دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

محمدرضا شمس:

برخی کارگردانان سینمای کودک و نوجوان فکر می کنند خودشان بهتر از نویسندگان می نویسند و نویسندگان کودک را قبول ندارند

محمدرضا شمس

سینماپرس: محمدرضا شمس گفت: فیلم های الآن اگر نسبت به سال های قبل نگاه کنیم ضعیف و سطحی شده اند شاید دلیل این اتفاق آن باشد که در روزگار نه چندان دور متخصصان فیلمنامه را می نوشتند اما امروز چنین نیست.

محمدرضا شمس نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودک در خصوص بررسی عوامل ضعف ادبیات داستانی کودک گفت: عدم تعامل بین سینما و ادبیات باعث آسیب در هر دو حوزه شده است؛ به خصوص در حوزه کودک و نوجوان این ارتباط و تعامل هیچ گاه به درستی صورت نگرفته که اگر می گرفت قطعاً آسیب ها کاهش پیدا می کرد.

نویسنده کتاب های «قصه های بترس برای بچه های نترس» و «خواب گمشده مادربزرگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: بنده به خاطر دارم که سال ها قبل قرار بود تعاملی میان نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان و فیلمسازان این حوزه برقرار شود حتی یک جلسه با هم فیلم دیدیم اما این جلسات ادامه پیدا نکرد! شاید دلیل این اتفاق آن بود که این دو دسته افراد یکدیگر را قبول ندارند! شاید هم برخی کارگردانان سینمای کودک و نوجوان فکر می کنند خودشان بهتر از نویسندگان می نویسند و نویسندگان کودک را قبول ندارند و نویسندگان کودک هم فکر می کنند بهتر است در حوزه خودشان کار کنند.

وی ادامه داد: به هر صورت بین نگارش داستان و فیلمنامه کودک تفاوت بسیاری وجود دارد؛ نویسنده کارش از یک فیلمنامه نویس جدا است. یک ایرادی که بنده به سینما دارم این است که اکثر کارگردانان خودشان می نویسند و کار می کنند اما آن طرف آب اگر سینمای قوی وجود دارد به دلیل آن است که نوشتن به نویسنده های حرفه ای سپرده شده است.

شمس خاطرنشان کرد: ما نباید فراموش کنیم که بیس تمام هنرها از اپرا گرفته تا موسیقی و تئاتر و پانتومیم و... نوشتن اشت. در واقع نوشتن یک مبنا و زیربنا محسوب می شود و باید زیربنای درستی باشد تا ساختمان اصولی ساخته شود.

این نویسنده سپس با بیان اینکه اغلب فیلم های سینمایی امروز نسبت به گذشته بسیار سطحی و ضعیف شده اند متذکر شد: فیلم های الآن اگر نسبت به سال های قبل نگاه کنیم ضعیف و سطحی شده اند شاید دلیل این اتفاق آن باشد که یک زمانی چیستا یثربی و امثال او کاری را می نوشتند و در نگارش فیلمنامه ها دخالت داشتند یا حتی دیالوگ های یک فیلم را می نوشتند که کار موفق می شد. در واقع در روزگار نه چندان دور متخصصان فیلمنامه را می نوشتند اما امروز چنین نیست.

وی در همین راستا تصریح کرد: از سوی دیگر در کشور ما و به خصوص در سینما گویا نگارش به صورت گروهی معنا ندارد و همین هم یکی از علل ضعف ما محسوب می شود. بنده معتقدم ما باید این شیوه و نگرش را جداً اصلاح کنیم و مهمتر از همه اینکه اگر بین ادبیات و سینما تعامل برقرار شود قطعاً باعث پیشرفت ادبیات و سینما می شود.

شمس در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا نویسندگان کودک با وجود متقاضیان زیاد کمتر به سراغ نگارش کتاب های جدید می روند اظهار داشت: اینکه چرا نویسندگان این حوزه کمتر سراغ کتاب کودک می روند به دلیل وضع بد اقتصادی و تورم شدید و قیمت بسیار بالای کتاب است.

وی خاطرنشان کرد: دیگر ناشران هم تمایلی برای رفتن به این سمت و سو ندارند چرا که می ترسند سرمایه شان سوخت شود و از بین برود. ما حتی شاهد هستیم که اکثر ناشران کار رنگی چاپ نمی کنند حتی چهار رنگ یا تک رنگ هم چاپ نمی کنند و سراغ رمان و مجموعه داستان رفته اند چون وضعیت اقتصادی نابسامان است.

این نویسنده در پایان این گفتگو افزود: البته بنده معتقدم با این همه باز هم نویسندگان کودک نسبت به نویسندگان بزرگسال بیشتر می نویسند و کتاب کودک بیشتر از بزرگسال منتشر می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.