سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰

رشد تولید و کارکرد آن در هنرهفتم؛

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

شرف الدین-قهرمانی-آقامحمدیان-مسافرآستانه-سیدزاده-سلیمی-اصغری-فیوضی-کیوان نیا-سیفی-عظیمی میرآبادی-همراه

سینماپرس: تعدادی از سینماگران متذکر شدند: سینما در کشور ما نباید حاوی آثار سخیف باشد که تنها به گیشه توجه دارند.

به گزارش سینماپرس نامگذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام می‌دهند و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان سیاسی را مخاطب تلاشی همه‌ جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌دانند. دقت در نامگذاری ها نشان می‌دهد این نامگذاری به دو گونه بوده‌اند. گاه دستیابی به هدف و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است گاهی هم این نامگذاری ها راهبرد محور بوده‌اند.

انتخاب شعار «مهار تورم و رشد تولید» نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد و تولید است و از این رو سیاست همه مدیران در دستگاه های مختلف کشور باید توجه به افزایش تولید باشد که خود به خود می تواند موجبات مهار تورم و رونق کسب و کار همه شاغلان در عرصه های مختلف را فراهم آورد.

سینمای ایران که مدت ها است با رکود شدید تولید روبرو است نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بی تردید اگر مدیران فرهنگی و سینمایی کمی دغدغه و اهتمام برای ایجاد تحول در سینمای کشور داشته باشند و اندکی به فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که با درایت و هوشمندی مبادرت به انتخاب شعار سال کرده اند داشته باشند دیگر نباید در سال ۱۴۰۲ سینماگری از مشکل مالی، بیکاری و... در رنج باشد.

این وظیفه مدیران سینمایی و فرهنگی است که موجبات افزایش تولید در سینما را فراهم آورند و ضمن اشتغال آفرینی برای اهالی بیکار و خانه نشین سینمای کشور سعی در توسعه فرهنگی نیز داشته باشند! هرچند که در این میان ذکر این نکته ضروری است که اگر قرار است همانند گذشته نگاه مدیران صرفاً به گیشه باشد و به هر اثر مبتذل و سخیفی به اسم فیلم مجوز تولید و نمایش بدهند همان بهتر که اصلاً چنین آثاری تولید نشود! این اتفاق بسیار اهمیت دارد که مدیران سینمایی به کارکرد فرهنگی و سیاسی سینما توجه کنند و دست به تولیدات استراتژیک بزنند که بتواند موقعیت های ممتاز کشور ما را در زمینه های گوناگون به جهانیان نشان دهد.

در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: محمدرضا شرف الدین، محمد قهرمانی، شفیع آقامحمدیان، حسین مسافرآستانه، سیدسعید سیدزاده، سهیل سلیمی، ابراهیم اصغری، مهدی فیوضی، شاهرخ کیوان نیا، حجت الله سیفی، مهدی عظیمی میرآبادی و ابوالفضل همراه گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

محمدرضا شرف الدین در پی نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: رشد تولید در سینما می تواند باعث رونق سفره سینماگران و خانواده های شان شود! حضرت آقا هم بی تردید آنچه در نظر داشتند و به صورت استراتژی به دولت و نهادها و سازمان ها اعلام کردند همین است که به سفره مردم توجه ویژه ای صورت گیرد و از آنجا که بخشی از جامعه کشور هم سینماگران و خانواده های شان هستند و با گرمی تولید سینما سفره شان پر محتوا خواهد شد. سازمان سینمایی باید زیرساخت تولید را درست کند و سپس مبادرت به افزایش تولید نماید؛ باید نخبگان و صاحب نظران بنشینند و تدبیری اندیشه کنند تا کمبودها و نقصان ها جبران شود و امید که بتوانیم شاهد چنین اتفاقی باشیم.

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: سینما از دو جهت کار می کند یکی رشد تولید به عنوان محصولات صنعتی و غیر صنعتی و دانش بنیان است که به لحاظ محتوا و فیلمنامه می تواند تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را ترغیب به مصرف کالای ایرانی کند و در واقع استفاده از کالای ایرانی را نهادینه کند و مسأله دوم در مورد کمیت آثار است که باید به آن هم توجه ویژه شود به نحوی که اگر مثلاً ما تاکنون سالی ۱۰۰ فیلم در سینما تولید می کردیم بتوانیم این تعداد را به ۱۵۰ فیلم برسانیم به هر رو نکته مهم این است که رشد تولید باید در کمیت و کیفیت آثار سینمایی لحاظ شود. ما امروزه در کشورمان نیازمند تولید فیلم هایی در خصوص فرزندآوری، اصلاح الگوی مصرف و سایر محورهایی که باورها و ارزش ها و فرهنگ عمومی کشور را ارتقا دهند هستیم؛ ما باید به سمتی برویم که ذائقه مردم به سمت فیلم های فاخر و اثرگذار برود. ما موظفیم که فرهنگ کشورمان را رشد دهیم. سینما باید فرهنگ سازی کند و از این رو رفتن به سمت تولید فیلم هایی که الزاماً جنبه سرگرمی دارند هیچ دردی از سینما درمان نمی کند.

