چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

یک فیلمساز فیلم کوتاه در گفتگو با سینماپرس:

معضل اصلی فیلمسازان فیلم کوتاه تأمین سرمایه است/ تبعیض در حوزه فیلم کوتاه درست مانند سینمای بلند بیداد می کند

محمدرضا خاوری

سینماپرس: محمدرضا خاوری فیلمساز کوتاه : اعمال سلیقه برخی مسئولان فیلمسازان را به سمت تولید آثار زیرزمینی سوق می دهد و باعث می شود آن ها آثاری را تولید کنند که جشنواره های خارجی مشتاق پخش شان هستند!

کارگردان فیلم های کوتاه «سبا» و «غیر موجه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علاوه بر برخی افراد که به دلیل فشارهای مدیران و اعمال سلیقه آن ها به سمت تولید فیلم های زیرزمینی می روند برخی فیلمسازان دیگر هم هستند که بر اساس خواست و سلیقه مدیران مبادرت به تولید اثر می کنند و در تمام جشنواره های داخلی حضور دارند.

وی ادامه داد: در این میان معضل اصلی برای فیلمسازانی است که عاشق سینما و فیلمسازی هستند و دنباله روی برخی جبهه ها و نگاه های سیاسی نیستند و نگاه مستقل خود را دنبال می کنند. این ها اصولاً نه در جشنواره های داخلی مورد توجه قرار می گیرند و نه در جشنواره های خارجی جایی برای دیده شدن دارند!

خاوری سپس با بیان اینکه شایسته سالاری و داشتن استعداد چندان مورد توجه مسئولان سینمای کوتاه نیستند تصریح کرد: متأسفانه تبعیض در حوزه فیلم کوتاه درست مانند سینمای بلند بیداد می کند. ما می دانیم که اگر بخواهیم برای حمایت تولید فیلم جدیدمان به نهادها و ارگان های مختلف برویم آن ها ترجیح می دهند که از افرادی که مورد تأیید خودشان هستند و سابقه کار با آن ها را دارند حمایت کنند.

این فیلمساز جوان تأکید کرد: همین مسأله باعث شده اغلب در جشنواره ها با یک سری فیلم های بی اثر و بی خاصیت روبرو باشیم که اصلاً معلوم نیست برای چه تولید شده اند! البته بدیهی است که هر جشنواره ای بر اساس سلیقه برگزارکنندگان و سیاست های سیاست گذارانش پیش می رود اما قطعاً این شرایط به نفع حوزه فیلم کوتاه نیست!

وی در بخش دیگری از این گفتگو معضل اصلی فیلمسازان فیلم کوتاه را تأمین سرمایه دانست و در این باره اظهار داشت: از آنجا که سینمای کوتاه جنبه صنعتی ندارد مشکل سرمایه گذاری در آن همیشه وجود داشته و دارد. جالب اینجا است که این اتفاق تنها مربوط به کشور ما نمی شود و در سایر کشورها نیز وضعیت به همین منوال است به عنوان مثال تهیه کننده فیلم خودم که یک فرد آمریکایی بود در آمریکا فیلمساز می کند و در آنجا برای تولید فیلم خودش مشکل بودجه داشت.

خاوری متذکر شد: اما علاوه بر این جریان که در تمام دنیا وجود دارد ما در حوزه سینمای کشورمان با معضل خاصی روبرو هستیم که خاص سینمای ما است و آن هم مسأله سانسور بر مبنای اعمال سلیقه برخی افراد است! بی تردید هر فیلمسازی که در سینمای کشور کار می کند خودش قواعد و قوانین را می شناسد و آن ها را رعایت می کند مثلاً بنده هرگز نمی آیم در فیلمم یک صحنه اروتیک بگذارم اما مسأله آنجا است که برخی افراد بر اساس سلیقه و نظر شخصی خود و جدا از آنچه قاعده و قانون است مبادرت به سانسور فیلم ها می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.