چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی/۷

فیوضی: باعث تأسف است که در برخی آثار جشنواره چهل و یکم شاهد فیلم هایی بودیم که در راستای سند ۲۰۴۰ استنفورد تولید شده بودند/ چندان نشانی از سینمای تراز انقلاب ندیدیم!

مهدی فیوضی

سینماپرس: مهدی فیوضی کارگردان سینما در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: باعث تأسف است که در برخی آثار جشنواره چهل و یکم شاهد فیلم هایی بودیم که در راستای سند ۲۰۴۰ استنفورد تولید شده بودند؛ اشکالات فراوان، سیاه نمایی و انحراف همچنان در آثار این دوره از جشنواره به وفور دیده می شد و این اتفاق برخلاف وعده ها و شعارهای زیبای مدیران فرهنگی و سینمایی بود!

کارگردان فیلم های سینمایی «محرمانه تهران» و «نفوذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخلاف گفته های وزیر ارشاد که بارها در مورد جشنواره با رسانه های متعدد صحبت کردند و خودشان را در حد یک روابط عمومی جشنواره پایین آورده و به جای خبررسانی توسط جشنواره ایشان خبررسانی می کردند و حداقل هفته ای یک بار به جای روابط عمومی جشنواره اظهارنظر داشتند و خودشان را در این حد تنزل دادند این جشنواره نتوانست به سینمای تراز انقلاب اسلامی نزدیک شود.

وی ادامه داد: ایشان احتمالا شناختی از سینما ندارند و تنها چند فیلم معدود دیده اند به گزارش غلط اطرافیان شان اتکا کرده اند و از همین رو به کرات در مصاحبه های مختلف اعلام کرده اند در جشنواره چهل و یکم به سینمای تراز انقلاب نزدیک شدیم!

فیوضی سپس با بیان اینکه ما از روز اول تا آخر دقت کردیم ببینیم آیا فیلم های این دوره از جشنواره در تراز انقلاب هستند یا خیر؟ تصریح کرد:ما چندان نشانی از سینمای تراز انقلاب ندیدیم؛ بیش از یک درصد آنچه مدنظر ما بود در فیلم ها وجود نداشت و شاید با اغماض فراوان بتوانیم بگوییم تنها چند درصد معدود از فیلم های جشنواره توانسته بودند در این مسیر باشند.

این سینماگر با انتقاد شدید از سرمایه گذاری نهادهای دولتی روی برخی فیلم اظهار داشت: فیلم هایی که دولت از طریق بنیاد سینمایی فارابی خودش سرمایه گذاری کرده از ۹ فیلم شاید فقط یکی از آن فیلم ها قابل اعتنا باشد و بقیه اش در راستای فیلم هایی است که اشکالات فراوان و سیاه نمایی و انحراف در آن ها وجود داشت و ناخواسته یا خواسته اهداف دشمن را پیش می بردند!

وی متذکر شد: سند ۲۰۴۰ که سند ۲۰۳۰ جزئی از آن است گویا یکی از مشی های اصلی برخی فیلمسازان این دوره جشنواره بوده؛ ناخواسته یا خواسته برخی فیلمسازان از این سند خط گرفتند و در راستای این سند پیش رفته بودند و این عجیب بود که چرا در این دولت که وزیر فرهنگش این همه شعار می دهد و حرف های قشنگ می زند چرا این فیلم ها تولید شده و امکان نمایش در جشنواره فجر انقلاب اسلامی را پیدا کردند؟ باید از این افراد پرسید چرا شما قبل از شعار دادن فیلم ها را بررسی نکردید؟

فیوضی در پایان این گفتگو افزود: بنده خودم در تلویزیون گفتگویی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را دیدم که ایشان وعده دادند ما امسال به سینمای تراز انقلاب نزدیک شدیم در صورتی که نه از نظر کمی و نه از نظر کیفی و ساختاری و محتوایی این گونه نبود. ما با فیلم هایی عجیب مانند «یادگار جنوب»، «وابل»، «آن ها مرا دوست داشتند» و... در جشنواره امسال روبرو بودیم که اصلا حضورشان در جشنواره جای سوأل دارد. در نهایت با اغماض بسیار از میان ۲۴ فیلم بخش مسابقه می توان گفت شاید تنها ۵ فیلم در راستای اهداف انقلاب اسلامی تولید شده و بقیه انحرافات جدی محتوایی داشتند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.