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این باره به سینماپرس گفت: نکته بسیار مهمی که مدیران فرهنگی و سینمایی باید به آن دقت کنند این است که رشد تولید در سینما بدون تعامل با کشورهای منطقه محقق نخواهد شد؛ ما اگر می خواهیم به رشد تولید در سینما برسیم نیازمند یک استراتژی جدی هستیم و در گام اول باید نگاه درست اقتصادی به سینما داشته باشیم! ما باید بدانیم تا سینمای مان جدا از حضور در جشنواره های جهانی از چهار دیواری ایران بیرون نرود و فیلم های در کشورهای دیگر اکران نشود نمی توانیم امیدی به رشد تولیدات سینمایی در کشورمان داشته باشیم. ما نباید دل خود را به این حدود ۸۰ فیلمی که سالانه در سینمای کشورمان تولید می شوند و اغلب شان هم با شکست شدید تجاری در گیشه مواجه می شوند خوش کنیم. بسیاری از فیلم هایی که در سینمای کشور ما تولید می شوند رسماً به واسطه فروش بسیار اندک شان باعث ضرر به سینما هستند و باید تدبیری برای رفع این آسیب اندیشه کرد.

حسین مسافرآستانه در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: مسأله رشد تولید کالاهای فرهنگی و هنری بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ اگر مقوله رشد تولید در سینما و سایر حوزه های فرهنگ و هنر را جدی نگیریم ناچار به واردات کالاهای فرهنگی می شویم که قطعاً جز ضرر ماحصل دیگری برایمان ندارد. تولید به هر شکل و سبک و سیاق پذیرفتنی نیست و ما باید در تولیدات مان استراتژی داشته باشیم. اینکه بخواهیم صرفاً اثر فرهنگی و هنری را به صورت باری به هر جهت تولید کنیم پذیرفتنی نیست و این مسأله هم جز خسران دستاورد دیگری برای حوزه فرهنگ و هنر کشورمان نخواهد داشت.

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: رشد تولید در سینما به معنای توجه به کمیت گرایی نیست ما باید رشد فرهنگی را توسعه دهیم؛ در واقع چگونه کار فرهنگی کردن مهم است ما الآن سال ها است که کار فرهنگی نمی کنیم و در عرصه فرهنگ تولیدات فرهنگی نداریم و اغلب شاهد فیلم هایی هستیم که ضد فرهنگ عمل می کنند و اصلاً در حوزه فرهنگ جا نمی گیرند. ما در عرصه فرهنگ نباید کمیتی برخورد کنیم. ما رشد فرهنگی مان را باید هدف قرار دهیم تا بتوانیم به شعار سال برسیم. مسأله مدد رساندن به این تقاضا و اعلام مطالبه حضرت آقا به این گونه است که ما به عنوان پاسداران فرهنگی کشور مکلف هستیم به گونه ای عمل کنیم که تقویت فرهنگی را سبب شویم تا به عرصه اقتصادی کشور کمک کنیم.

سهیل سلیمی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: سینما باید مردم را ترغیب کند که به جای خرید دلار و سکه و پنهان کردن آن در خانه های شان به سمت فعالیت های اقتصادی که کمک شایانی به جامعه می کند بروند تا به این ترتیب اقتصاد کشور شکوفا شود اما متأسفانه ما در کشورمان با سینمایی روبرو هستیم که علاقه عجیبی به دیدن تلخی ها و سیاهی ها دارد و نمی تواند امید را به جامعه تزریق کند. سینمای کشورمان علاقمند به سیاه نمایی و خودتحقیری و بدبخت نمایی است و قطعاً این نوع سینما هرگز نمی تواند کمک کننده باشد. ما در کشورمان به سینمایی نیاز داریم که معضلات متعدد را با فرهنگ سازی برطرف کند. مثلاً اگر امروز ترس از بی پولی در جامعه وجود دارد سینما می تواند عنصر بسیار خوب و کمک کننده ای باشد تا این ترس از بین برود اما متأسفانه این نگاه در فیلم های ما وجود ندارد.

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در این خصوص اظهار داشت: رشد تولیدات سینمایی امری ضروری است که یکایک مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید به آن توجه داشته باشند؛ رشد کمی تولیدات سینمایی قطعاً با خود رشد کیفی نیز به همراه خواهد داشت چرا که هر کس کاری را بیشتر انجام می دهد می تواند در کارهای بعدی نقایص خود را برطرف کند و برای اینکه بتواند در رقابت با رقیبان خود موفق شود تلاش می کند کیفیت اثرش را بهبود بخشد از این رو قطعاً رشد تولید با خودش علاوه بر رشد کمی رشد کیفی را به دنبال دارد و باید این شعار را به فال نیک گرفت و شرایط رشد تولید در سینما را فراهم آورد. تعداد زیادی از همکاران ما زندگی های شان با معضلات بسیار روبرو شده و بخش کثیری از آن ها بیکار شده اند و عده ای نیز بسیار کم کار هستند و اگر رشد تولید در محصولات سینمایی به وجود آید این افراد هم خود به خود جذب بازار کار می شوند و معضلات زندگی های شان کاهش پیدا می کند.

