یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

وعده امیدبخش «مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی»؛

زین‌العابدین: علت‌ عدم اعلام هزینه‌های صورت گرفته برای فیلم‌ها در سال گذشته را بررسی خواهم کرد

مجید زین‌العابدین در امضاء سند تفاهم همکاری میان بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سینماپرس: مجید زین‌العابدین با اشاره به اینکه بنیاد سینمایی فارابی درباره بودجه‌های مصرف شده به نهادهای نظارتی پاسخ‌گو است، تأکید کرد: عدم اعلام عمومی هزینه‌ها به معنای عدم شفاف‌سازی نیست.

به گزارش سینماپرس، مجید زین‌العابدین (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به پرسشی در مورد شفاف‌سازی درباره هزینه‌های صورت گرفته برای ساخت فیلم‌های تولید شده توسط این نهاد سینمایی که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، گفت: به نظر من باید از زحماتی که دوستان در دوره گذشته کشیدند تشکر و قدردانی کنیم. اصولاً کارنامه مدیریتی هر دوره را باید با اقتضاعات زمانی خودش بررسی کرد و به تشویق و تمجید یا نقد رسید. کاری که دوستان ما سال گذشته در بنیاد سینمایی فارابی انجام دادند در شرایط سخت و دشواری که وجود داشت، در ظرف زمانی خودش کاری ارزنده و ارزشمند است.

زین‌العابدین در ادامه خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم یک اتفاق را پس از اینکه ۱۰ سال از آن فاصله گرفتیم و همه شرایط مهیا شد، درباره آن صحبت کنیم بلکه باید بدانیم که در آن مقطع خاص چه شرایطی وجود داشته که این اقدامات صورت گرفته است.

وی افزود: اشکالی که در بررسی‌های ما وجود دارد این است که ما به موضوعات خارج از ظرف زمان خودشان نگاه می‌کنیم و به همین دلیل گاهی به کسانی که طبق وظیفه‌شان زحمت می‌کشند اوقات اجحاف می‌شود. شاید این مسئله به عنوان یک اصل کلی جذابیت خبری نداشته باشد اما از نگاه مدیریتی مسئله‌ای است که باید عنوان کنم و بگویم که من به شخصه در هر سمتی که حضور داشتم نسبت به افرادی که سال‌های گذشته کار می‌کردند نگاه قدرشناسانه داشتم و در بنیاد سینمایی فارابی هم همین نگاه را داریم چون فکر می‌کنم مدیریت سابق فارابی در آن برهه زمانی کار ارزنده‌ای انجام داد.

مدیر بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: ملاحظات هر دوره قابل بیان نیست و به همین دلیل ممکن است شما کارنامه‌ مدیری را بررسی کنید اما از ملاحظات مترتب بر آن کارنامه بی‌اطلاع باشید. در واقع گاهی اوقات ملاحظات قابل بیان نیست چراکه ممکن است اقدامات صورت گرفته وظیفه مدیر باشد و لزومی ندارد وظایف بیان شوند و گاهی مواقع شرایط ایجاب می‌کند که این ملاحظات مطرح نشوند.

زین‌العابدین تصریح کرد: قراردادها را معمولاً در همه پروژه‌ها به عنوان یک اصل محرمانگی مطرح می‌کنند که به همین دلیل جزئیات این قراردادها بیان نمی‌شوند اما عدم بیان به معنای‌عدم شفافیت نیست و نهادهایی مثل بنیاد سینمایی فارابی که به نهادهای نظارتی پاسخ‌گو هستند همه این هزینه‌ها شفاف است و سالیانه حسابرسی و به نهادهای نظارتی اعلام می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که از این نظر عملکرد نهادی چون بنیاد سینمایی فارابی کاملاً شفاف است.

وی افزود: اگر منظور از شفاف‌سازی اعلام عمومی است باید بگویم که این یک بحث جداگانه است. در واقع شفاف‌سازی در بنیاد فارابی وجود دارد چراکه هزینه‌های صورت گرفته پنهان نیست و جزئیات در دست نهادهای ذی‌صلاح قرار می‌گیرد و الان هم برای اعلام عمومی هزینه‌های صورت گرفته برای فیلم‌ها منعی نداریم ولی گاهی اوقات اعلام برخی مطالب به جریان تولید که باید جریانی با آرامش و متمرکز بر مضمون باشد تکانه‌هایی ایجاد می‌کند که منطق مدیریت اینگونه ایجاب می‌کند که ما همیشه شرایط ایمن را برای سینماگر که در حال فکر و فعالیت حرفه‌ای است مهیا کنیم. به طور کل باید بگویم که هیچ منعی برای اعلام عمومی وجود ندارد و اگر لطمه‌ای به جریان تولید وارد نشود قطعاً این شفافیت صورت خواهد گرفت.

زین‌العابدین درباره ارتباط احتمالی عدم اعلام عمومی هزینه‌های صورت گرفته برای فیلم‌های تولید شده سال گذشته در بنیاد سینمایی فارابی با التهابات اجتماعی نیمه دوم سال ۱۴۰۱ گفت: دلیل این اتفاق به اتفاقات سال گذشته نیست ولی علت‌ عدم اعلام هزینه‌های صورت گرفته برای فیلم‌ها در سال گذشته را بررسی خواهم کرد ولی آنچه که مطرح کردم از منظر منطق مدیریتی بود و دوباره تأکید می‌کنم که این شفافیت وجود دارد چراکه نهادهای نظارتی بودجه‌های صرف شده برای فیلم‌ها را رصد می‌کنند و بنیاد سینمایی فارابی هم اطلاعات لازم را با جزئیات به آن‌ها ارائه می‌دهد و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد.

گفتنی است فیلم‌های سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجید رضابالا، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگر نژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی، «کت‌چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و همچنین فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح الله جعفری جوزانی (در بخش رزرو) از محصولات بنیاد سینمایی فارابی هستند که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و بر خلاف روند سال‌های گذشته تا امروز هزینه‌های صورت گرفته برای ساخت این آثار اعلام نشده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.