دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹

بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس:

به دلیل فقدان «مهندسی فرهنگی» سینمای ما دچار یک عقب ماندگی تاریخی شده است/مسئولان و مدیران «سینما» را به حال خود رها کرده‌اند

ناصر شفق در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره گزارش یک نگرانی

سینماپرس: ناصر شفق بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: اینکه چرا فیلم های مبتذل به کرات تولید می شوند اما سینماگران استکبارستیز و متعهد خانه نشین شده اند معمایی است که همچنان حل نشده باقی مانده است و باید معمای این ماجرا حل شود!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «حماسه مجنون» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده از خبرگزاری سینماپرس قدردانی می کنم که در بزنگاه های مختلف سراغ سوژه های ارزشمندی می رود که کمتر رسانه ای به آن ها توجه دارد. حقیقتاً این اتفاق یعنی لزوم مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم بسیار مهم و ضروری است و ما باید برای آن برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این خصوص مواردی زیادی به ذهنم می رسد؛ یکی این است که سینما به تنهایی بدون حمایت واقعی دولت و مجلس و قوه قضائیه نمی تواند شکل بگیرد چرا که در ابتدا باید قانون گذار به صورت شفاف در خصوص سینما و به طور کل مجموعه فرهنگ و هنر بتواند قوانینی را تبیین و تصویب کند آن هم به شرطی که هنرمند بتواند آزادانه هنری که درونش پرورش یافته و می خواهد را به منصه ظهور برساند و مسئولان دولت باید شرایط را فراهم کنند تا این هنرمند بتواند فیلم خودش را بسازد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سازوکارهای لازم باید توسط دولت های مختلف طی این سال ها به وجود می آمد تا فیلمسازان این امکان را داشتند که بتوانند فیلم خوب سینمایی ضد استکباری بسازند متذکر شد: متأسفانه از سینمای ایران با تعداد سالن محدود و ترنور مالی بسیار اندک که شاید یک نمایشگاه ماشین دو برابر بودجه سیما ترنور مالی دارد نمی توان انتظار داشت آثار خوبی در این زمینه خلق کند.

شفق تأکید کرد: از سوی دیگر یکی از مشکلات ما مدیران فرهنگی و سینمایی هستند؛ بدیهی است که ما در این وادی افراد دلسوز زیادی داریم اما مسأله آنجا است که این افراد بیشتر کارمند فرهنگی هستند و دلسوزی و آشنایی با هنر ندارند. همچنین اتصال سینما به نظارت آهنین میل و ذوق هنرمند را از بین می برد. هنرمند باید در یک فضای باز و آزاد زندگی کند و رها باشد تا اثر خوب خلق کند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تقاطع» و «باغ سید» خاطرنشان کرد: سینما نیاز به مهندسی فرهنگی دارد که این اتفاق جز با ابزار تکنولوژی نرم و قوت تکنولوژی به کار گرفته نمی شود. تا زمانی که تکنولوژی به این اندازه پیچیده نشده بود در دهه ۶۰ و ۷۰ قامت فیلم های سینمایی ایران نسبتاً قامت مناسبی داشتند که کسی از دیدن فیلم پشیمان نمی شد؛ حداقل فیلم ها در آن دوران سطحی و چرت نبودند اما امروزه به دلیل فقدان این مسأله سینمای مان دچار یک عقب ماندگی تاریخی شده است.

این تهیه کننده سینما یادآور شد: اوایل انقلاب ما ۴۷۲ سالن برای حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت داشتیم. الآن که بالای ۸۵ میلیون نفری هستیم و با مهاجرین بالای نود و خرده ای میلیون جمعیت داریم می بینیم سالن های سینما در شهرستان ها و برخی مراکز استان ها تعطیل شده است و هیچ دولتی اراده ای برای احیای سینما ندارد.

وی تصریح کرد: شاید برخی مسئولان و مدیران سینما را مخالف اهداف خود می بینند یا احساس می کنند سینماگران از آن ها امربری ندارند و به همین علت است که سینما را به طور کل به حال خود رها کرده اند.

شفق در پایان این گفتگو افزود: هنر باید انسان را رشد و تعالی دهد نه اینکه ارزش ها و حرمت ها را زیر سوأل ببرد. مثلاً ما از دیرباز گفتیم باید به بزرگتر احترام گذاشت. این ها جزو ارزش های متعالی جامعه ما است این ها را باید در فیلم ها ببینیم اما افسوس دقیقاً بر عکس این اتفاق شاهد فیلم هایی هستیم که با رکاکت هرچه تمام تر خطوط قرمز اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی را رد می کنند. دولت باید بستر مناسب را برای سینمای متعالی فراهم آورد و خودش نباید تولید کننده و دخالت کننده باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.