دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

بهارانه سینماگران همزمان با آغاز سال جدید؛

تبریک پیشکسوتان سینما به ملت ایران/ سینماگران یکپارچه آرزوی رفع معضلات اقتصادی را کردند

بهارانه سینماگران همزمان با آغاز سال جدید-صفوی-امیرابراهیمی-یکتا-سپاه منصور-توکلی-عبیسی-الماسی-دریامج-منافی ظاهر

سینماپرس: هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۴۰۲ از آرزوهای خود گفته و به مردم ایران زمین پیام تبریک فرستادند.

به گزارش سینماپرس پیشکسوتان سرمایه های هنر کشور هستند و همواره باید در پاسداشت مقام و جایگاه آن ها تلاش کرد. پیشکسوتان اعتبار جامه و فرهنگ و هنر میهن اسلامی مان هستند و مردم همواره احترام زیادی برای قشر پیشکسوت هنر کشور قائل بوده و هستند، باید به این بزرگان عرصه هنر و ادب احترام گذاشته شود تا فرهنگ همچنان مسیر رشد و تعالی خود را با بهره‌گیری از تجربه این عزیزان ادامه دهد.

همزمان با فرا رسیدن نوروز باستانی، هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران که مانند درهای گرانبهایی برای هنر هفتم محسوب می شوند در گفتگو با خبرنگاران ما پیام های تبریک و آرزوهای خود را به مردم ایران ابراز داشتند. امید است که سینمای ایران سال های سال شاهد حضور ارزشمند این هنرمندان فرهیخته باشد.

لازم به ذکر است اساتیدی همچون: زهره صفوی، کتایون امیرابراهیمی، اسدالله یکتا، فریده سپاه منصور، هوشنگ توکلی، آفرین عبیسی، جهانگیر الماسی، فریده دریامج، فرحناز منافی ظاهر در آستانه سال نو پیام تبریک خود را در اختیار خبرنگار سینماپرس گذاشتند که به ترتیب سالروز تولد هنرمندان در ذیل نقل شده است. همچنین لازم به ذکر است متأسفانه به رغم تلاش های مکرر خبرنگاران سینماپرس برخی دیگر از هنرمندان پیشکسوت موفق به ارائه پیام نشدند.

*****************

زهره صفوی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۴۰۲ به سینماپرس گفت: من یک شیعه مسلمان هستم مثل همه شما؛ خدا را قسم می دهم به عزت و جلالش که سال نو بر همه ملت شریف ایران مبارک باشد، تن همه سلامت و دل های شاد باشد و آرامش نصیب لحظه لحظه زندگی های شان گردد؛ امیدوارم همه ایرانیان از هر نوع بلای ارضی و سمایی دور باشند و عید را پیشاپیش به همه عزیزانم تبریک می گویم.

گفتنی است؛ زهره صفوی زاده ۱۶ فروردین سال ۱۳۲۱ در تهران است. او از سن ۵ سالگی در تئاتر تهران با نمایش عملیات ژانگوله به کارگردانی پدرش، بازیگری را آغاز کرد. وی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۲۶، بازی در تلویزیون را از سال ۱۳۳۶ و بازی در سینما را از سال ۱۳۳۸ با فیلم «صفرعلی» آغاز کرد. «معجزه خنده»، «پک باخته»، «سفر پرماجرا»، «من زمین را دوست دارم»، «دیگه چه خبر؟»، «بر بال فرشتگان» و... از جمله آثار سینمایی این هنرمند پیشکسوت است.

کتایون امیرابراهیمی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور نیز با انتقاد از بی توجهی مدیران به وضعیت معیشتی هنرمندان اظهار داشت: من امیدوارم در سال جدید اتفاقی رخ بدهد تا اندکی به ما توجه کنند؛ بنده هزاران بار در مصاحبه هایم گفتم کمی به فکر هنرمندان باشید اما اصلاً انگار نه انگار! هیچ گوش شنوایی نیست و کسی حرف های ما را نمی شنود.

