چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

نگاهی به سینمای دفاع مقدس/۵

نقی زاده: تا شورای عالی انقلاب فرهنگی اهتمام به خرج ندهد سینمای دفاع مقدس جان نخواهد گرفت

اصغر نقی زاده در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب به مناسبت روز مساجد

سینماپرس: اصغر نقی زاده گفت: ما اگر فیلم های دفاع مقدسی را کنار بگذاریم ناخودآگاه روحیه میهن پرستی و سلحشوری را در نسل جوان کاهش می دهیم.

اصغر نقی زاده بازیگر سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: تا شورای عالی انقلاب فرهنگی اهتمام به خرج ندهد سینمای دفاع مقدس جان نخواهد گرفت! مسئولان عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که باید سیاست های سینما را تبیین کنند، آن ها هستند که باید مدیران فرهنگی و سینمایی را ملزم به ساخت و حمایت آثار دفاع مقدسی کنند و تا این اتفاق رخ ندهد ما نمی توانیم امیدی به بهبود شرایط تولید این قبیل فیلم ها داشته باشیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «از کرخه تا راین» و «دست های خالی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمای و بالاخص سیاست گذاران کلان فرهنگی هنوز به اهمیت سینمای دفاع مقدس پی نبرده اند؛ چرا که اگر اندکی از اهمیت این سینمای استراتژیک آگاه بودند مانند آمریکایی ها که بعد از گذشت ۸۰ سال از جنگ جهانی هنوز در مورد آن به کرات فیلم تولید می کنند در مورد جنگ ۸ ساله ایران و عراق فیلم می ساختند.

وی ادامه داد: گویا مسئولان نمی دانند که ما اگر فیلم های دفاع مقدسی را کنار بگذاریم ناخودآگاه روحیه میهن پرستی و سلحشوری را در نسل جوان کاهش می دهیم. ما نباید اجازه دهیم روحیه میهن پرستی در نسل جوان ضعیف شود. بی تردید تولید فیلم های دفاع مقدسی می تواند روحیه میهن پرستی و استکبارستیزی را در نسل جوان تقویت کند.

نقی زاده با بیان اینکه نباید سینما صرفاً دنبال کمدی های دم دستی و فیلم های سیاه اجتماعی برود اظهار داشت: این وظیفه یکایک دولت ها است که از سینمای اصیل و ارزشمند دفاع مقدس حمایت ویژه داشته باشند و این شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید آن ها را به این سمت رهنمون کند.

این سینماگر تأکید کرد: ما نیازمند وجود یک سیاست ثابت در حوزه سینما هستیم که با تغییر دولت ها این سیاست ها تغییر نکند. مدیران فرهنگی و سینمایی نباید بر اساس سلیقه های شخصی شان سینما را اداره کنند. بی تردید نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی می توانند در زمینه قانون گذاری برای حمایت از آثار استراتژیک و دفاع مقدسی وارد میدان شوند.

بازیگر فیلم های سینمایی «آژانس شیشه ای» و «سلام بر فرشتگان» خاطرنشان کرد: این باعث تأسف است که در تمام دنیا به سازندگان آثار جنگی یارانه ویژه می دهند به جز ایران! در کشور ما فیلمسازان دغدغه مند برای تولید آثار دفاع مقدسی فراوان هستند اما چون حمایت ویژه ای از آن ها صورت نمی گیرد به حاشیه رانده شده و دیده نمی شوند. این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با سیاست گذاری کلان همه وزرا در تمامی دولت ها را پس از این ملزم به حمایت از سینمای استراتژیک و دفاع مقدسی کند. مسئولان باید به اهمیت این موضوع واقف باشند تا برای آن وقت و هزینه صرف کنند در غیر این صورت تا همین چند سال آینده همین سینمای ضعیف و مهجور هم کاملاً از بین می رود.

وی در پایان این گفتگو افزود: با توجه به هزینه های سرسام آور تولید فیلم های دفاع مقدسی بخش خصوصی توانایی هزینه کردن در این حوزه را ندارد این دستگاه ها و نهادها هستند که باید وارد میدان شوند و از یکایک فیلمسازانی که تمایل دارند در این حوزه مبادرت به تولید اثر کنند حمایت ویژه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.