یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸

برنامه‌های رمضانی و نوروزی «شبکه مستند»؛

«سلاح ایرانی» به همراه «رخنه در اسرار طبیعت» به تلویزیون می‌آیند

مستند «سلاح ایرانی»

سینماپرس: «سلاح ایرانی»، «جاسوسان صنعتی»، «اهل سفر»، مستند «ده» ویژه ناشنوایان، «انسان سازان»، «مزرعه کلارکسون»، «رخنه در اسرار طبیعت» و «بزرگ شدن حیوانات» مجموعه های مستندی هستند که قرار است در ایام نوروز از شبکه مستند سیما روی آنتن بروند.

به گزارش سینماپرس، مستندهای این شبکه تلویزیونی که به مناسبت عید نوروز روانه آنتن می‌شود، از تولیدات جدید شبکه مستند است.

مجموعه «سلاح ایرانی» به تهیه‌کنندگی داود مرادیان تازه‌ترین تولید شبکه مستند و روایتی از ساخت سلاح و تجهیزات نظامی در داخل کشور است که از شنبه( ۲۷ اسفند ماه) هر روز ساعت ۱۷ روی آنتن رفته است.

این مجموعه، نمایشی مستند از ساخت تجهیزات نظامی در داخل کشور معرفی شده است که بخشی از دستاوردهای کشور در حوزه صنایع نظامی و دفاعی را به مخاطبان نشان می‌دهد.

«سلاح ایرانی» تا ۷ فروردین ماه روی آنتن خواهد بود و از روز سه‌شنبه ( ۸ فروردین ماه) مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی» به کارگردانی مجتبی میناوند جایگزین آن خواهد شد.

«جاسوسان صنعتی»، تولید جدید شبکه مستند سیما روایتگر پرونده‌هایی است که طی آن جاسوسی‌های بزرگی در حوزه‌های صنعتی توسط برخی کشورها رخ داده است.

سری جدید «اهل سفر» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی میترا روحی‌منش نخستین پخش تلویزیونی خود را در نوروز ۱۴۰۲ پشت سر خواهد گذاشت.

این مجموعه به سفارش شبکه مستند در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده و در فصل جدید خود روایت سفر مهدی خلیلی به آذربایجان شرقی و اردبیل را به نمایش گذاشته است.

«اهل سفر» به تهیه کنندگی میترا روحی منش و کارگردانی یاسر طالبی از سه شنبه (۱ فروردین) هر شب ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.

شبکه مستند سیما مجموعه مستند «ده» را ویژه ناشنوایان آماده کرده و این بسته تصویری را هر روز ساعت ۱۸ ویژه آنان به نمایش می‌گذارد.

این ویژه برنامه مستند، اختصاص به ۱۰ رتبه اول در حوزه‌های مختلف از شهرها و کشورهای مختلف دارد و به بررسی ۱۰ زلزله بزرگ تاریخ، ۱۰ ترور مهم دنیا و سایر موضوعات جذاب می‌پردازد.

مجموعه مستند «ده»، از شنبه (۲۷ اسفند) هر روز ساعت ۱۸ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه است.

«انسان سازان» دیگر تولید جدید شبکه مستند سیماست که در ایام نوروز روانه آنتن می‌شود. این مستند، روایتی از مشارکت خیرین مدرسه ساز در توسعه علمی و فرهنگی کشور است.

در این مجموعه که به تهیه‌کنندگی علی شهاب‌الدین ساخته شده، تصاویری از زندگی مرحوم حاج آقا پرداختی چیذری، حاج اکبر ابراهیمی اهیمی، دکتر ناصر قفلی، دکتر گل نراقی، مهندس رازفر، برادران عبدالحامد، محمدتقی معتمدیان، حاج حسین حیدری، نعمت بنی‌آدم، نادره قریشی و دکتر عذرا خزائی به نمایش درآمده است.

«انسان سازان» از ۱ فروردین ساعت ۱۹ پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۳ است.

بهترین مستندهای حیات وحش ایرانی در شبکه مستند

گروه تامین و پخش شبکه مستند هم در ایام نوروز با جشنواره‌ای از بهترین مستندها بینندگانش را همراهی خواهد کرد. از دوشنبه ۲۹ اسفندماه و ساعت ۲۰، گلچینی از بهترین مستندهای حیات وحش ایرانی روانه آنتن می‌شود.

از جمله مستندهایی که در این باکس ویژه به نمایش درمی‌آید می‌توان به‌ترتیب به مستندهای «هینی مینی»، «قصه آق گل»، «آواز جغد کوچک»، «زندگی در خور موسی»، «عملیات پلنگ»، «عروس بوکان»، «اش، خرس قهوه‌ای»، «چین دامن البرز»، «زندگی در شب»، «سفر به آمادای»، «پرواز پلیکان‌های سفید» و «تنها چند متر» اشاره کرد.

علاوه براین، از روز اول فروردین ماه ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۵، گلچینی از بهترین مستندهای ایرانی با موضوعات مختلف روی آنتن می‌رود. از جمله فیلم‌های مستندی که در این باکس به نمایش درمی‌آید می‌توان به فیلم‌های «ملک شهروز»، «زخم الماس»، «سوسن در سحر می‌شکفد»، «چشم‌هایی که دید»، «جواهر»، «خارجی»، «قصه‌ خورشید خانم»، «تیم دکتر مستوفی»، «خودکار» و «زمانی برای طنازی» اشاره کرد.

شبکه مستند نوروز چه پخش می کند؟

«مزرعه کلارکسون» مجموعه مستند دیگری است که در ایام عید نوروز هر شب ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

این مستند یک رئالیتی شو با حضور مجری معروف جورج کلارکسون است. در این مجموعه یک مزرعه در اختیار او قرار گرفته و باید مراحل صفر تا صد تولید یک محصول را انجام دهد.

مستند «رخنه در اسرار طبیعت» از روز اول فروردین‌ماه ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۶ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. این مجموعه، مستندی علمی است که در آن دانشمندان، حوادث علمی را از نظر طبیعی بررسی می‌کنند.

شبکه مستند سیما همچنین در روز بیست و نهم اسفندماه و در آستانه لحظات تحویل سال، ویژه برنامه‌ای برای تحویل سال روی آنتن می‌برد. این برنامه از ساعت ۲۲ روی آنتن خواهد بود. همچنین گلچینی از برنامه‌های نوروزی قدیمی از ۲۷ اسفند ساعت ۱۹ از شبکه مستند روی آنتن رفته است که تا ۲۹ اسفند ادامه خواهد داشت.

«بزرگ شدن حیوانات» نیز مستند سریالی دیگری است که از ۷ فروردین هر شب ساعت ۲۳ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. این مستند توسط تریسی الیس راس ساخته شده و زندگی بچه‌های حیوانات مختلف را از زمان حضور در رحم مادرانشان تا زمانی که اولین قدم‌های خود را در طبیعت بر می‌دارند به تصویر کشیده است. این مستند نشان می‌دهد که هر کدام از این حیوانات چگونه به سمت مستقل شدن حرکت کرده و همچنین ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد هر کدام از آن‌ها را برای بینندگان بیان می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.