شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

تکذیب ناشیانه شگرد تازه جریان «هنر سفارتی» در انتشار فیلم‌های «فاقد مجوز اکران»؛

موسوی: بنده مطلعم در سینمای ایران تهیه‌کننده دیوانه وجود ندارد!

غلامرضا موسوی در مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی خاله قورباغه

سینماپرس: قاچاق فیلم امروزه به عنوان شگردی تازه در مواجهه با حاکمیت فرهنگی کشور قلمداد می‌شود. بلاخص در مورد این سه فیلم جدید که با کیفیت بسیار بالایی تازه منتشر شده‌اند و تماما آثار مسئله داری محسوب می‌شوند که فاقد «پروانه نمایش» می‌باشند. اما حالا تهیه‌کننده فیلم «قرمز» در تکذیب چنین امری مدعی شده است: این همانند این نکته است که بگوییم فردی برجی را که با دست خود ساخته است به آتش بکشد. هیچ فیلمساز و هنرمندی نمی‌تواند اثر خود را به آتش بکشد!

به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سریال «تنهاترین سردار» در گفت‌وگو با میزان درباره رواج قاچاق فیلم‌های سینمایی در ماه‌ها و روزهای اخیر گفت: طی دو هفته اخیر چند فیلم به صورت غیرقانونی منتشر شدند. انتشار این فیلم‌ها در مدت‌زمانی کوتاه و نزدیک به هم به وقوع پیوست که تعجب‌آور بوده و بیانگر این است که این نوع انتشار در زمان کوتاه نمی‌تواند کار تعدادی قاچاقچی فیلم باشد. به نظر می‌رسد در پشت پرده انتشار غیرقانونی این فیلم‌ها خواست و اراده‌ای وجود دارد که هدف آنها ضربه زدن به سینمای ایران است.

وی تأکید کرد: تمام فیلم‌های که به صورت غیرمجاز منتشر شده‌اند، فیلم‌هایی در ژانر فیلم‌های اجتماعی هستند و همین موضوع سوالات فراوانی را در ذهن فعالان و مخاطبان حوزه سینما ایجاد کرده است. وقتی به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی با کمی دقت نگاه کنیم، نمی‌توان گفت انتشار غیرمجاز فیلم‌های اجتماعی اخیر بر عهده قاچاقچیان فیلم بوده است.

موسوی ادامه داد: به شخصه اعتقاد دارم که اراده‌ای وجود دارد برای لطمه وارد کردن به فیلم‌های اجتماعی که می‌توانند فرهنگ‌ساز بوده و تا حدی وضعیت جامعه را بازنگری کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینمای ایران اظهار کرد: عدم تائید شورای پروانه نمایش برای اکران برخی فیلم‌ها و سختگیری این شورا برای صدور پروانه نمایش فیلم‌های اجتماعی، موضوع را پیچیده‌تر می‌کند، زیرا به نظر می‌رسد ترجیح بر این است که به فیلم‌های اجتماعی پروانه ساخت و نمایش ندهند.

وی ضمن درخواست از نهادهای ذی‌صلاح برای ورود به بحث قاچاق محصولات فرهنگی تشریح کرد: اگر علاقه و تمایلی از طرف مسئولان نسبت به ساخت و اکران فیلم‌های اجتماعی در کشور وجود دارد، قطعا نیاز است تا نهادها و ارگان‌هایی مانند قوه قضاییه و پلیس فتا دراین زمینه ورود کرده و بسیار جدی‌تر و بازدارنده‌تر عمل کنند.

تهیه‌کننده «جنگ نفتکش‌ها» دادسرای فرهنگ و رسانه را نقطه عطفی در عرصه سینما و هنر دانست و تصریح کرد: درگذشته فعالان عرصه سینما و هنر مجبور بودند تا با حضور در دادگاهی که قضات آن اطلاعی درباره محصولات فرهنگی نداشتند، آسیب‌هایی را که قاچاق فیلم به بدنه سینمای ایران وارد می‌کرد، با آنان مطرح کنند اما خوشبختانه و در دوره جدید قوه قضاییه با وجود راه‌اندازی و شکل‌گیری دادسرای فرهنگ و رسانه و آشنایی قضات با مقوله هنر و سینما امکان مناسبی فراهم‌ شده تا هنرمندان بتوانند راحت‌تر درباره قاچاق و سرقت محصولات فرهنگی در دادگاه‌ها حق خود را پیگیری و مطالبه کنند. معرفی خطاکاران و خلاف‌کاران و به نوعی سارقان حوزه فرهنگ و هنر به دادسرای رسانه سبب می‌شود که برخورد لازم انجام شود و تا حد زیادی هنرمندان امیدوار به احقاق حق خود شده‌اند.

