چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

سینماگران و مطالبات برحق صنفی؛

سینمایی که مسئول می‌خواهد!/ گله‌مندی اهالی سینما از رهاشدگی صنفی و بی برنامه‌گی مدیران در این حوزه

علامی-ذاکری-دانش-پاک سیما-رضا-میرشکاری-صبرکن-مدقالچی-محسنی نسب-هاشمی

سینماپرس: تعدادی از چهره های سینمای کشور از صنوف مختلف ضمن درخواست بازخواهی از نهادهای بودجه بربادده و زائدی همچون خانه سینما و صندوق اعتباری هنر که تدبیری برای رفع بحران مالی و معیشتی از زندگی هنرمندان ندارند متذکر شدند: خانه سینما نهادی توخالی مانند بادکنک است! وجود این خانه یک شو تمام عیار است! این وظیفه سازمان سینمایی است که با نهادهای مختلف مذاکره کرده و برای تأمین معیشت سینماگران از آن ها بودجه دریافت کنند.

به گزارش سینماپرس بی توجهی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، صندوق اعتباری هنر و خانه سینما نسبت به وضعیت معیشتی هنرمندان آنچنان بالا گرفته که صدای انتقاد و اعتراض شدید اهالی سینما را بلند کرده است؛ در این میان موج انتقادات اهالی سینما به خانه سینما است چرا که این نهاد عنوان جامعه اصناف سینمای کشور را با خود به یدک می کشد اما هرگز هیچ تدبیری برای رفع نیازهای مادی و معیشتی سینماگران نداشته، حمایت صنفی از آن ها نکرده و همه اهالی سینمای کشور را در بحران های متعدد به حال خود رها کرده است. در همین راستا با ۱0 تن از سینماگران مطرح کشور در صنف ها و رشته های مختلف سینمایی خانم ها و آقایان: ناهید علامی، فریده ذاکری، گلچهره دانش، محمدتقی پاک سیما، زینت رضا، جهانگیر میرشکاری، مهوش صبرکن، نصرالله مدقالچی، محسن محسنی نسب و سیدجواد هاشمی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران گفت: دست اندرکاران خانه سینما برای یک بار هم که شده به این سوأل پاسخ دهند که وجود این نهاد بودجه بر باد ده به چه دردی می خورد؟ وجود این خانه چه حسنی برای اهالی سینما داشته و دارد؟ وقتی حتی این خانه شب عید از این عاجز بود که بتواند با کمک دولت یا سایر نهادها و دستگاه ها رقمی ناچیز به عنوان عیدی به اعضایش بدهد چرا باید همچنان پابرجا باشد؟ اگر بحث بیمه مطرح است که اعضا از طریق صندوق اعتباری هنر می توانند بیمه شوند پس چرا باید این نهاد بودجه را حرام کند و کلی به کارمندانش حقوق پرداخت کند؟ خانه سینما نهادی توخالی مانند بادکنک است! وجود این خانه یک شو تمام عیار است! بنده برای هزارمین بار می گویم دل آدم از وضعیت زندگی برخی هنرمندان به درد می آید اما نمی دانم چطور برخی مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی چشم خود را روی این وضعیت اسفبار بسته اند و هیچ تدبیری برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان ندارند!

فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما نیز در این باره اظهار داشت: بخش کثیری از اهالی سینما هیچ درآمدی ندارند و در این میان عده ای از افراد چوب سیاسی کاری برخی مدیران خانه سینما را می خورند! چرا یک عده مدام صحبت های سیاسی می کنند که سایر اهالی سینما هم چوب صحبت های آن ها را باید بخورند؟ آیا اینکه اهالی سینما امروزه از سمت دولت حمایت نمی شوند دلیلی جز سیاسی کاری برخی مدیران خانه سینما دارد؟ سایر دستگاه ها و نهادهای دیگر هم رسماً سینماگران را از یاد برده اند که از جمله مهمترین آن ها می توان به صندوق اعتباری هنر اشاره کرد. اینک زمانی نیست که مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به دلیل برخی سیاسی کاری های صورت گرفته در خانه سینما با آن ها در افتند و به همین علت کمک مالی به سینماگران نرسانند. سازمان سینمایی که در رأس امور است باید به میدان بیاید و به صورت مستقیم به اهالی سینما کمک کند.

گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه و عضو انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما تصریح کرد: ای کاش در خانه سینما و صندوق اعتباری هنر برای همیشه بسته شود! دیگر باید چه اتفاقی بیفتد که به همه ثابت شود این دو نهاد کاملاً ناکارآمد هستند و هیچ دردی از هنرمندان و سینماگران درمان نمی کنند؟ ما فقط از خانه سینما و صندوق اعتباری هنر کارت گرفته ایم که این کارت ها هم هیچ کارآیی مفیدی برایمان ندارند؛ آیا با هنر کارت و کارت صنوف خانه سینما در سوپرمارکت کسی یک آدامس رایگان به ما می دهد؟ بود و نبود این کارت چه ثمری دارد؟ این همه اصرار کردند صنوف خانه سینما زیر نظر وزارت کار بروید الآن این کارگری شدن اصناف برای ما چه فایده داشت؟ از ماه ها قبل مرتب وعده هایی می شنیدیم که برای دهه فجر بسته های کمک معیشتی به اهالی سینما تعلق می گیرد اما متأسفانه نه تنها در دهه فجر هیچ بسته کمک معیشتی به اهالی سینما تعلق نگرفت بلکه بعد از آن در عید نوروز، نیمه شعبان و ماه مبارک رمضان هم دست ما اهالی سینما خالی ماند.

محمدتقی پاک سیما فیلمبردار پیشکسوت سینما گفت: وضعیت برخی سینماگران از کارگران ساختمانی بدتر است! کارگران ساختمانی سر یک گذر می ایستند تا شاید کاری به آن ها پیشنهاد شود و سر کار بروند و لقمه نانی تهیه کنند اما گذر ما کجاست؟ ما که همین گذر را هم نداریم چه باید بکنیم؟ مدیران خانه سینما و سازمان سینمایی باید به اهالی سینما کمک های مادی و معیشتی برسانند؛ آن ها می توانند به راحتی با دیگر نهادها و دستگاه ها وارد مذاکره و تعامل شوند و از آن ها برای اهالی سینمای کشور که مدت ها است در بیکاری به سر می برند کمک دریافت کنند.

زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه با انتقاد شدید از بی تفاوتی مسئولان خانه سینما نسبت به وضعیت بغرنج مالی و معیشتی سینماگران اظهار داشت: بنده پیش از این هم عرض کرده ام که خانه سینما هویت اصلی خود را از دست داده و اگر قرار است به همین منوال ادامه مسیر بدهد بهتر است که دیگر وجود نداشته باشد؛ می تواند نهاد و سازمان دیگری در ذیل وزارت ارشاد وظیفه رسیدگی به امور بیمه ای و رفاهی سینماگران را بر عهده بگیرد و این نهاد برای همیشه برچیده شود. عده ای در خانه سینما دور هم جمع شده اند و دایره معدودی درست کرده اند و از وجود خانه سینما منفعت می برند. همه مهره های ثابت صفحه شطرنج شده اند که مرتب جای شان با یکدیگر عوض می شود اما از این جا به جایی ها هیچ چیز عاید اهالی بخت برگشته سینما نمی شود.

جهانگیر میرشکاری صدابردار پیشکسوت سینما متذکر شد: برخی اهالی سینما به شدت در مضیقه مالی هستند و وضعیت وخیمی دارند؛ مسئولان و دست اندرکاران تمامی نهادها و ارگان های سینمایی از خانه سینما گرفته تا سازمان سینمایی و وزارت ارشاد هم نسبت به این امر آگاه هستند اما هیچ قدمی برای رفع بحران مالی و معیشتی زندگی هنرمندان برنمی دارند و رسماً آن ها را یکه و تنها به حال خود رها کرده اند. بسیاری از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان به دلیل بیکاری و تنهایی دچار افسردگی شده اند و از نظر روحی کاملاً به هم ریخته هستند. کار سینما برای هنرمندان عاشقی است و وقتی این عشق از آن ها گرفته شود احساس تهی بودن می کنند و نتیجه اش می شود آقای پوراحمد که اینطور از میان ما رفت. راستش من هیچ امیدی به بهبود اوضاع ندارم و فقط می گویم ای کاش خدا به داد ما برسد!

