دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

آیین اختتامیه «هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی» برگزار شد؛

علامتی: نباید هنر به شکل تزئینی و به‌عنوان برنامه‌ای مقطعی و گذرا در کنار دیگر پروژه‌ها پیگیری شود!

حامد علامتی در نشست رسانه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

سینماپرس: آیین پایانی هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این آیین حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به نزدیکی نوروز بیان کرد: نزدیک شدن سال نو فرصتی برای خانه تکانی دل‌هاست.

او در ادامه با تبریک اعیاد شعبانیه مناجات شعبانیه را از دعاهای مهم و زیبا دانست و بیان کرد: شهید مطهری درباره مناجات شعبانیه می‌گویند: «انسان با خواندن این دعا روح نیایش در اسلام را می‌فهمد و این دعا جز عرفان، محبت و عشق به خدا و معنویت، چیز دیگری نیست.» امام خمینی(ره) هم بارها به این دعا اشاره داشتند.

علامتی سپس با خواندن فرازهایی از مناجات شعبانیه روح دعا را اقرار به ضعف و ناتوانی در مقابل پروردگار عنوان کرد و ادامه داد: در هنر هم عجزو ناتوانی وجود دارد؛ شما درنهایت یک اثر هنری بسیار ارزشمند تحویل می‌دهید اما با نقاش اصلی که خالق است خیلی تفاوت دارد. این یک نگاه تربیتی به مقوله هنر و هنرمند است. اساس کار شما هم کار تربیتی است و انشاءالله خداوند به شما توانایی دهد.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: سرزمین ایران، سرزمینی هنرپرور و هنرخیز است که در طول قرن‌ها چهره‌های درخشان هنری در رشته‌های گوناگون به جامعه بشری تقدیم کرده است که مایه افتخار و مباهات ما ایرانیان است. در اشعار فارسی و حکایت‌ها و داستان‌های ادبیات کهن و معاصر ما به مقوله‌ی هنر و هنرمند بسیار پرداخته شده و همواره جایگاهی والا و ارزشمند همراه با احترام و عظمت برای هنرمندان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این مصرع از شعر فردوسی «هنر برتر از گوهر آمد پدید» می‌تواند سرلوحه همه ما باشد و یا حافظ در این بیت «گر در سرت هوای وصال است حافظا / باید که خاک درگه اهل هنر شوی» به اهمیت هنر اشاره دارد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری، هنر را مجموعه‌ای از احساس و ادراک زیبایی‌ها و حقایق و تبیین آنها می‌دانند و معتقدند: هنر حقیقتی بسیار فاخر و عطیه‌ای از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگر الهی، مسئولیت‌ها و تکالیفی را برای صاحب آن به همراه می‌آورد.

علامتی ادامه داد: ایشان در تبیین «هنر متعهد» به مسؤولیت‌های انسانی هر فرد اشاره کرده و می‌فرمایند: «هنرمند علاوه بر تکالیف ذاتی انسانی، به علت ویژگی‌های بسیار ممتاز هنر، باید درخصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند. هنرمندان باید علاوه بر مسؤولیت‌پذیری در خلاقیت، نوآوری و پیشرفت در قالب، همواره در قبال مضمون و محتوای آثار خود نیز احساس مسؤولیت کنند و از این طریق به مخاطبان خود احترام بگذارند.

مدیرعامل کانون افزود: ایشان همچنین در جای دیگری می‌فرمایند: «مسئله‌ی هنر، مسئله‌ی مهمی است. ‌هنر جزو زندگی انسان است؛ در ذات خود، هنر یکی از لوازم وجود انسان است مثل ‌خیلی از چیزهای دیگر. همه‌ی شعبه‌های هنر همین‌جور است؛ آدم‌هایش مختلف هستند والا این وجه مشترک در همه‌ی هنرها وجود ‌دارد که زاییده‌ی ذوق و تخیل است؛ تخیل قوی و ذوق وافی، هنر را به‌وجود می‌آورد. البته مهارت‌ها، تجربه‌ها، کارشناسی‌ها، همه‌ی ‌اینها در کنارش وجود دارد، اما مایه‌ی اصلی عبارت است از ذوق؛ بنابراین هنر یک امر انسانی است.» و می‌گویند: «هنر اسلامی آن چیزی است که در آن عنصر سازنده ‌ای از اندیشه‌ی‌ اسلامی وجود داشته باشد. یعنی در قالب هنری آن، نه فقط در محتوا، چیزی از اسلام و اندیشه‌ی‌ اسلامی نیز وجود داشته باشد. این می‌شود هنر اسلامی. بروید دنبال این، که بتوانید سررشته‌ی‌ هنر اسلامی را پیدا کنید.»