وی به لزوم تشکیل یک تیم فعال و جدی برای جلوگیری از قاچاق فیلم و آثار هنری اشاره و بیان کرد: لزوم ایجاد تیمی جدی برای رسیدگی به جرائم قاچاق و یا کپی‌رایت کاملاً لازم و مشهود است و این مهم تنها با حضور و ورود قوه قضاییه و پلیس فتا امکان‌پذیر خواهد شد. هنرمندان و سینماگران بدون همراهی قوه قضاییه و پلیس فتا نمی‌توانند از تکرار چنین رویدادهایی جلوگیری کنند.

این تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به وضعیت سینمای ایران بعد از کرونا گفت: بعد از رکود سخت و دشواری که به علت بیماری کرونا گریبانگیر هنر و سینمای ایران شده بود، این هنر بار دیگر به سمت جان گرفتن حرکت کرده بود که متاسفانه در ماه‌های اخیر پنج الی شش فیلم سینمایی به صورت غیرمجاز منتشر شد و باعث آسیب به سینمای نحیف ایران شده است.

وی ادامه داد: سه فیلم اخیر که غیرقانونی منتشر شده، دارای پروانه نمایش بوده و با فاصله اندکی طی یک هفته منتشر شده است. اراده‌ای تلاش دارد تا سینمای ایران در حوزه فیلم‌های اجتماعی را نابود کند، هرچند مطمئنم که همکاران و علاقه‌مندان حوزه سینما اجازه نمی‌دهند تا چنین اتفاقی شکل بگیرد و سینمای اجتماعی و پرافتخار ایران به سوی نابودی حرکت کند، اما برای این کار نیاز است تا قوه قضاییه و نیروی انتظامی و در کنار آن معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد از تکرار چنین رخدادهایی جلوگیری کنند.

موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد انتشار فیلم‌ها به صورت غیرمجاز توسط خود سازندگان آثار انجام شده باشد، اظهار کرد: این سؤال همانند این نکته است که بگوییم فردی برجی را که با دست خود ساخته است به آتش بکشد. هیچ فیلمساز و هنرمندی نمی‌تواند اثر خود را به آتش بکشد. در عرصه فیلم‌سازی در ایران هیچ فیلمی بیمه نیست، بنابراین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم هرگز سرمایه خود را به آتش نمی‌کشد، زیرا اگر این کار را انجام دهد یک حماقت بزرگ را به انجام رسانده است. این کار برای فیلم‌هایی که پروانه نمایش دریافت کرده‌اند و به امید بازگشت سرمایه ساخته و آماده ‌شده است، عین دیوانگیست. تا جایی که بنده مطلعم در سینمای ایران تهیه‌کننده دیوانه وجود ندارد.

وی مقوله کپی‌رایت را درعرصه سینما مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: متأسفانه در بخش مقابله با عدم رعایت حقوق کپی‌رایت نتوانستیم موفق عمل کنیم و این اتفاق دلایل مختلفی دارد. به همین دلیل مشاهده می‌شود که سرنوشت برخی از فیلم‌های پربیننده به دو روش رقم می‌خورد؛ یا این فیلم‌ها بدون توجه به حقوق مالکان در فضای مجازی منتشر و پرمخاطب می‌شوند و یا اینکه سر از شبکه‌های فارسی‌زبان معاند و آن‌ سوی آب در می‌آورند.

تهیه‌کننده «قصیده گاو سفید» افزود: در گذشته قوه قضاییه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک طرح مقطعی اقدام به جلوگیری از نادیده گرفتن حق کپی‌رایت آثار فرهنگی کردند و در این زمینه موفق بودند، اما چون این روند ادامه نداشت، بار دیگرعدم توجه به قانون کپی‌رایت توسعه پیدا کرد.

وی با اشاره به شکایت از قاچاقچیان محصولات فرهنگی اظهار کرد: تجربه گذشته نشان داده شکایت از تک‌تک قاچاقچیان نتایج خوبی را به دنبال نداشته است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که سازوکار و امکاناتی در نظر گرفته شود تا به واسطه آن اصناف با کمک وکلایی که به شیوه حمایتی به این اصناف معرفی می‌شوند، به طرح شکایت پرداخته و به واسطه آن قاچاقچیان حوزه فرهنگ و هنر و شبکه‌های ماهواره‌ای را پای میز محاکمه بکشانند.

موسوی در پایان تصریح کرد: اگر اراده‌ای باشد حتماً می‌توانیم کارهای ارزشمندی را در زمینه مبارزه با قاچاق آثار هنری و سینمایی پایه‌گذاری کنیم، البته یادآور می‌شوم که مدت‌ها بود کار قاچاق محصولات فرهنگی و سینمایی پایان یافته بود، اما اخیرا و به دلیل سهل‌انگاری برخی مسئولان، عدم توجه به حق کپی‌رایت افزایش‌یافته و شاهد بارگذاری فیلم‌های سینمایی به صورت غیرقانونی در شبکه‌های مجازی هستیم. در راه مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی پیگیری و استمرار نظارت، امری مهم و ضروری محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.