دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷

وزیر ارشاد:

بازگشت به فرهنگ اسلامی تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی است

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ در دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی گفت: با توجه به گسترش جهالت مدرن و پیدایش گروه های افراطی و تکفیری از یک سو و اسلام-ستیزان از سوی دیگر، بیش از هر زمان دیگری نیاز به اخلاق و معنویت وجود دارد. اساساً دوری از اخلاق و معنویت سبب پیدایش گروه های افراطی و تکفیری و نیز اسلام ستیزان گشته است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی امروز دوشنبه -۳ مهرماه- در اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در قطر اظهارداشت: زمان کنونی از چند جهت، زمان بسیار مهمی برای جهان و به خصوص جهان اسلام است. از یک سو دوران کنونی، دوران تغییر، گذر و انتقال است که اقتضائات دوران ثبات برای دوران گذر نیز باید تغییر کند و اقدامات نوینی پیش‌بینی شود. از سوی دیگر باید توجه شود که بر اثر تغییرات، اساس آموزه‌های اسلامی، نباید از دایره اصلی برون افتد.

وی گفت: جهان، اکنون در شرایطی به سر می‌برد که به رغم بهره‌مندی بشر از فناوری‌های نوین، که آسایش و سرعت را به ارمغان آورده است، اخلاق و معنویت که کانون تزریق آرامش است، در معرض خطر قرار گرفته است.

اسماعیلی افزود: رسوخ و نفوذ فرهنگ‌های بیگانه، سبب شده تا از زبان، فرهنگ و هنر بومی ملت‌ها، معنویت‌زدایی و هویت‌زدایی شود. اگر همین روند ادامه یابد، ملت‌ها در آینده برای درک میراث مکتوب و پایه‌های هویت ملی خود، به تفسیر و تبیین دیگران نیازمند خواهند بود. این در حالی است که با توجه به گسترش جهالت مدرن و پیدایش گروه‌های افراطی و تکفیری از یک سو و اسلام‌ستیزان از سوی دیگر، بیش از هر زمان دیگری نیاز به اخلاق و معنویت وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دوری از اخلاق و معنویت سبب پیدایش گروه‌های افراطی و تکفیری و نیز اسلام‌ستیزان گشته است. جسارتی که در روزهای گذشته در سوئد و کشورهای دیگر به ساحت قرآن کریم شد، نشان از آن دارد که ناخرسندان از اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام، برای ایجاد تفرقه و مشغولیت ذهنی و انحراف اذهان مسلمانان به هرکاری دست می‌زنند. آیا این اقدامات دلیلی به جز دوری از اخلاق و معنویت دارد؟

وی اظهارداشت: برای مثال، مسئله قدس شریف که «قدس‌الاقداس» مسلمانان جهان و سایر ادیان است و نیز فلسطین و میراث فرهنگی، دینی و تمدنی و در یک کلمه هویت گهربار آن، سالیانی است مورد آماج تخریب، انهدام و نابودی همه جانبه صهیونیست‌های بی‌هویت، قرار گرفته که باید در قبال چاره‌جویی برای نجات آن اقدام جدی و عاجلی در دستور کار این اجلاس قرار گیرد.

اسماعیلی گفت: همچنین موضوع فلسطین مدت‌هاست به علت رفتار تجاوزگرانه و سرکوبگرانه رژیم کودک‌کش صهیونیسم و در خلاء اتحاد به کلمه رمز آغاز بحران عظیمی در جهان تبدیل شده که معلوم نیست پایانی داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قدس و مسجدالاقصی به سبب جایگاه معنوی و والایش، باید از رقابت‌ها و خصومت‌های دینی یا تاریخی دور بماند و رژیم صهیونیسم براساس مقررات یونسکو، کنوانسیون ژنو، قواعد آمرانه حقوق بین‌الملل، قطع‌نامه‌های شورای امنیت ملل و حقوق بشر، باید از ایجاد هر گونه تغییر در شرایط آن خودداری کند.

