سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

نگاهی به سینمای دفاع مقدس/۴

بهمنی: سیاست های غلط دوران اصلاحات باعث فاصله گذاری ارزش ها با سینما شد

حمید بهمنی در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما گفت: در گلوگاه بنیاد سینمایی فارابی فردی نشسته که جلوی تولید بسیاری از فیلم های دفاع مقدسی را می گیرد!

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: در گلوگاه بنیاد سینمایی فارابی فردی نشسته که جلوی تولید بسیاری از فیلم های دفاع مقدسی را می گیرد؛ چرا باید فردی مانند آقای احمدیان در مهمترین جای بنیاد سینمایی فارابی نشسته باشد؟ این دردی که بنده عنوان می کنم درد ده ها فیلمساز است!

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده و امثال بنده از بس دویدیم و از این نهاد به آن ارگان و از آن سازمان به آن بنیاد رفتیم خرد شدیم، پیر شدیم! بدیهی است با این بروکراسی های پیچیده و غلط فرهنگ سینمای دفاع مقدس ترمیم نمی شود.

وی یادآور شد: متأسفانه از زمانی که شبه روشنفکران و اصلاح طلبان در کشور قدرت گرفتند تولید فیلم های دفاع مقدسی کاهش جدی پیدا کرد. به نحوی که بخش عمده ای از تولیدات سینمای ما در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مربوط به فیلم های دفاع مقدسی می شد اما سال ۷۷ تولید این فیلم ها به تعداد انگشتان یک دست رسید و اوایل دهه ۸۰ سالی نهایتاً یک یا دو فیلم در این حوزه تولید می شد.

بهمنی تأکید کرد: سیاست های غلط دوران اصلاحات باعث فاصله گذاری ارزش ها با سینما شد. در آن دوران می شد که از انواع سینمای حمایت شود جز سینمای دفاع مقدس! این روشنفکرمآبان فاصله جدی میان مردم و سینمای دفاع مقدس انداختند و اکنون نیاز است که این فاصله ترمیم شود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه به جای سینمای قهرمان پرور با سینمای مبتذل، سیاه و سطحی روبرو هستیم تصریح کرد: افسوس که ما با سینمای حماسی و قهرمان پرور خداحافظی کردیم و در عوض سینمای سیاه و سطحی و مبتذل را حمایت می کنیم و به کرات فیلم های این چنینی تولید می شود. باعث شرمساری است که ما فیلم هایی که باعث رشد مفاهیم فرهنگی می شوند کم می بینیم و به سینمایی چسبیده ایم که فاقد ارزش است.

کارگردان فیلم های سینمایی «گلوگاه شیطان» و «آن مرد آمد» تأکید کرد: متأسفانه در برخی موارد هم تولید فیلم های دفاع مقدسی به فیلمسازانی سپرده می شود که هیچ شناختی از این حوزه ندارند. آن ها با نگاهی تلخ به دفاع مقدس وارد می شوند و همین نگاه شان باعث فاصله بیشتر مردم با سینمای دفاع مقدس می شود. ما چند سالی است با فیلم هایی به اسم دفاع مقدس روبرو هستیم که جز سیاهی چیز دیگری در چنته ندارند و این اتفاق بسیار دردآور است.

وی ادامه داد: سینمای دفاع مقدس باید نجات دهنده سینمای ما باشد. سینمای دفاع مقدس تمام ظرفیت های مناسب جذب مخاطب دارد و می توان در حوزه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آثار دفاع مقدسی ناب تولید کرد.

بهمنی خاطرنشان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ دفاع مقدس اقیانوس بی انتهایی است که جرعه جرعه از آن برداشت می شود. این فرهنگ آنقدر گسترده است که می توان برای کودکان و نوجوانان و خانواده ها فیلم های ارزشمندی تولید کرد اما گویا ما می ترسیم به اسم دفاع مقدس فیلم تولید کنیم که شاید یکی از دلایل این اتفاق سیاست های غلط در حوزه اکران باشد چرا که همواره مافیای اکران باعث می شوند این سینما مهجور واقع شود.

این فیلمساز در پایان این گفتگو متذکر شد: مشکل ما مدیریتی است در غیر این صورت سینمای سیاه و مبتذل را جمع می کردند و سینمای ارزشی و دفاع مقدسی را حمایت می کردند و به فیلمسازان دغدغه مند این حوزه بال و پر می دادند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.