شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون/۴

مسافرآستانه: شعار دادن در خصوص حمایت از تولیدات فاخر ارزشی برای مدیران امری عادی شده

حسین مسافر آستانه

سینماپرس: حسین مسافرآستانه گفت: همه می دانند این شعارها هیچ مایه ای ندارد! وضعیت به گونه ای شده که دیگر هیچ فردی حتی در لحظه هم نمی تواند دل خود را به شعارها و وعده های مدیران خوش کند!

حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی و استاد دانشگاه در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: شعار دادن در خصوص حمایت از تولیدات فاخر ارزشی برای مدیران امری عادی شده و همه می دانند این شعارها هیچ مایه ای ندارد! وضعیت به گونه ای شده که دیگر هیچ فردی حتی در لحظه هم نمی تواند دل خود را به شعارها و وعده های مدیران خوش کند!

مدیرعامل پیشین موسسه رسانه های تصویری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وعده و عید همیشه وجود داشته و دارد اما مهم اینجا است که این وعده ها هیچ گاه عملی نشده! ما وعده مسئولان را همواره شنیدیم اما این وعده ها بدل به حمایت نشده است.

وی سپس با بیان اینکه دیگر کم کاری بس است و باید وارد میدان شد اظهار داشت: امیدوارم مدیران فرهنگی و سینمایی و تلویزیونی تدبیری اندیشه کنند تا در خصوص مسائل مهمی نظیر واقعه بی نظیر عاشورای حسینی (ع) و اربعین حسینی (ع) بیش از این اهمال کاری نشود.

مسافرآستانه ادامه داد: باید در این خصوص هزاران اثر تولید شود چون ایده های ناب از این واقعه فراوان است. نکته قابل تأمل اینکه این قبیل تولیدات برای سایر کشورها به ویژه کشورهای مسلمان و شیعه نشین بسیار جذاب است.

این کارشناس فرهنگی در همین راستا متذکر شد: در پیاده روی اربعین مردم از کشورهای مختلف شرکت می کنند تا ببینند چه اتفاقی رخ می دهد. تولید فیلم هایی در این زمینه می تواند در عرصه بین الملل و تعیین نقشه راه و استراتژی فرهنگی کشور بسیار موثر باشد اما افسوس که خروجی مثبتی را شاهد نیستیم و مدیران در این زمینه کمتر تلاشی را صورت نمی دهند.

مدیر سابق هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با تأکید بر اینکه اربعین در این سال ها خودش بدل به یک رویداد و اتفاق فرهنگی و هنری بزرگ شده که کل مردم و کشور را به صحنه کشانده و درگیر کرده است تصریح کرد: خروجی این آیین و رویداد بزرگ در آثار هنری باید نمود پیدا کند. همانطور که اکثریت باورها و اعتقادات از دل آیین ها درآمده ما باید به این آیین مهم نیز با تمام قوا و جان مان تلاش کنیم.

مسافرآستانه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) را در دنیا بی نظیر و بی مانند دانست و در این باره خاطرنشان کرد: ما با آیینی روبرو هستیم که توسط خود مردم به صورت کاملاً خودجوش شکل گرفته! این به خودی خود بی نظیر است! ما باید ایده های مختلفی از این راهپیمایی بگیریم و در سینما و تئاتر و موسیقی آن ها را در قالب اثر هنری به مردم دنیا عرضه کنیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: قطعاً این اتفاق نیاز به برنامه ریزی و حمایت از سوی مدیران فرهنگی دارد که تاکنون چنین برنامه ریزی و اهتمامی وجود نداشته است. پروژه های مهم عاشورایی باید به کرات در سینمای ایران تولید شوند و همه می دانیم که خلق این نوع آثار هنری بدون حمایت دولت و مدیران فرهنگی امکان پذیر نیست و هرچقدر ایده جالب به ذهن هنرمند بیاید تا حمایت نشود نمی تواند به منصه ظهور برسد. متأسفانه بنده ندیدم جایی، اداره ای، مدیری در این خصوص اعلام حمایت کرده باشد و این بسیار متأثرکننده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.