مهوش صبرکن بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: خانه سینما و صندوق اعتباری هنر هیچ دستاورد مثبتی برای اهالی سینما نداشته و ندارند؛ این نهادها هرگز قدمی برای رفع بحران شدید مالی از زندگی هنرمندان برنداشته اند و حداقل ما هیچ نکته مثبتی از دایر بودن این نهادها ندیده ایم! بسیاری از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان حتی توان تأمین داروهای مورد نیاز خود را ندارند. بدیهی است در این وانفسا این وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به میدان بیاید، به هنرمندان نظر کند و رسیدگی عاجل به وضعیت وخیم مادی و معیشتی آن ها داشته باشد.

نصرالله مدقالچی دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون تصریح کرد: خانه سینما همواره تیشه به ریشه سینماگران زده و هیچ کاری برای آن ها انجام نداده است! بنده هیچ ابایی از بیان حقایق ندارم و جلوی خود مدیران قبلی خانه سینما هم می گویم که آن ها جز ضربه به بدنه صنوف کار دیگری انجام ندادند! ما امروز امیدواریم که با تغییرات جدی که در مدیریت این نهاد حاصل شده بتوانیم اندکی شاهد توجه به زندگی و وضعیت وخیم معیشتی هنرمندان باشیم آن ها باید بدانند که ملزم و موظف هستند به امور زندگی و معیشتی هنرمندان رسیدگی کنند و نباید بیش از این نسبت به وضعیت بغرنج هنرمندان بی تفاوت باشند. متأسفانه نه تنها خانه سینما برای هنرمندان کاری انجام نمی دهد که سایر نهادها و دستگاه های ذیل وزارت ارشاد نیز گام مثبتی برای بهبود وضعیت زندگی هنرمندان برنمی دارند.

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما به سینماپرس گفت: بحران در سینمای ایران بسیار بالا گرفته اما متأسفانه هیچ مسئولی برای رفع این بحران احساس مسئولیت نمی کند؛ باعث تأسف است که باید بگویم دستیار خودم به دلیل عدم پرداخت کرایه خانه به زندان افتاد، در زندان فوت کرد و بعد در قطعه هنرمندان دفن شد! یعنی مسئولان سینمایی پیکر بی جان او را برای دفن در قطعه هنرمندان یاری دادند اما در زمان حیاتش به دردش رسیدگی نکردند! سینمای ایران یک سینمای ورشکسته است و مدیران برای اینکه بتوانند بحران معیشتی در زندگی سینماگران را رفع کنند باید بازار کار برای یکایک فیلمسازان فراهم کنند. فیلمسازان باید کار کنند تا چرخ زندگی شان بچرخد. بنیاد سینمایی فارابی آنچه انجام می دهد تولید فیلم های گلخانه ای است که برای خوشامد دولتمردان تولید می شوند؛ فیلم های تولید شده در فارابی هیچ کمکی به بهبود وضعیت کسب و کار و زندگی بدنه سینماگران نمی کند.

سیدجواد هاشمی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: بنده به شدت نگران گروه فراوانی هستم که در پشت صحنه کار می کنند و اغلب شان به دلیل رکود شدید در تولید نان شب ندارند و کار دیگری هم بلد نیستند و شرایط برایشان بسیار بغرنج و دشوار است! امثال بنده به نوعی گلیم مان را از گل بیرون می کشیم و شرایط مان این است اگر بازی نکنیم کار دیگری می کنیم و لقمه نانی به دست می آوریم اما قاطبه فعالان پشت صحنه سینما این امکان را ندارند و این وظیفه نهادها و دستگاه های فرهنگی و سینمایی است که تدبیری برای رفع بحران زندگی آن ها اندیشه کنند. انبوه نهادها و ارگان ها و سازمان ها و مدیران و متولیانی هم که در سینمای کشور وجود دارند و قرار بوده مسکنی برای کاهش رنج های هنرمندان که مورد بی مهری و ظلم قرار گرفته اند باشند رسماً سرشان به کارهای دیگری گرم است و هیچ نگاهی به وضعیت وخیم زندگی هنرمندان ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.