وی بیان کرد: متأسفانه رفتاری که امروز، این رژیم خونخوار در قدس و در قبال مردم به‌پاخاسته فلسطین دارد، این نماد و مظهر وحدت ادیان و فرهنگ‌های توحیدی ابراهیمی را به نشانی برای اختلاف و ستیز، نابردباری دینی، تقابل و نفی یکدیگر تبدیل کرده و اگر این سیاست توسعه‌طلبانه و ناقض مقررات بین‌المللی ادامه یابد و همچنان بر پایه تفکرات نژادپرستانه و آپارتایدگونه استمرار پیدا کند، قطعاً در آینده نزدیک شاهد انفجار عظیم اجتماعی در جهان اسلام و کل جهان خواهیم بود.

اسماعیلی تاکید کرد: مسلمانان قطعاً با هر گونه تلاش برای تخریب مسجدالاقصی، قبله نخست آنها، و محل عروج پیامبر اسلام به آسمان به سبب جایگاهی که این شهر به علت جلجله مسیح و کلیسای قیامت نزد مسیحیان جهان دارد مخالف هستند و هیچکدام از پیروان دو دین در برابر تغییر شرایط این مکان مقدس ساکت نخواهند ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جنگ‌های دینی به علت باورهای ریشه‌دار اجتماعی، بدترین و طولانی‌ترین جنگ‌های جهان بوده و هست و وظیفه این سازمان این است که از پیدایش هر گونه جنگ دینی از طریق محکومیت رفتارهای جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی و تلاش برای رفع چنین بحرانی جلوگیری کند که در غیر این صورت ممکن است جان بسیاری از انسان‌ها به مخاطره افتد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله فلسطین مدت‌هاست قلب مسلمانان را جریحه‌دار ساخته و این در حالی است که جوامع اسلامی با بهره‌گیری از قدرت اتحاد خود، می‌توانند حمایت از فلسطینیان و فرهنگ و تمدن اسلامی در معرض خطر در منطقه فلسطین را در دستور کار قرار دهند.

اسماعیلی افزود: از سویی دیگر برای حفظ میراث فرهنگی فلسطینیان و نشان دادن جنایت‌های رژیم صهیونیستی، مظلومیت و مقاومت شجاعانه ملت فلسطین و حفظ هویت مسجد مبارک الاقصی و قدس شریف را باید روایت کرد و این روایت توسط آثار سینماگران، نویسندگان و ادبا محقق می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: از کشورهای حاضر در اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی درخواست می‌کنم تا به حرکتی که توسط جایزه جهانی ادبیات فلسطین و توسط فعالان نشر، ادبا و اتحادیه‌های ادبی کشورهای اسلامی که در سال گذشته میلادی نخستین دوره آن با حضور کشورهای مختلف در بیروت پایتخت لبنان آغاز شده است بپیوندند.

وی گفت: اگر ما امروز در بیان روایت کوتاهی می‌کنیم دشمن اذهان دنیا و نسل بعد را با دروغ‌ها و روایت‌های تحریف شده خویش پر خواهد کرد و ادبا، شعرا و روایتگران زبردست ما با کمک دولت‌های اسلامی می‌توانند با پیوستن به نهضت ادبی جایزه جهانی ادبیات فلسطین روایتگر صدای مظلومیت و مقاومت شجاعانه ملت فلسطین و قدس شریف باشند تا همه ما سهمی در روشنگری افکار جهانی و مستندکردن این برهه ۷۵ ساله از تاریخ فلسطین داشته باشیم.