وی ادامه داد: فکر می کنم دلیل این نشنیدن ها این است که در ایران هنرپیشه قدری ندارد! فقط می خواهند از آن ها استفاده کنند و بعد خداحافظ! من می دانم امروز همه مردم مشکل اقتصادی دارند اما قبول کنید مشکل ما بیشتر است چون ما نه بیمه ای داریم، نه ماهیانه ای داریم نه بسته ای و ارزاقی! فقط تا جوان هستیم ما را تحویل می گیرند و بعد کنارمان می گذارند. اگر هنرپیشه ها پول شان را در جوانی جمع نکنند در سنین پیری باید کنار خیابان گدایی کنند. بیشتر هنرمندان ما در این سال ها از مشکلات عصبی فوت شدند. فشار باعث سکته مغزی می شود که همین اواخر شهرام عبدلی نیز به همین دلیل فوت کرد. بنده امیدوارم مقامات بالای کشور دستور دهند تا مدیران فرهنگی به ما برسند و خانه و زندگی بدهند. در این اوضاع اقتصادی باید به فکر هنرمندان باشند. من نوعی بارها عمل کردم حتی یک بار پول عمل مرا ندادند و این در حالی است که ما باید درمان مان رایگان باشد. ما سال ها برای دلخوشی و سرگرمی مردم ایران کار کردیم نباید لنگ کرایه خانه باشیم. در خارج از دنیا هنرمندان در خانه هایی مثل قصر زندگی می کنند؛ امیدوارم این سخنان ما را بشنوند و به آن عمل کنند.

امیرابراهیمی در پایان این گفتگو افزود: من عید نوروز ۱۴۰۲ را به یکایک فارسی زبانان در سراسر دنیا تبریک و شادباش می گویم و امیدوارم این سال برای همه آن ها سالی توأم با خوشی باشد.

گفتنی است؛ کتایون امیرابراهیمی متولد سال ۱۳۲۵ در تهران است؛ وی کار خود را در سینما به عنوان بازیگر از سال ۱۳۴۲ با فیلم «تار عنکبوت» آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۳ در ۴۸ فیلم بازی کرد. کتایون امیرابراهیمی پس از ۲۷ سال با سریال «بدون شرح» بار دیگر به دنیای بازیگری بازگشت و در سال ۱۳۸۲ در سریال «کوچه اقاقیا» به کارگردانی در نقش گلنسا حضور پیدا کرد.

اسدالله یکتا نیز همزمان با آغاز نوروز ۱۴۰۲ به سینماپرس گفت: امیدوارم سینمای ایران در سال جدید روز به روز موفق و موفق تر باشد و تهیه کنندگان و فیلمسازان پرکار باشند و تا بتوانند همه ما هنرمندان بیکار و خانه نشین را به پروژه ها دعوت کنند. الآن اهالی سینما بیکارند و احتیاج به کار دارند. همچنین امیدوارم کمی به پیشکسوتان هنر بها داده شود؛ دست اندرکاران فیلم ها باید ما هنرپیشه های قدیمی را انتخاب کنند و نباید چهره های جدید کلیویی را بیاورند و یک شبه به عنوان بازیگر مطرح کنند. به هر صورت امیدوارم سال جدید برای همه مردم ایران سالی سرشار از اتفاقات خوب باشد و من این عید نوروز را به همه عزیزان تبریک می گویم.

گفتنی است؛ اسدالله یکتا سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد. وی از بازیگران کوتاه قامت دنیای هنر است که از محبوبیت ویژه ای در میان مردم برخوردار است. این بازیگر پیشکسوت دنیای هنر در سالهای ابتدایی فعالیتش یکی از بازیگران پر کار بود اما رفته رفته کم کار شد و همین موضوع زندگی او را دگرگون کرد و بعد از یک ورشکستی زندگی در تهران رها کرد و چند سالی است که در ورامین سکونت دارد. «نارگیل»، «چهارراه استانبول»، «ورود زنده ها ممنوع»، «چند میگیری گریه کنی؟» و... از جمله آثار سینمایی این بازیگر پیشکسوت است.

