شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

رییس «ساترا»:

مصوبه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» اعلان عمومی و شکل‌گیری اتحاد بود تا به نفع مردم «سالم‌سازی فضای مجازی» و جلوگیری از «ولنگاری» صورت گیرد

پیمان جبلی در مراسم افتتاح نمایشگاه رصتا

سینماپرس: مقیسه گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلان عمومی سالم‌سازی فضای مجازی است، تا فضای مجازی به محیط امن تبدیل شود.

به گزارش سینماپرس، سعید مقیسه، رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با حضور در استودیوی شبکه خبر درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تقسیم وظایف بین ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی داد.

مقیسه گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای مسئولیت نظام، مسئولیت حاکمیت و مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت اجرای ماموریت ویژه برنامه‌ریزی کلان رسانه‌های کشور انجام شد. در این مصوبه تفکیک وظایف و اتحاد بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت.

رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ادامه داد: در گذشته مسئولیت صدور مجوز برای انتشار کتاب به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وقتی کتاب به کتاب صوتی تبدیل می‌شد، یا در صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شد، در محدوده مسئولیت ساترا و صداوسیما قرار می‌گرفت. کسب‌وکارها با دو نهاد مجوزدهی روبه‌رو بودند. برای تسهیل دریافت مجوز کسب‌وکارها، کل مباحثی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع می‌شد، ادامه روال مجوزدهی آن به وزارتخانه ارشاد واگذار شد.

مقیسه

به گفته وی، در بند دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده که تنظیم دستورالعمل‌ها و ضوابط با توافق صداوسیما انجام شود، ولی وزارت ارشاد آن را اجرا کند؛ چون کسب‌وکارها خیالشان راحت باشد، که با یک نهاد روبه‌رو هستند. در مقابل وی‌اودی‌ها و شبکه نمایش خانگی چه صوتی و چه تصویری، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های زنده، رسانه‌های کاربرمحور یا ناشرمحور به عهده صداوسیماست. در این زمینه نمایندگانی از وزارت ارشاد در شورای انتشار و شورای مجوز تولید صداوسیما حضور دارند.

مقیسه با اشاره به اینکه از مدت‌ها پیش زمینه حضور نمایندگان وزارت ارشاد در صداوسیما مهیا بود، افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلان عمومی و شکل‌گیری اتحاد بود، تا به نفع مردم سالم‌سازی فضای مجازی، جلوگیری از ولنگاری و حمایت از کسب‌وکارها صورت گیرد. یعنی یک کسب‌وکار نیاید تا حق دیگر فعالین این عرصه را پایمال کند.

رئیس ساترا درباره وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌ریزی کلان برای رسانه‌های کشور است. ممکن است شرح وظایفی که به رسانه‌های مختلف ابلاغ می‌شود، به دلیل تغییرات محیطی، تغییرات تکنولوژیکی و تغییرات رسانه‌ها تداخل و همپوشانی داشته باشد، که نیازمند برنامه‌ریزی مستمر برای رسانه‌هاست.

به گفته وی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقومی برای شرح وظایف قبلی صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مجموعه‌های مسئول در زمینه رسانه‌های کشور بود. نهاد تنظیم‌گر سه ماموریت اصلی دارد. این نهاد باید بتواند حقوق مردم را پاس بدارد، باید به حقوق فعالان، ذی‌نفعان و تولیدکنندگان کسب و کار توجه کند و در عین حال از حقوق نهادهای مسئول به عنوان حامیان منافع ملی حمایت کند.

مقیسه توضیح داد: به عنوان مثال، مردم حق تقاضای محتوای سالم را دارند. مخاطبان حق دارند رده‌بندی سنی را مطالبه‌گری کنند، تا رسانه‌ها محتوای غیر متناسب با سن مخاطب را به نمایش نگذارند. مردم حق دارند خواهان رعایت حریم خصوصی خود باشند و حق دارند قیمت منصفانه خدمات ارائه شده را مطالبه‌گری کنند. نهاد تنظیم‌گر هم وظیفه دارد که به روش‌های مختلف این حق را محقق کند.

رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با بیان اینکه شدت حجم محتوای فضای مجازی امکان ممیزی و بررسی‌های پیشینی را به تمام محتواها نمی‌دهد، بیان کرد: قسمتی از ممیزی‌ها پسینی است و به تذکر و اطلاع مخاطب سپرده می‌شود. پس مخاطب برای برخورداری از حق خود باید به محض مشاهده نکات نامناسب به ما اعلام کند. محتواهای فضای مجازی مانند صداوسیما نیست، که تمام محتوا قبلش بازبینی و بررسی شده است.

وی بیان کرد: فعالان صنعت و کسب‌وکارها هم مانند مخاطبان حقوقی دارند. باید بین آن‌ها رقابت عادلانه شکل گیرد. باید از فرایندهای تنظیم‌گری مطلع باشند و زمینه حمایت و تسهیل‌گری کسب‌وکارشان فراهم شود. البته باید به حقوق همکارانشان توجه کنند و قوانین کشور را رعایت کنند. نهادهای مسئول هم باید از منافع ملی دفاع کنند، باید از کلان داده‌های کشور حفاظت کنند و باید بتوانند جلوی سیاه‌نمایی رسانه‌ها را بگیرند. آن‌ها باید قوانین رسانه‌ها را به‌طور دقیق به مردم و کسب‌وکارها مشخص کنند، تا کسب‌وکارها بدانند چگونه مجوز بگیرند و چه فرایندی را باید طی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.