سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

تهیه‌کننده فیلم «ضد قصاص» و موهن «پرونده باز است» مدعی شد:

«پرونده باز است» فیلم انسانی و شریف است/برخی ابراز تعجب می‌کردند که چرا اینقدر حرف و حدیث درباره سیاه‌نمایی این فیلم وجود دارد!

فیلم سینمایی «پرونده باز است»

سینماپرس: علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده «پرونده باز است» به کارگردانی زنده‌یاد کیومرث پوراحمد ضمن اشاره به شرایط نامطلوب اکران این فیلم در سینماها از سکوت برخی دوستان جوگیر زنده‌یاد پوراحمد انتقاد کرد و مدعی شد: برخی حتی ابراز تعجب می‌کردند که چرا اینقدر حرف و حدیث درباره سیاه‌نمایی این فیلم وجود دارد چراکه فیلم یک فیلم انسانی و شریف است.

به گزارش سینماپرس، علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پرونده باز است» به کارگردانی زنده‌یاد کیومرث پوراحمد در گفتگو با مهر، درباره شرایط اکران عمومی این فیلم توضیح داد: سینمای اجتماعی ما اساساً در حال فراموشی است و در این شرایط فروش فیلم «پرونده باز است» هم قطعاً راضی‌کننده نیست.

وی ادامه داد: فیلم ما نزدیک به ماه محرم اکران شد و وعده داده بودند که از اکران این جنس فیلم‌ها در این ایام، حمایت شود، اما این اتفاق رخ نداد. «پرونده باز است» از روی تقویم بیش از ۴ هفته است که اکران شده اما حدود یک هفته از آن سینماها به‌طور کامل تعطیل بوده است.

این تهیه‌کننده با اشاره به درگذشت کیومرث پوراحمد افزود: خاطرم هست در زمان درگذشت این کارگردان، شورای صنفی نمایش اعلام کرد از اکران آخرین ساخته مرحوم پوراحمد حمایت خواهد کرد اما در عمل اتفاقی نیفتاد و مانند فیلم‌های دیگر با این فیلم برخورد شد. یعنی اگر فیلم فروش مناسب نداشته باشد، بلافاصله فیلم دیگری را جایگزین آن خواهد شد. ضمن اینکه در برخی از سینماها فیلم ما همانند هنر و تجربه اکران شده است!

تهیه‌کننده «پرونده باز است» درباره تأثیر کیفیت فیلم بر فروش پایین این روزهای آن هم گفت: بالاخره این فیلم، فیلم تلخی است و من متوجه هستم که یک فیلم اجتماعی تلخ چه شرایطی در اکران دارد، اما نکته اینجاست که حمایتی هم از این فیلم نشد و نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که چون این فیلم آخرین یادگار زنده‌یاد پوراحمد بوده، با همه جور امکانات و حمایت روانه اکران شده است.

امید اصلی ما به اکران آنلاین است

وی ادامه داد: بالاخره فیلم ضعف‌هایی هم دارد که باعث شده است فروش آن پایین‌تر از سطح متوسط هم هست و با توجه به رویکرد شورای صنفی می‌دانم که به‌زودی هم فیلم از اکران حذف می‌شود. به همین دلیل امید ما به اکران آنلاین فیلم است.

قائم‌مقامی در ادامه با اشاره به حواشی به‌وجود آمده برای فیلم «پرونده باز است» در فرآیند حضور این فیلم در جشنواره گفت: بعد از بیانیه آقای پوراحمد درباره حضور فیلم در جشنواره، حاشیه‌هایی به‌وجود آمد و نسخه‌ای در جشنواره حضور پیدا کرد که با نسخه اکران فعلی تفاوت‌های زیادی دارد. این نسخه ۱۰ دقیقه کوتاه‌تر شده و تدوین آن هم تغییر کرده است. دوستانی که در مراسم اخیر حضور داشتند بعد از دیدن فیلم آن را یک فیلم شریف می‌دانستند.

آخرین فیلم پوراحمد فقط ۱۲ هزار مخاطب دارد؟/ سکوت دوستان جوگیر!