فریده سپاه منصور بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز در جملاتی کوتاه به سینماپرس گفت: من سال نو را به هم میهنان عزیزم تبریک می گویم؛ راستش آنقدر آرزو دارم که نمی دانم کدامیک از آن ها را باید بیان کنم و ممنون می شوم که بنده را از بیان این آرزوها معاف بفرمایید.

گفتنی است؛ فریده سپاه منصور سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد. او همسر هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور است و تا کنون در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی نقش آفرینی داشته است. «پدر آن دیگری»، «مهمان مامان»، «کتاب قانون» و... از جمله آثار این بانوی بازیگر در سینما است.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: من عید سعید نوروز را به یکایک هم میهنان مان تبریک و تهنیت عرض می کنم و این نکته را می خواهم عنوان کنم که خیلی امیدوار بودم مقوله انقلاب گام دوم انقلاباسلامی که در فرمایشات رهبری به آن تأکید شده بود در دولت آقای رئیسی تحقق پیدا کند و ما شاهد این تغییر باشیم.

وی ادامه داد: اما متأسفانه به دلیل مشکلات سر راه دولت آقای رئیسی و شرایطی که پیرامون مسائل اقتصادی داریم این امر محقق نشده است؛ وضعیت اقتصادی نگران کننده شده و فشار مضاعفی را به نظام اجرایی و ارگان های دیگر نظام وارد کرده و آرزویم این است که خداوند کمک کند و گشایشی شود که این بحران متوقف شود و بتوانیم به سمت سازندگی و امیدواری برویم. این وضعیت اقتصادی بدترین بلایی است که بعد از ۴۰ و خرده ای سال بر سر ملت می آید. آرزوی مان این است که ان شاالله در پرتو عنایات حق تعالی این بحران هرچه سریع تر پشت سر گذاشته شود.

گفتنی است؛ هوشنگ توکلی سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد. او همسر فریده سپاه منصور بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور است و تاکنون در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی نقش آفرینی کرده و چند سریال از جمله «پدر»، «تهران ۵۳» و «مدرس» را نیز کارگردانی کرده است. «نفوذی»، «زادبوم»، «ماه وش» و... از جمله فیلم هایی است که توکلی در آن ها نقش آفرینی داشته است.

آفرین عبیسی دیگر بازیگر مطرح و پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور همزمان با نوروز ۱۴۰۲ گفت: از خدای منان می خواهم زمین و زمان را به آرامش برساند و مردم از گرسنگی و فقر و عذاب و درد و ناله و... دور شوند. من شخصاً دیگر با حوزه فرهنگ و هنر هیچ کاری ندارم اما امیدوارم آن هایی که همچنان به این عرصه چسبیده اند نجات پیدا کنند چرا که مدیران نسبت به ما بی تفاوت هستند.

گفتنی است؛ آفرین عبیسی سال ۱۳۳۰ در لاهیجان به دنیا آمد؛ «تنهایی لیلا»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «عصر روز دهم»، «تقاطع»، «بید مجنون»، «رستگاری در هشت و بسیت دقیقه»، «مهمان مامان»، «ملاقات با طوطی» و... از جمله آثار این هنرمند است.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون ضمن عرض تبریک نوروز باستانی ۱۴۰۲ به یکایک ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر دنیا به سینماپرس گفت: آرزوی من در سال نو بسط و گسترش عدالت، محبت و عشق و انسانیت در تراز باورهای الهی است و برای تمامی بشر به خصوص ایرانیان و فارسی زبانان!

