دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

ارزیابی وضعیت سینمای کشور/۶

آذین: آقایانی که مدعی ترویج سینمای تراز انقلاب هستند حتی مولفه های ابتدایی این سینما را نمی‌شناسند!

جبار آذین

سینماپرس: جبار آذین گفت: فرهنگ، هنر و سینما نیازمند انقلاب اساسی است؛ به عبارت صحیح تر اینکه سینمای ایران اگر قرار است تغییر و تحولات بنیادین را تجربه کند نیازمند حضور و فعالیت نیروهای متخصص، کاربلد و به عبارتی معماران نوین است.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور گفت: هیچ حرکت سازنده و امیدبخشی را از مدیران سینمایی شاهد نیستیم و اگر مدیران بخواهند با همین فرمان سینما را اداره کنند باید بدانند راهی که می روند به ترکستان است و هیچ کورسوی امیدبخشی را برای ادامه حیات سینما نمی توان متصور بود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرهنگ، هنر و سینما نیازمند انقلاب اساسی است؛ به عبارت صحیح تر اینکه سینمای ایران اگر قرار است تغییر و تحولات بنیادین را تجربه کند نیازمند حضور و فعالیت نیروهای متخصص، کاربلد و به عبارتی معماران نوین است.

آذین ادامه داد: با حضور همه گروه های مختلف و متعددی که طی سال های اخیر با تغییر دولت ها سکان اداره سینما را در دست گرفتند به این نتیجه رسیدیم که همه شبیه یکدیگر هستند و در نداشتن تخصص برای اداره و برنامه سازی سینما شبیه به هم عمل می کنند. همه این اتفاقات است که باعث شده تا سینمای کشور به انوع بیماری های فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... دچار شود.

این منتقد سینما تصریح کرد: کسانی باید مسئولیت اداره سینما را عهده دار شوند که در این حوزه صاحب دانش و تخصص باشند. طی دو دهه اخیر کسانی اداره سینما را عهده دار شدند که در عرصه تخصص سینما صاحب بصیرت لازم نبودند و به همین دلیل همواره با تکیه بر شعارهای سطحی و بازی با کلمات و دادن وعده های غیرواقعی سعی کردند بیش از آنکه به داد سینما و سینماگران برسند، صندلی های قدرت خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه این روند ناپسند مغایر با فرهنگ جامعه ما است متذکر شد: علیرغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای ایجاد تحولات اساسی در حوزه فرهنگ و هنر و سینما و دمیدن نور امید، ایمان و شادی به مناسبات و تولیدات سینمایی همچنان شاهد همان رویه کند و کشدار و سطحی نگری به همه مسائل در هنرهفتم هستیم.

آذین خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران همواره شعار می دهند اما از آنجا که نه شناخت کافی به سینما دارند و نه می دانند تغییر ریل سینما چطور و چگونه باید انجام شود همواره به بیراهه می روند؛ مسئولان پیشین و کنونی در عمل نشان دادند تنها پرچم شعار را بالا گرفته اند و در عمل کار چندانی صورت نمی دهند.

این مدرس سینما تأکید کرد: شاید مدیران سینمایی افرادی خوب و شریف باشند اما این خوب و شریف بودن برای سینما کافی نیست؛ به همین دلایل روز به روز سینما به مسیر بیمارگونه خود ادامه می دهد و متأسفانه چیزی که بر آن اضافه شده نه در جهت ارتقای آن که مسلط کردن عنصر جدیدی است که برای فرهنگ کشور خطرناک است.

وی سپس با بیان اینکه آقایانی که مدعی ترویج سینمای تراز انقلاب هستند حتی مولفه های ابتدایی این سینما را نمی شناسند تصریح کرد: مدیران عمدتاً شعار می دهند و حتی فرق میان هنر و کارکرد یک کارخانه را نمی توانند از هم تفکیک کنند. متأسفانه باید عنوان کنم که سینما در کشورمان به هیچ عنوان رو به پیشرفت نیست و در دام گرداب انحصارگرایی گرفتار شده و این اتفاق قطعاً سرنوشت نیکی برای فردای سینما و سینماگران رقم نمی زند.

آذین در پایان این گفتگو افزود: مدیران باید بدانند این سینما با این نوع عملکرد قطعاً نمی تواند سینمای ایران اسلامی باشد. سینمای ایران اسلامی یعنی سینمایی برای ملت ایران که در آن احترام به قانون و فرهنگ جامعه دیده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.