مهدی فیوضی تهیه کننده و کارگردان سینما خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که تولیدات سینمایی باید تماماً اهداف و استراتژی نظام، آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری را دنبال کنند؛ قطعاً اگر فیلم های سینمایی با این رویکرد و این نگاه ساخته شوند رشد تولید در سینما نیز می تواند موثر واقع شود و اتفاقات نیکی را در جامعه رقم بزند. مدیران سینمایی باید مراکز تولید فیلمنامه تأسیس کنند تا همه فیلمنامه هایی که قرار است در سینمای جمهوری اسلامی ایران به تولید برسد از این مراکز بیرون بیاید. بی تردید وقتی تولیدات ما در سینما درست باشد روی جامعه تأثیرگذار خواهد بود. سینما در کشور ما نباید سرشار از آثار مبتذل و سخیف باشد که به گیشه توجه دارند. مسئولان باید این تدبیر را داشته باشند که به سینما به عنوان ابزاری برای تجارت نگاه نکرده و کارکردهای فرهنگی و سیاسی سینما را در نظر بگیرند.

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در این باره به سینماپرس گفت: بدیهی است که رشد تولید در سینما باعث امیدآفرینی و نشاط در خانواده سینمای کشور می شود چرا که سینما هم مثل سایر اصناف دیگر تعداد زیادی شاغل دارد که از طریق تولیدات سینمایی ارتزاق می کنند و بخشی از زنجیره اقتصادی کشور به هنرهفتم وابسته است از این رو اگر ما شاهد تحقق رشد تولید در سینما باشیم ضمن آنکه سطح رفاهی و کیفی سینماگران بالاتر می رود می توانیم شاهد ایجاد انگیزه و امید در خانواده سینمای کشور بشویم و آن ها را از ناامیدی ناشی از بیکاری دور کنیم. تولیدات سینمایی باید شعار سال را با ظرافت و دقت برای عموم افراد جامعه تبیین کنند؛ مردم کشور ما باید به خودباوری و اعتماد ملی برسند تا کشور ما بتواند در هر حوزه ای از جمله حوزه اقتصادی بیش از پیش پیشرفت داشته باشد.

حجت الله سیفی تهیه کننده و کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: اولین قدم برای رشد تولید در سینما این است که نهادهای دولتی به جای صرف بودجه های هنگفت برای تولید یک اثر سینمایی، پول آن پروژه را میان حداقل ۱۰ پروژه دیگر تقسیم کنند! یعنی مثلاً اگر قرار است یک نهاد دولتی بیاید و روی یک فیلم ۳۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری کند بهتر است بودجه این فیلم را به ۱۰ گروه فیلمسازی دیگر بدهد که می توانند ۱۰ فیلم ۳ میلیاردی و ارزان قیمت بسازند؛ اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد رشد تولید در سینما، گسترش عدالت و اشتغال صدها سینماگری خواهیم بود که سال ها است امکانی برای کار و فعالیت نداشتند! اگر قرار باشد سینما با همین روال کنونی ادامه حیات دهد متأسفانه باید بگویم که دیگر اغلب ما هیچ امیدی به فردا نداریم! تعداد کثیری از سینماگران مدت ها است بیکار و خانه نشین شده اند و هیچ کس حتی نامی از آن ها نمی برد و یادی از آن ها نمی کند.

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این خصوص اظهار داشت: ترقی و رشد سینما با میزان رشد تولید فیلم ها در یک راستا قرار دارد اما ما هرگز نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که رشد سینما یعنی توجه به هنجارهای فرهنگی و اجتماعی در سینما! از این رو معنای رشد تولید در سینما نباید برای برخی افراد این گونه تعبیر شود که با ساخت آثار مبتذل و سطحی هم می توان در سینما رشد تولید ایجاد کرد و به این مقوله دل خوش بود!

انتقاد سینماگران از انفعال مدیران/ رشد تولید سینما در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دغدغه های امام (ره) و رهبری باشد

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: ما اگر از نظر کمی و کیفی در سینما پیشرفتی نداشتیم به دلیل این است که سینمای مان هنوز شکل دولتی دارد؛ دخالت دولت در تولید آثار سینمایی باید به طور کامل از بین برود چرا که تجربه ثابت کرده این نوع سینما به هیچ عنوان موفق نیست و مادامی که دولت در حوزه تولید آثار سینمایی دخالت داشته باشد ما شاهد هیچ گونه رشد کمی و کیفی آثار سینمایی نخواهیم بود. دولت بایستی تنها در حوزه سیاست گذاری و نظارت دخالت مستقیم داشته باشد. مسئولان دولتی باید اجازه دهند سینماگران با خلاقیت و نگاه خودشان در فضایی که آن ها سیاست گذاری آن را بر عهده دارند دست به تولید فیلم بزنند. دولت باید به جای هزینه کردهای هنگفت از جیب بیت المال برای تولید فیلم های میلیاردی نفروش زیرساخت های سینما را توسعه داده و کمک جدی برای رشد سینما داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.