این تهیه‌کننده با گلایه از واکنش‌های احساسی بعد از درگذشت کیومرث پوراحمد گفت: تعدادی از دوستان در آن مقطع جوگیر شدند و شروع کردند با پست و استوری از «استاد» بنویسند اما زمان اکران آخرین فیلم آقای پوراحمد حتی یک کلمه درباره آن ننوشتند و حمایت نکردند! در حالی که از نظر مالکیت هم ۳۰ درصد از این فیلم متعلق به آقای پوراحمد است.

قائم‌مقامی ادامه داد: تا امروز حدود ۱۲ هزار نفر فیلم «پرونده باز است» را در اکران عمومی دیده‌اند. این طیف، مخاطبانی هستند که همواره و در هر شرایطی به سینما می‌روند و اینگونه نیست که حواشی به‌وجود آمده برای فیلم تأثیری بر میزان مخاطبان این فیلم داشته باشد. البته هنوز تلاش می‌کنیم در برخی سینماها فیلم را در چرخه اکران نگه داریم تا مجموع فروش آن مقداری بالاتر بیاید.

پوراحمد ۱۱ سال پیش می‌خواست این فیلم را بسازد

تهیه‌کننده «پرونده باز است» درباره دیدگاه و دغدغه کیومرث پوراحمد برای ساخت این فیلم، گفت: مرحوم پوراحمد ۱۱ سال پیش قرار بود این فیلم را با همراهی تهیه‌کننده دیگری بسازد که نتوانستند برای آن مجوز بگیرد. او این قصه را بسیار دوست داشت و اگر اینگونه نبود که بعد از ۱۱ سال بار دیگر سراغ آن نمی‌رفت. حتی در مقطعی در سال ۹۲ هم با هم می‌خواستیم این فیلم را بسازیم که شرایطش مهیا نشد و سراغ فیلم‌های بعدی رفتیم.

وی افزود: زنده‌یاد پوراحمد در دستخط به جا مانده از خود هم درباره این فیلم نوشته و ابراز امیدواری کرده است که این فیلم بتواند حداقل یک نفر را از قصاص نجات دهد. او واقعاً به این داستان و این فیلم امید داشت. نسخه فعلی فیلم هم نسخه‌ای است که آقای پوراحمد تا آخرین روزهای زندگی‌شان روی بازتدوین و اصلاح آن نظارت داشتند.

قائم‌مقامی درباره همکاری کیومرث پوراحمد در مقام کارگردان با بازیگران نوجوان و اغلب شناخته‌نشده فیلم «پرونده باز است» گفت: بازیگران نوجوان فیلم از سوی آقای فرزاد ظریفی دستیار کارگردان معرفی شدند اما آقای پوراحمد در طول ساخت فیلم، رفتار و ارتباط بسیار خوبی با آن‌ها داشت. شاید حین فیلمبرداری گاهی عصبانی می‌شد اما بچه‌ها می‌دانستند که او برای خروجی کار دل می‌سوزاند و به آن‌ها سخت می‌گیرد.

این فیلم ارتباط با هیچ پرونده واقعی‌ای ندارد

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه داستان فیلم مربوط به قوانین قضائی قدیم و حوالی سال ۹۰ است و با قوانین جدید، سرنوشت نوجوان فیلم تغییر می‌کرد، گفت: اگر امروز قرار بود این داستان با توجه به قوانین فعلی روایت شود، پایان آن تغییر می‌کرد. برخلاف برخی خبرهای منتشرشده هم واقعیت این است که فیلم ارتباطی با هیچ پرونده واقعی‌ای ندارد.

وی درباره بازخوردهای مردمی در اکران عمومی فیلم «پرونده باز است» هم گفت: بازخوردهای خوبی را شاهد بوده‌ایم. برخی حتی ابراز تعجب می‌کردند که چرا اینقدر حرف و حدیث درباره سیاه‌نمایی این فیلم وجود دارد چراکه فیلم یک فیلم انسانی و شریف است.

تهیه‌کننده «پرونده باز است» درباره انتخاب بازیگران هم توضیح داد: آقای بازغی قبلاً در فیلم «تیغ و ترمه» با آقای پوراحمد همکاری داشت. ابتدا قرار بود بازیگر دیگری این نقش را ایفا کند که درگیر فیلم دیگری شد و پژمان بازغی جایگزین شد چراکه آقای پوراحمد واقعاً او را دوست داشت و رابطه دوطرفه خوبی با هم داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.