وی با اشاره به فعالیت مربیان کانون اظهار کرد: مربیان ما به روش‌های مختلف با مخاطبان خود در ارتباط هستند و از هنر به‌عنوان یکی از ابزار مهم پرورشی کمک می‌گیرند. با این کار اندیشه و فکر را به ذهن کودکان منتقل می‌کنند. سرمایه کانون مربیان هستند و باید تلاش شود به جامعه هنری متصل شوند.

علامتی در ادامه تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های مهم کانون، برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های هنری در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی و هنرهای بومی و سنتی است. در این شاخه‌ها مربیان توانمند و متخصص کانون با روش‌های خلاقانه و جذاب، از هنر به‌عنوان یک ابزار مهم تربیتی و پرورشی استفاده می‌کنند.

وی افزود: هر کدام از این مربیان، در یک یا چند شاخه از فعالیت‌های هنری متخصص هستند یا سر رشته دارند و در کنار این که تجربه‌های خود را به کودکان و نوجوانان منتقل می‌کنند، خود نیز صاحب آثار هنری در رشته‌های مختلف هستند. سرمایه‌ی ارزشمند کانون این نیروهای توانمند و خلاق هستند که باید تشویق بشوند، آثارشان دیده شود و به نمایش درآید و به جامعه هنری معرفی شود تا انگیزه‌ی بیشتری برای رشد فردی پیدا کنند و این انگیزه و انرژی قطعا در کارشان با اعضا هم تأثیرگذار خواهد بود. ما نمونه‌ای از کار این همکاران کانونی را امروز در این نمایشگاه که افتتاح شد شاهد هستیم.

مدیرعامل کانون اظهار کرد: شرکت در فراخوان‌های بین‌المللی نیز از دیگر فعالیت‌های هنری مراکز کانون است که هر ساله تعداد زیادی از اعضای ما در سراسر کشور و حتی از دورترین مناطق با کمترین امکانات، در این فراخوان‌ها حائز رتبه می‌شوند و افتخار آفرینی می‌کنند. در سال ۱۴۰۱ تا این لحظه در ۱۰ فراخوان بین‌المللی ۱۶۷ عضو برگزیده داشته‌ایم که جا دارد همین جا از مربیان فعال و پر تلاش این عزیزان قدردانی کنم.

علامتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جایگاه و اهمیت هنر در کانون که متولی فرهنگ و هنر است، اشاره داشت و بر توجه مربیان، کارشناسان و مدیران کانون نسبت به منویات مقام معظم رهبری در خصوص عظمت و تاثیر هنر در جامعه اسلامی تأکید کرد.

وی ادامه داد: نباید هنر به شکل تزئینی و به‌عنوان برنامه‌ای مقطعی و گذرا در کنار دیگر پروژه‌ها پیگیری شود، بلکه باید با شناخت تاثیرات هنر در تعالی و رشد کودکان و نوجوانان، به‌طور جدی به این حوزه پرداخته شود.

مدیرعامل کانون بیان کرد: در برنامه‌هایی که برای مراکز پیش‌بینی می‌کنید، جشنواره‌ها و مهرواره‌ها و فراخوان‌ها، دوره‌های آموزشی، نشست‌ها، کارگروه‌ها، رویدادهای استانی و ملی به مقوله‌ی فعالیت‌های هنری برای کودکان و نوجوانان و هم برای مربیان و کارشناسان به‌صورت جدی پرداخته شود و مورد تأکید قرار گیرد.

حامد علامتی در پایان گفت: به همه همکاران هنرمندی که در این رویداد ارزشمند، یعنی هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی کانون، از سراسر کشور شرکت کرده‌اند و برگزیده یا شایسته قدردانی شدند تبریک عرض می‌کنم و برای آن‌ها آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

وی افزود: از دست‌اندرکاران این جشنواره به ویژه معاونت فرهنگی کانون و مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری که برگزار کننده‌ی این رویداد هستند قدردانی می‌کنم و به همه عوامل اجرایی خدا قوت می‌گویم.

دوسالانه هنرهای تجسمی از برنامه‌های فاخر کانون است

سپس فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گفت: خوشحالم که توانستیم دوسالانه هنرهای تجسمی را برگزار کنیم. این دوسالانه یکی از برنامه‌های فاخر کانون پرورش فکری است و باید تلاش کنیم سطح کار ارتقا پیدا کند.

