یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

آیین افتتاح «یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران» برگزار شد؛

سهرابی: شورای خرید آثار هنری را در مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادیم

عبدالرضا سهرابی در نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شورای خرید آثار هنری در این نهاد تشکیل شده، گفت: خرید آثار از مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق محروم برای تحقق عدالت فرهنگی در اولویت است.

به گزارش سینماپرس، عبدالرضا سهرابی روز شنبه در آیین افتتاح نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این ۱۰ ماهی که در خدمتتان هستم، می‌پذیرم آنچه که حق هنرهای تجسمی است، ادا نشده، نه اینکه ما در این مدت کم کاری کردیم، نه، منظورم این است که نگاه ما به موضوع هنرهای تجسمی زیربنایی است.

وی گفت: اتفاقاتی که در جشنواره پانزدهم فجر روی داد، در چهارده دوره گذشته وجود نداشت؛ امسال برای نخستین بار جایزه ویژه «جهاد تبیین» راه‌اندازی شد، هدف از این جایزه این بود که اعلام شود؛ اتفاقاتی در اجتماع رخ می‌دهد و دشمن با یک جنگ ترکیبی و شناختی وارد میدان شده است، یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند به طور جدی، با این موضوع مقابله کند، هنرهای تجسمی است.

سهرابی جمعیت را یکی دیگر از برنامه‌های مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و افزود: در این حوزه دو سه کار جزیی انجام شده اما سال آینده یکی از برنامه‌های محوری ما پرداختن به موضوع جمعیت است، تاکنون حدود ۶ تا هفت جلسه با این موضوع برگزار کردیم که جزییات آن سال آینده اعلام خواهد شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران بیان کرد: این رویداد پس از دو دوره وقفه برگزار شده و آخرین دوره برگزاری دوسالانه ملی نگارگری به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد.

وی اظهار داشت: دوسالانه‌ها با همه رویدادهای مختلف هنرهای تجسمی متفاوت و عرض اندام تخصصی هنرمندان رشته خاص است؛ اگر بخواهم اقدامی برای هنرهای تجسمی انجام دهم و هنرمندان، جامعه و مخاطبان از آن هنر بهره کافی ببرند، در دوسالانه‌ها تعریف می‌شود، دوسالانه‌ها در آینده می‌تواند به جشنواره‌ها و سایر رویدادهای ملی و بین‌المللی، تسری پیدا کنند.

سهرابی گفت: یازدهمین دوسالانه نگارگری رویدادی است که با توجه به شرایط خاصی که در جامعه حاکم بود و فشردگی فضایی که وجود داشت، برگزار شد، با اعضای شورای سیاستگذاری حداقل هشت جلسه برگزار کردیم و توانستیم به یک نتیجه مثبتی برسیم.


ارسال بیش از ۵۶۰ اثر به دبیرخانه یازدهمین دوسالانه نگارگری
رئیس شورای سیاست‌گذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران افزود: امروز از مجموع بیش از ۵۶۰ اثری که به دبیرخانه دوسالانه رسیده است، ۲۲۱ اثر منتخب به نمایش گذاشته شده است و این زیبایی در تمامی آثار مشاهده می‌شود و از همه هنرمندان و دست‌اندرکاران برای برگزاری یازدهمین دوسالانه نگارگری قدردانی می‌کنم.

وی درباره برگزاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری پس از پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: با توجه به فشردگی برنامه‌ها و شرایط خاص سیاسی و اجتماعی که بر کشور حاکم شد، باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که این همپوشانی باعث متضرر شدن یک رویداد از برگزاری رویداد دیگر نشود، به همین دلیل با ارزیابی شرایط تصمیم گرفته شد تا دوسالانه نگارگری که یک نمایشگاه تخصصی ویژه برای یک رشته خاص است، را با فاصله تقریبا دو هفته‌ای بعد از نمایشگاه تجسمی فجر برگزار کنیم.

سهرابی با ارزیابی آثار یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری گفت: فاصله جشنواره تجسمی فجر با این رویداد، فاصله زیادی نیست، ما خیلی بحث کردیم که آیا آثار دوسالانه نگارگری وارد جشنواره تجسمی فجر شود یا خیر، بعضی از آثار دوسالانه نگارگری در بخش مسابقه جشنواره تجسمی فجر بود اما بیش از ۹۰ درصد آثار دوسالانه نگارگری مختص این رویداد است، دوسالانه‌ها برای رویدادهایی همچون جشنواره فجر ظرفیت‌سازی می‌کنند.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نگاه تخصصی به هنر نگارگری اظهارداشت: اینکه گفته می‌شود هنر نزد ایرانیان است و بس، مزاح نیست، حقیقت است که امروز در فرهنگ تمدنی ما وجود دارد، وقتی تمدن هفت هزارساله‌مان را مطالعه می‌کنیم، هر کس به سهم خود براساس علاقه‌مندی که داشته، رشته‌های مختلف هنری را دنبال کرده است اما رشته‌ای همچون نگارگری، هنر تمدنی و هویتی ماست و با همه رشته‌های دیگر متفاوت است، به همین جهت ما نخستین دوسالانه را بعد از وقفه‌هایی که برای دوسالانه‌ها ایجاد شده بود به نگارگری اختصاص دادیم.

برگزاری ۲ دوسالانه در ۱۴۰۲
وی افزود: سال آینده ۲ دوسالانه تخصصی را در دو رشته برگزار خواهیم کردیم که یکی از آنها مجسمه‌سازی است و رشته دیگر براساس تعداد درخواست‌ها در آینده مشخص خواهد شد، با توجه به بودجه محدوی که داریم تلاش کنیم سالی ۲ دوسالانه برگزار کنیم.


تشکیل شورای خرید آثار هنری
سهرابی درباره قول محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید آثار هنری اظهارداشت: وزیر فرهنگ در بازدیدی که از نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی داشت، دو اثر را در حوزه عکس خریداری کرد.

وی گفت: یکی از موضوع‌های قابل توجه در رونق اقتصاد هنر، خرید آثار هنری است اما این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که خرید آثار همه هنرمندان در درجه بالای هنری نیازمند بودجه بسیاری است، براین اساس یک شورای خرید آثار هنری در مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادیم، به جهت اینکه بتوانیم عدالت فرهنگی را رعایت کنیم و اولویت ما برای خرید آثار از مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق محروم است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته این موضوع به معنای این نیست که آثار هنری از تهران خریداری نمی‌شود اما اگر بخواهیم سیاست عدالت فرهنگی را رعایت کنیم، حتما باید توجه جدی به استان‌های کشور به ویژه مناطق کم‌برخوردار داشته باشیم، پس این سیاست جدی ماست که پیگیری می‌کنیم.

یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران امروز (شنبه) با نمایش ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند در رشته‌های نگارگری، طراحی نگارگری، تذهیب و گل و مرغ در موسسه فرهنگی هنری صبا- فرهنگستان هنر افتتاح شد.

در این آیین سلیمان سعیدآبادی دبیر این دوره از دوسالانه، سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان، جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سیدمصطفی زراوندیان معاون هنری مرکز هنرهای تجسمی، بهنام زنگی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا و هنرمندانی همچون حسین عصمتی، خشایار قاضی‌زاده، امیر طهماسبی، میثم حسنخانی، سعید فلاح‌فر، سیدعبدالله حاجی سیدحسن، امیرحسین آقامیری، سلینا پوریا، مهین‌دخت سالک و نصیر بشیری نیز حضور داشتند.

نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ دایر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.