانه می‌خواهند به موقوفات تعرض کنند از بین می‌رود. این اقدام از اولویت برخوردار است، زیرا حفظ العین اولویت دارد و مهمترین اقدام در این زمینه سنددار کردن موقوفات است. ان‌شاءالله پایان سال ۱۴۰۳ شاهد سنددار شدن تمامی رقبات خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مهمترین بخش و تابلوی کار ما در سازمان اوقاف، حفظ و نگهداری و افزایش منافع و اجرای نیات است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد موقوفات قریب به دو و نیم برابر افزایش یافته است، البته موقوفات از نظر مساحت و حجم بیشتر بوده که در زمان حاضر شاید چنین مالکیتی وجود نداشته نباشد، اما مردم و خیرین بر اساس دارایی خود در طبق اخلاص وقف می‌کنند. آنچه مسلم است اینکه مردم آمار کارکرد ما را مشاهده کنند موجب جذب آن‌ها و اعتمادسازی می‌شود.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: ما به عنوان سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام می‌کنیم که خود را حافظ شأن موقوفات و نیات واقفان و وقفیاتی که انجام شده می‌دانیم و از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنیم. سازمان اوقاف از نگاه درآمدی یک آماری دارد، از نگاه افزایش منافع و کمک به اقتصاد وقف یک آمار دیگری دارد و در خدمات دهی و اجرای نیت آمار دیگری ارائه می‌کند. به عنوان مثال برای اجرای نیت در سال گذشته بیش از دو هزار میلیارد تومان اجرای نیت داشته‌ایم در حالی که چهار سال قبل ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. به میزانی که افزایش درآمد داشته باشیم می‌توانیم اجرای نیت قوی‌تر از لحاظ حجمی و کیفی‌تر از لحاظ روشی داشته باشیم. این افزایش‌ها از تبدیل اجارات زراعی به مشارکت و اجاره ندادن عرصه و ... بدست آمده است. قطعا در طول زمان باید آب‌های موقوفه با نظم و نسق بهتری اداره شود. این مسیر را داریم طی می‌کنیم و امکانات رقبات را به فعلیت می‌رسانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.