یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

دبیر دومین دوره «جشن مهر سینمای ایران» :

«سینما» در استان‌ها مدیریت و اداره متناسب نداشت/به دستور معاون اول رئیس‌جمهور «شورای سینما» در استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل شد

قادر آشنا

سینماپرس: دبیر دومین دوره جشن مهر سینمای ایران گفت: با تصمیم شورای عالی سینما و به دستور معاون اول رئیس‌جمهور شورای سینما در استان‌ها تشکیل می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در اولین بخش برنامه «نقد سینما» که در برنامه اخیر به میز سینمای ایران اختصاص داشت، قادر آشنا دبیر دومین دوره جشن مهر سینمای ایران مهمان این بخش بود.

قادر آشنا، دبیر دومین دوره جشن مهر سینمای ایرانبیان کرد: ۲۱ شهریورماه روز ملی سینماست و ما به دنبال این بودیم که این روز را برجسته کنیم چراکه برایمان دارای اهمیت است. در خانه سینما جشنی برای صنوف مختلف برپا می‌شد، اما ما از سال گذشته با نگاه به استان‌ها به دنبال این بودیم که جشنی جامع برگزار کنیم تا از همه هنرمندان کشور تجلیل کنیم.

وی ادامه داد: جشن‌های متعددی وجود دارد که از هنرمندان در شاخه‌های مختلف از جمله بازیگر، کارگردان و… تجلیل می‌شود، اما عده‌ای مانند سینماداران و پژوهشگران بودند کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند. ما تصمیم داشتیم که در هر استان متناسب با بافت و فرهنگش این کار را انجام دهیم تا به شعار عدالت فرهنگی که دولت وعده‌اش را داده بود برسیم؛ پس تصمیم گرفتیم در راستای توسعه فرهنگی جشنی را برپا کنیم که سال گذشته این جشن را در ۲۲ استان برگزار و از ۳۵۰ هنرمند تجلیل کردیم.

قادرآشنا یادآور شد: امسال دومین جلسه شورای عالی سینما در روز ملی سینما و به ریاست معاونت اول رئیس جمهور برگزار شد. همچنین فراخوان جشنواره فجر در همین روز منتشر شد. باید بگویم دولت به دنبال تنظیم سازوکاری برای تجهیز سینما در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر است. در حال حاضر ۱۸۸ شهر در ایران فاقد سینما هستند. با تصمیم شورای عالی سینما و به دستور معاون اول رئیس‌جمهور شورای سینما در استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل شد.

وی تصریح کرد: با توجه به مدیریتم در استان‌های مختلف، معتقدم که اساسا سینما در استان‌ها مدیریت و اداره متناسب نداشت و این برای عنصر تاثیرگذاری مانند سینما کافی نبود. ما بر این باوریم که سینما به لحاظ ساختاری و جشن‌فراگیری باید در استان‌ها نظام‌مند شود.

وی در ادامه برنامه «نقد سینما» درباره ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران که دبیری آن را برعهده دارد، نیز گفت: هر فعالیتی که مبنای پژوهشی نداشته باشد، احتمال از یاد رفتنش زیاد است. اهمیت به مساله پژوهش رسالت ذاتی سینماست. آثاری که تاکنون بدست ما رسیده است، در مرحله بررسی‌ است.

این مدیر سینمایی درباره دسترسی به پژوهش‌های انجام شده در حوزه سینما یادآور شد: همه پژوهش‌هایی که از سال ۹۵ صورت گرفته است، در سایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بارگذاری شده است و از استادان دانشگاه و دانشجویان خواهش دارم به این پژوهش‌ها مراجعه کنند چراکه با تحقیقات بسیار خوبی مواجه می‌شوند.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی درباره زیر ساخت‌ها مطرح کرد: ۵۹۰ سالن نمایش در ابتدای کار دولت سیزدهم داشتیم. تاکنون رئیس سازمان سینمایی ۲۲ سفر استانی برای بررسی سینماها داشتند و پیگیر ساخت و ساز سینما در شهرها بودند. در حال حاضر ۷۵۶ سالن نمایش به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان سال نیز ۱۰۰ سالن دیگر به ناوگان سینمایی اضافه خواهد شد. وعده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هزار سالنه شدن تا پایان دولت با اهتمامی که وجود دارد، دست‌یافتنی است.

وی در پایان درباره فرآیند مجوز گرفتن آموزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۲۰۲ آموزشگاه داشتیم، اما اکنون ۳۵۹ آموزشگاه آزاد سینمایی در سراسر ایران داریم که ۱۰۷ آموزشگاه در تهران و مابقی در سایر استان‌ها فعالیت می‌کنند. علاوه بر توسعه آموزشگاه، سه کار قانونی دیگر از جمله تعیین کارت صلاحیت تدریس، رتبه‌بندی سینماها و آموزشگاه‌ها و همچنین تایید سرفصل‌هایی که تدریس می‌شوند، انجام گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.