سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

معاون امور هنری وزیر ارشاد:

نوزدهمین جشنواره عروسکی «تهران- مبارک» نمایش ظرفیت‌های جهانی تمدّن‌ساز این کشور را دنبال می‌کند

جشنواره عروسکی تهران مبارک

سینماپرس: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک پیام داد.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک پیامی را صادر کرد.

در متن پیام معاون هنری وزیر ارشاد چنین آمده است:

«تکامل و تکمیل هنرهای نمایشی، یقینا همزاد آدمی در طول تاریخ و همراز او در زیست ذهنی و جهان فکری او بوده است. در این سیر و مسیر، این گونه هنری توانسته است از گذشته‌های دور با ساده‌ترین ابزار تا بهره‌گیری از امکانات نو، همواره تخیّلات و آرزوهای آدمی و میل او به برقراری ارتباط با همنوع یا تصوّر خود از نیروهای برتر طبیعی یا تمایل به جاودانگی و تحسین او از حقیقت‌های والای معنوی را به صحنه تماشا بیاورد.

در این فرایند، پیکره‌های دست ساز او با سابقه‌ای نزدیک به چهار هزار سال در این مرز پرگهر، نمایشگر وفادار تلاش‌های نمادین و پیوسته انسانی بوده است و رمز تداوم این تلاش چند هزار ساله را هم باید در مقبولیّت و صمیمیّت مضامین مردمی و سادگی ذهن و دلمشغولی‌ها و عواطف او، و نوع خوانش هنرمند از زندگی و زیستن در این دنیای غریب دانست؛ افزون برگفته‌های پیشین، باید به هوشمندی و توانمندی هنری آفرینشگران این پیکرک‌ها و عروسک‌ها توجه داد که در عین سادگی در ساختار و ظاهر و محدودیّت‌های تکاپویی، توانمندی و تحرّک بالایی در بازشناسی، بازگویی و بازتولید گمشده‌های فطری آدمی دارند؛ بی هیچ نیازی به میانجی‌گری اسباب زمینی و زمانی، و به همان اندازه عمیق و باصفا. همانند دنیای بی آلایش کودکان و روستاییان و احساسات زلال مردمان گذشته.

این صفا و سادگی و توانایی، در بستری سرشار از قصّه و تجربه و دغدغه و عاطفه، و شیوه‌هایی مشحون از ظرافت و رمز گونگی، ترکیب یافته است و با همراهی کلام و نوا و ریتم و حرکت و قدرتی خارق‌العاده در ارتباط گیری و چیزی نزدیک به شعبده، بر صحنه نمایش عروسکی جلوه می‌کند و بار این همه را، پیکرک‌هایی کوچک اما بزرگ و کهنسال، به برکت صفا و زلالی و کودکانگی عروسک گردانان‌شان و برخاسته از آگاهی آنها از مبانی و مولّفه‌های فرهنگ و هنر این سرزمین کهن و خداشناس، بر دوش می‌کشند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران- مبارک، اینک با چنین بضاعت و صبغه و سابقه‌ای به ادامه مسیر خود، پا گذاشته است و در چشم‌انداز فکری خود، نمایش ظرفیت‌های جهانی تمدّن‌ساز این کشور و عینیّت بخشی به رشد کمّی و کیفی نمایش‌های عروسکی را از طریق توجّه به اشتراکات فرهنگی و تبادلات مفید ملی و بین‌المللی دنبال می‌کند.

تحقّق چشم انداز «ایران اسلامی، به عنوان قطب نمایش‌های عروسکی منطقه» با تکیه بر ظرفیت‌هایِ وسیع فرهنگ و هنر مردمی و آموزه‌های فضیلت ساز دینی و آیینی افق روشن این تلاش است.

فرصت مغتنم برگزاری این رویداد هنری را قدر بدانیم و از درگاه لایزال الهی، تلالو تمدن نوین اسلامی و توفیق و سربلندی و رضایت خاطر تمامی تلاشمندان ارجمند این عرصه را مسالت نماییم.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.