سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

خانه سینما؛ از سیاسی کاری تا عدم توجه به مسائل صنفی/۵

نظام دوست: فقدان امنیت شغلی و عدم همبستگی میان صنوف سینمایی معضلات امروز اهالی سینما است

نعیمه نظام دوست

سینماپرس: نعیمه نظام دوست گفت: امیدوارم با تدبیر، دغدغه مندی و درایت مسئولان خانه سینما و سایر مسئولان در وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و سایر مسئولان فرهنگی و هنری و سینمایی کشور بتوانیم شاهد رفع این بحران های جدی باشیم.

نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص عدم توجه مدیران این نهاد به مسائل صنفی سینماگران گفت: فقدان امنیت شغلی، نبود بیمه بیکاری و عدم همبستگی و اتحاد میان صنوف سینمایی بزرگترین معضلات امروز اهالی سینما است که امیدوارم با تدبیر، دغدغه مندی و درایت مسئولان خانه سینما و سایر مسئولان در وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و سایر مسئولان فرهنگی و هنری و سینمایی کشور بتوانیم شاهد رفع این بحران های جدی باشیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «توفیق اجباری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من فکر می کنم یکی از بزرگترین معضلات ما سینماگران این است که همه پشت هم نیستیم! همه صنوف خانه سینما باید با یکدیگر همدل و همسو و متحد باشند؛ روسای انجمن ها باید در کنار هم باشند و با اتحاد و انسجام اتفاقی را رقم بزنند که منجر به تأمین امنیت شغلی سینماگران شود و هر کسی نتواند برای ساخت فیلمش از دوستان و اقوام و نزدیکان غیر سینمایی خود استفاده کند.

وی ادامه داد: ما سینماگران امنیت شغلی نداریم؛ ممکن است امروز سر کار باشیم و ده سال بعد بیکاری را تحمل کنیم! از این رو معتقدم مسئولان خانه سینما باید دغدغه مندانه در این راستا گام های جدی بردارند. خانم برومند به عنوان مدیرعامل خانه سینما که بنده به ایشان ارادت ویژه ای دارم باید مطمئن هستم نگاه مادرانه خود معضلات صنوف را برطرف می کنند و سعی دارند اتفاقات نویی در سینما رقم بخورد؛ ایشان نگاه مادرانه دارند و ان شاالله به زودی با حضور ایشان اوضاع سینماگران بهبود پیدا می کند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه تأسیس صندوق بیمه بیکاری یکی دیگر از مسائلی است که مدیران این نهاد باید به آن توجه اکید داشته باشند اظهار داشت: برخی افراد فکر می کنند همه اهالی سینما خیلی پولدار هستند در صورتی که اصلاً این گونه نیست! بنده شخصاً سال گذشته حدود ۸ ماه بیکار بودم و پول اجاره خانه ام را نداشتم که پرداخت کنم و مجبور شدم از این طرف و آن طرف برای پرداخت اجاره خانه ام قرض بگیرم! بعد هم که سر کار رفتم با دریافت دستمزدم فقط توانستم بدهی های خود را صاف کنم.

نظام دوست تأکید کرد: مردم باید بدانند که ما کار می کنیم تا فقط روز و شب مان را بگذرانیم! همه سینماگران مثل هم نیستند! همه ملک و املاک آنچنانی ندارند. همه ولخرج نیستند. ما اغلب مان یک زندگی فوق العاده معمولی داریم و در اندازه طبقه متوسط زندگی می کنیم. خود من در یکی از نقاط معمولی شهر تهران منزل گرفته ام چرا که نمی توانم در نقاط مرفه نشین زندگی کنند. اما گاهی اوقات برخی از مردم فکر می کنند ما در قصر زندگی می کنیم!

این بازیگر توانمند تصریح کرد: شاید در کل بازیگران سینما تنها ۱۰-۲۰ نفر باشند که وضعیت خوبی دارند. اغلب بچه ها در شرایط سخت روزگار می گذرانند و خدا را خوش نمی آید این قدر نادرست قضاوت شوند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «ساعت خوش» و «محله گل و بلبل» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: خوشبختانه در صنف ما با حضور پژمان بازغی گرامی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. او تلاش زیادی می کند تا همه کسانی که در وادی هنر بازیگری فعالیت کرده اند بتوانند عضو صنف شوند و این اتفاق در حالی است که پیش از این عضوگیری به راحتی انجام نمی شد. در واقع گویا یک قانونی وجود داشت که هر کسی به راحتی نمی توانست عضو انجمن بازیگران شود و تنها کسانی که نقش اول داشتند می توانستند به عضویت این انجمن درآیند. این اتفاق در حالی است که ما بسیاری هنرمندان برجسته در کشورمان داریم که صرفاً ایفاگر نقش های مکمل بوده اند و آثار درخشانی هم از خود به یادگار گذاشته اند.

نظام دوست در همین راستا متذکر شد: من امیدوارم به زودی بتوانیم با درایت هیأت مدیره انجمن بازیگران و سایر صنوف خانه سینما و دغدغه مندی هیأت مدیره و مدیرعامل محترم خانه سینما شاهد تدوین و تصویب قانونی باشیم که تهیه کنندگان و کارگردانان را ملزم کند تا از همه عوامل سینما استفاده کنند. امیدوارم به زودی قانونی تدوین شود که یک بازیگر مرتب سر کار نباشد و شخص دیگری اصلاً کاری نکند. این اتفاق پیش از این در تلویزیون افتاده بود و مثلاً اگر بنده بازیگر یک سریال نوروزی بودم نمی تواستم در سریال نوروزی دیگر نقش آفرینی داشته باشم.

وی در پایان این گفتگو افزود: حقیقتاً چرا باید یک بازیگر، یا یک دستیار فیلمبردار، یا یک مدیر تدارکات و... ده سال بیکار باشد و فرد دیگری مرتباً کار کند؟ باید به همه سینماگران نان برسد. امیدوارم حسادت ها، تنگ نظری ها و بی عدالتی ها یک روز از سینمای ما برای همیشه رخت ببندد و همه سینماگران بتوانند از حداقل امکاناتی که شایسته شان برخوردار شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.