وی ادامه داد: من عاشق زبان فارسی هستم؛ این زبان را دوست دارم و موسیقی این زبان را که می شنونم دیوانه می شوم. ان شاالله امسال سال خیزش مردمی برای حراست از میراث پدران و مادران مان باشد؛ سال خیزش ما برای پاسداری از زبان فارسی باشد. امیدوارم نان حلال خوردن و به هم احترام گذاشتن دوباره در جامعه ما زنده شود. ما باید جلوی غرایض حیوانی مان را بگیریم و به خودمان فکر نکنیم و به فکر سربلندی سرزمین مان باشیم.

گفتنی است؛ جهانگیر الماسی زاده سال ۱۳۳۴ در تهران است؛ «خروج»، «دیگه چه خبر؟»، «افسانه آه» و... از جمله آثار این بازیگر در سینما است. الماسی همچنین «در چشم باد» و «کوچک جنگلی» نیز برخی از آثار این بازیگر در تلویزیون محسوب می شود.

فریده دریامج نیز در آستانه نوروز باستانی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: من در آستانه سال نو دو آرزو دارم؛ یک آرزو برای خودم و همکارانم و یک آرزو برای عموم مردم شریف و نجیب کشورمان؛ آرزوی من برای خودم و همکارانم این است که مسئولان نظارت جدی و ویژه بر پرداخت های تهیه کنندگان داشته باشند چرا که بارها پیش آمده برخی تهیه کنندگان کلاهبرداری می کنند و پول بچه ها را نمی دهند. نظارت جدی بر عملکرد تهیه کنندگان نیست و درهای سینما باز شده و به هر شخصی مجوز تهیه کنندگی می دهند. قطعاً این رویه غلط است و نباید این همه تهیه کننده رنگارنگ در سینما حضور داشته باشند و پیشکسوتان این حوزه بیکار و خانه نشین!

وی در بخش دیگری از این گفتگو ادامه داد: امیدوارم سال ۱۴۰۲ سال پربار و پربرکتی برای همه مردم ایران مان باشد؛ امیدوارم مردم دیگر دغدغه نان و مسکن نداشته باشند و در کنار عزیزان شان سال خوبی را سپری کنند و روز به روز اخبار خوش دریافت کنیم و زندگی ها توأم با آرامش باشد و این معضلات اقتصادی از ریشه برطرف شود.

گفتنی است؛ فریده دریامج سال ۱۳۳۵ در شهر رشت به دنیا آمد. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۶ از تئاتر مدرسه شروع کرد و بعد از اخذ دیپلم و لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک به فعالیت مشغول شد. «ناهید»، «خاله سوسکه»، «خاطره»، «گیلانه»، «ترانزیت» و... از جمله آثار سینمایی این هنرمند است.

فرحناز منافی ظاهر دیگر بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشور نیز به سینماپرس گفت: من نوروز باستانی را به یکایک هم میهنانم در سراسر جهان تبریک و شادباش عرض می کنم؛ آرزو می کنم که در سال جدید همه ما مراقب یکدیگر باشیم؛ ما باید تا هستیم با هم مهربان باشیم چرا که شاید فردا نباشیم! در این ایام دل انگیز که بوی بهار می آید و درخت بادام شکوفه بر سر دارد باید تا می توانیم به یکدیگر نیکی کنیم و از بدی و پلیدی ها خود را دور نگه داریم.

گفتنی است؛ فرحناز منافی ظاهر ۱ خرداد سال ۱۳۳۹ در اراک به دنیا آمد. او همسر زنده یاد حسین محب اهری است. سریال های «امام علی (ع)»، «پدر سالار»، «مسافری از هند»، «حلقه سبز» و... از جمله فعالیت های تلویزیونی این بانوی بازیگر است. «بیداری»، «چهره به چهره»، «تسویه حساب» و... نیز از جمله آثار سینمایی است که منافی ظاهر در آن ها نقش آفرینی کرده است.

شاد و بهاری باشید...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.