دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

امیرحسین شریفی:

در سینمای دنیا مقداری از جنسیت زن سوءاستفاده شده است و در مقطعی در سینمای ایران هم شاهد پیروی از این رویکرد بودیم

معضلی به نام سلبریتی

سینماپرس: تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: ساختن فیلم درباره زنان، نیاز به شناخت درباره آن‌ها دارد و هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این ربطی به زن و مرد هم ندارد و ما کارگردانان زنی داریم که تصویر مناسبی از زنان در آثار خود ارائه نکرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین شریفی در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» درباره ماندگارترین تصویر «زن» در سینمای ایران به خبرنگار ایرنا گفت: در سینمای ایران فیلم‌های بسیاری را به یاد می‌آورم که زنان در آن‌ها نقش داشته‌اند اما اگر بخواهم واقعیت را بگویم، باید روی این نکته تأکید کنم که هنوز حق زنان ایران در سینمای ایران ادا نشده است. اگر بخواهیم سراغ از فیلم‌هایی بگیریم که مقام واقعی زن در آن‌ها به تصویر درآمده باشد، باید بگوییم که نمونه‌های بسیار کمی داشته‌ایم.

بودجه فرهنگی به اندازه کافی وجود دارد که ما بتوانیم مقام والای زن را در فیلم‌های خود به تصویر درآوریمتهیه کننده «اشک سرما» درباره دلیل این سهم اندک ادامه داد: تقصیر اصلی متوجه مدیران فرهنگی این کشور است. مدیران فرهنگی ما چه در تلویزیون و چه در سینما بیشتر به دنبال مسائل دیگر هستند. خود من فیلم «پری» را که با نقش‌آفرینی خانم نیکی کریمی تهیه کرده‌ام می‌توانم ارائه تصویری واقعی از یک زن در سینما بدانم. «سیب سرخ حوا» هم در کارنامه تهیه‌کنندگی من هست که در آن هم مقاوم بودن شخصیت زن، موضوع اصلی بود.

شریفی افزود: در مقطعی جریان تهیه‌کنندگی به این سمت رفت که همه تهیه‌کننده‌ها دغدغه بازگشت سرمایه پیدا کردند و به همین دلیل است که معتقدم در این دست موضوعات فرهنگی، نیاز به حمایت مدیران دولتی دارد. بودجه فرهنگی به اندازه کافی وجود دارد که ما بتوانیم مقام والای زن را در فیلم‌های خود به تصویر درآوریم. زن است که در موارد بسیاری می‌تواند جامعه را در برابر بلایا حفظ کند.

تهیه‌کننده «مستاجر» در پاسخ به اینکه یک قهرمان زن باید چه ویژگی‌هایی در روایت یک فیلم داشته باشد ادامه داد: نکته اصلی این است که این فیلم‌نامه‌نویس است که می‌تواند مفاهیم مرتبط با مقام والای زن را براساس سفارشی که از یک تهیه‌کننده می‌گیرد، در قالب یک داستان ترسیم کند. اصل این موضوع هم به طرحی بستگی دارد که توسط نویسنده نوشته می‌شود و یک کارگردان آن را به تصویر در می‌آورد. خروجی این فرآیند حتما کار زیبایی درباره مقام زن خواهد بود.

برخی افراد به بهانه توفیق در گیشه از جایگاه زن‌ها سوءاستفاده کردندشریفی درباره مهمترین وجه تمایز تصویر زن در سینمای ایران نسبت به سینمای جهان هم گفت‌: به نظرم در سینمای دنیا، مقداری از جنسیت زن سوءاستفاده شده است و در مقطعی در سینمای ایران هم شاهد پیروی از این رویکرد بودیم. البته در اوایل انقلاب شرایط سینمای ما خوب بود اما بعد از آن بود که آرام‌آرام برخی افراد به بهانه توفیق در گیشه از جایگاه زن‌ها سوءاستفاده کردند. من به شخصه بالغ بر ۱۴۰ فیلم و سریال و تله‌فیلم ساخته‌ام و همواره مواظب بوده‌ام که شخصیت زن را در آثار خودم محافظت کنم. به‌هیچ عنوان حاضر نبودم به خاطر پول این جایگاه و مقام را خدشه‌دار کنم.

تهیه‌کننده «آشوبگران» در پاسخ به اینکه اگر روزی بخواهد فیلمی با محوریت یکی از زنان نامدار ایرانی بسازد سراغ کدام چهره می‌رود، گفت: هم در میان شخصیت‌های علمی ما زنان نامداری داریم که می‌توان از زندگی آن‌ها فیلم ساخت و هم در میان شخصیت‌های تاریخی. نکته مهم این است که نباید شخصیت این چهره‌های نامدار را مانند برخی از تجربه‌هایی که در این سال‌ها داشته‌ایم، خراب کنیم.

وی گفت: ساختن فیلم درباره زنان، نیاز به شناخت درباره آن‌ها دارد و هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این ربطی به زن و مرد هم ندارد و ما کارگردانان زنی داریم که تصویر مناسبی از زنان در آثار خود ارائه نکرده‌اند. جشنواره‌ای مثل «حوا» باید بستری برای طرح همین مباحث و گفتگو درباره همین موضوعات باشد.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

نظرات

  • Zxc ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ - ۱۸:۱۰
    0 0
    در سینمای الآن ایران فساد اخلاقی بسیار هست تحقیق کنید
  • فاطیما ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ - ۰۳:۱۶
    0 0
    بهتر است قبل از استفاده از کلمه سوء استفاده کردن از جمله در اختیار گذاشتن و اجازه ورود غیر مستقیم زنان در حیطه بازیگری استفاده کنید . وقتی چندین ماه در محیط فیلم برداری زن و مرد با هم باشند آیا میشه که وسوسه شیطانی با اون سر و وضع در میان آنها نباشد ؟
  • ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ - ۱۵:۳۳
    0 0
    فکرکردین فرشته حسینی چطورشدبازیگراونم ازنوع معروفش
  • فاطمه ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ - ۲۳:۵۱
    0 0
    خواهشااسم کسی رانیاریدچه خوب وچه بدبایداون دنیاجوابگوباشید،هواستون به کلاهتون باشه بادنبرش

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.