فلاح تصریح کرد: در دنیای امروز سرعت زندگی شتاب پیدا کرده و این مسأله میان کودکان و نوجوانان شدت گرفته است. این سرعت، دقت و تمرکز بچه‌ها را کاهش می‌دهد. باید کاری کنیم که دقت و تمرکز بچه‌ها افزایش پیدا کند و جزئیات را بهتر ببینند؛ اگر جزئیات را نبینند در آینده قدرت تخیل نخواهند داشت.

وی افزود: این جشنواره می‌تواند کمک کند تا از این سرعت کاسته شود چون هنر سرعت را می‌گیرد.

معاون فرهنگی کانون بیان کرد: اگر سازمان‌های متولی کودک و نوجوان در جهت توسعه هنر میان کودکان و نوجوانان کار کنند بسیار موثر است. ما باید به کمک کارشناسانی که داریم نسبت به عمق بخشی هنر در کانون پرورش فکری بیش از قبل دقت کنیم.

فلاح ادامه داد: در آینده این جشنواره به صورت گسترده میان کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی کانون در پایان خبر داد: با حمایت مدیرعامل کانون و ایده‌ای که میان کارشناسان هنری شکل گرفت، قرار است در کنار کتابخانه‌های سیار اولین نمایشگاه سیار کانون پرورش فکری با هدف دسترسی بیشتر کودکان و نوجوانان به آثار هنری راه‌اندازی شود. خودروی این کار آماده شده است و انشاءالله سال آینده شاهد گشایش و راه‌اندازی این گالری سیار باشیم.

دوسالانه هنرهای تجسمی فرصتی برای کشف و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان

در بخشی دیگر از این برنامه انسیه موسویان مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون با خواندن باب هفتم گلستان سعدی که به موضوع تأثیر تربیت اشاره داشت صحبت‌های خود را شروع کرد و درباره دوسالانه هنرهای تجسمی گفت: کانون پرورش فکری به‌عنوان متولی فرهنگ کودک و نوجوان و به منظور کشف و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان تاکنون دوسالانه هنرهای تجسمی را ۸ دوره برای اعضا و ۷ دوره برای مربیان برگزار کرده است.

وی افزود: این دوسالانه با هدف فراهم آوردن زمینه‌ ارتقای مهارت و توانمندی، شکوفایی خلاقیت‌های هنری همکاران و تشویق و انگیزه‌بخشی به همکاران با موضوع «زندگی جاری‌ست...» در پنج رشته نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و مجسمه‌سازی، عکاسی و هنرهای بومی و سنتی (عروسک‌ها و صنایع دستی) برگزار شده است.

موسویان بیان کرد: دوره ششم در سال ۹۳ ویژه مربیان و کارشناسان هنری برگزار شد و بعد از آن یک وقفه افتاد تا این دوره که مدیرکل‌های استانی و معاون‌های فرهنگی استان‌ها و دیگر کارکنان هم در آن شرکت و آثار قابل تأملی ارسال کردند.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون تصریح کرد: فراخوان هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی مهر ماه ۱۴۰۱ از سوی آفرینش‌های ادبی و هنری کانون منتشر و در نهایت ۶۵۱ اثر به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۳۹ اثر برگزیده و ۳۳ اثر شایسته قدردانی شناخته شدند.

وی به معرفی داوران هر بخش پرداخت و اسامی داوران را به این ترتیب اعلام کرد: در بخش نقاشی نادر موسوی‌فاطمی، مسعود مجاوری و کوروش وفاداری؛ در بخش سفالگری و مجسمه سازی عبدالعظیم آذرخیل، عباس مجیدی و زهرا رسول‌زاده؛ در بخش عکاسی فریدون قربانی، مجید مردانیان و سمیرا صحرانورد؛ در بخش خوشنویسی علیرضا وکیلی، یونس پناهی و عطیه رستمی‌زاده و در بخش هنرهای بومی و سنتی هدی محسنی، فاطمه میرمحمدصادقی و آذر مشهدی.

موسویان در پایان صحبت‌های خود از فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون و حامد علامتی مدیرعامل کانون برای برگزاری این آیین قدردانی کرد.

در ادامه این برنامه دو نفر از مربیان مراکز کانون پرورش فکری در بخش نقاشی و صنایع دستی، آثار خود را که در حین اجرای آیین آماده کرده بودند به مدیرعامل تقدیم کردند.

آیین افتتاح نمایشگاه آثار منتخب دوسالانه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری نیز در حاشیه اختتامیه برگزار شد.

در پایان این آیین که ظهر روز یکشنبه ۷ اسفندماه در سالن غدیر مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و از برگزیدگان دوسالانه هنرهای تجسمی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.