یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

با وجود اینکه هر سال نیازمان به مسائل فرهنگی بیشتر می‌شد ولی به لحاظ نگاه حاکمیتی رشد و توسعه فرهنگی نداشتیم

بیژن نوباوه در اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: قائم مقام وزیر فرهنگ گفت: در برنامه هفتم زیرساخت‌های خوبی برای بخش فرهنگ در نظر گرفته شده است و در واقع انقلابی از ساختارهای فرهنگی است.

به گزارش سینماپرس، بیژن نوباوه وطن، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در استودیوی شبکه خبر در پاسخ به این سوال که چقدر موضوعات فرهنگی و رسانه در فصل ۱۵ برنامه هفتم توسعه با نگاه مسئله محوری گنجانده شده؟ گفت: از آنجایی که سه دوره در مجلس شورای اسلامی هستم، نمی‌توانم ادعا کنم هر سال بهتر از سال قبل شدیم. با وجود اینکه هر سال نیازمان به مسائل فرهنگی بیشتر می‌شد، ولی به لحاظ نگاه حاکمیتی رشد و توسعه فرهنگی نداشتیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در کشورمان بعضی از مسائل اقتصادی و سیاسی خیلی زودتر به نتیجه می‌رسد و حساسیت نسبت به آنان بیشتر است. در حالی که درباره مسائل فرهنگی حساسیت کمتری وجود دارد. به بودجه سنواتی کشور نگاه کنید، معمولاً مقدار بودجه در بخش فرهنگ و در کشورهای جهان حدود ۷ درصد است. بودجه بخش فرهنگ در کشورهای در حال توسعه کمتر از ۵ درصد نیست. در امریکا رسماً برای بخش فرهنگ ۱۱ درصد بودجه کنار گذاشتند و بودجه پنهانی هم دارند؛ قطعاً مقدار بودجه پنهانشان به اندازه بودجه اساسی‌شان هست.

نوباوه وطن، افزود: الان این بودجه حدود ۲ درصد است. درحالی توجه به بخش فرهنگ نداریم، که ضربه‌پذیری‌مان از این بخش خیلی زیاد است. الان تمرکز دشمن بر روی تغییر باور در اندیشه و اعتقادات مردم کشورمان هست. مثلاً دختر ۱۵ ساله به این باور رسیده که بی‌حجابی بهتر از حجاب است!

وی به صحبت‌های جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت امریکا اشاره کرد و گفت: آقای بوش بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر اعلام کرد شما ۳ دهه به من فرصت دهید، جامعه ایران را از لحاظ ساختار فکری تغییر می‌دهم. آیا ما در این دو سه دهه اخیر در مقابل دشمن پاتک زدیم؟ صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی‌بر برنامه محور بودن وظایف ما را صد برابر کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تولیدات فرهنگی‌مان هیچ انطباقی با نیازمان ندارد، توضیح داد: ما در همه بخش‌ها و وزارتخانه‌ها براساس نیازها برنامه‌ریزی کردیم.

سید محمد هاشمی، جانشین و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مهمترین مسائل بخش فرهنگ و رسانه در برنامه هفتم توسعه گفت: در سنوات گذشته بخش فرهنگ با کمبود بودجه مواجه بوده است. برنامه هفتم ناظر بر بودجه نیست و به برنامه‌های کلان کشور پرداخته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.