اختلال در سبک زندگی جوامع و زیست کودکان

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اختلال در سبک زندگی جوامع و زیست کودکان و جوانان مسلمان در فضای مجازی بیان کرد: برون رفت این قشر از فضای حقیقی، زمینه تأثیرگذاری فرهنگ بیگانه را بیش از پیش در جوامع اسلامی فراهم کرده است. حفاظت از فرهنگ اسلامی و بومی و گسترش معنویت در جهان اسلام و بازیابی دوران شکوه تمدن اسلامی، نیازمند اقدامات نوین فرهنگی است که موضوع اصلی این اجلاس است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اکنون متأسفانه جوان مسلمان در معرض هجوم فرهنگ بی‌هویتی و فرهنگ‌های خنثی قرار گرفته است و هیچ اهرم حفاظتی نیز وجود ندارد تا او را از هجوم حفاظت کند. تمام این هجمه‌ها، قوه تشخیص را هدف قرار دادند و جوانان ما را در سردرگرمی فروبردند.

وی گفت: این در حالی است که قرآن کریم می فرماید که «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا» (انفال ۲۹۹) خداوند در نتیجه رعایت تقوای الهی یعنی پایبندی به اوامر و پرهیز از مناهی، وسیله تشخیص حق از باطل را به انسان عطا می‌کند. بازگشت به فرهنگ اسلامی تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی است.

اسماعیلی اظهارداشت: گذر از موقعیت کنونی که دوران انتقال و کوچ از دوره مدرنیسم به پسامدرنیسم است، نیازمند بهره‌گیری از خرد، اراده جمعی و تبادل تجربیات است. هیچ‌گاه جهان، مانند امروز در حال تغییر نبوده است. بنابراین نیازمند انسجام و یکدلی بیشتر برای پیشبرد اهداف جهان اسلام هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای حفاظت از داشته‌های فرهنگی، هنری، اخلاقی و معنوی خود، نیازمند این هستیم که ایده‌ها و فعالیت‌های خود را از طریق گفت‌وگوهای فرهنگی به اشتراک بگذاریم و در جهت بهره‌مندی از توان یکدیگر بکوشیم.

وی بیان کرد: بنابراین پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه گفت وگوهای فرهنگی ذیل دبیرخانه اصلی آیسسکو تشکیل شود و گفت‌وگوهای نخبگان فرهنگی در این چارچوب شکل بگیرد، زیرا از طریق آن، هم آشنایی‌ها فزونی می‌یابد، هم تبادل تجارب اتفاق می‌افتد و هم تازه‌های علمی و فرهنگی مبادله می‌شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در صورت تصویب، آغازگر دور اول این گفت‌وگوها باشد.

اسماعیلی گفت: اکنون این تعاملات درونی میان وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی، از هر زمان دیگری ضروری‌تر به نظر می‌رسد. مسائل مشترک فرهنگی و هنری فراوانی بین ما وجود دارد که تنها با مذاکره و یکدلی قابل حل هستند و اقناعی که به دنبال گفت وگو پدید می‌آید ماندگارتر و اثرگذارتر است.

وی افزود: قدرت آیسسکو در مسائل فرهنگی، قدرت بزرگی است که اگر به همت والای مدیرکل آیسسکو، به سمت سوددهی به جهان اسلام هدایت شود، آثار ماندگاری را در پی خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: در راستای همگرایی جامعه قرآنی، جمهوری اسلامی ایران درنظر دارد روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر امسال نخستین «کنگره بین‌المللی اندیشمندان قرآن پژوه» را در ایران برگزار کند. برای وزرای فرهنگ و امور دینی کشورهای مسلمان دعوتنامه رسمی ارسال کرده‌ایم که امیدوارم تاکنون به دستشان رسیده باشد اما می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و مجدداً از همه بزرگواران برای شرکت در این کنگره دعوت به عمل آورم.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حضور در دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی به دوحه پایتخت قطر سفر کرده است، وی در این اجلاس ضمن سخنرانی، با مسئولان قطری و همتایانش از کشورهای اسلامی دیدار کرده است.

دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی با شعار «به سوی نوسازی فعالیت فرهنگی در جهان اسلام» از دوشنبه(سوم مهرماه) آغاز به کار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.