سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰

در نشست "روایت ناتمام سیما" مطرح شد؛

صمدی: باید مانند کشورهای دیگر بحث آزار جنسی را جدی بگیریم و از آن تابو نسازیم! / فیلم کارش پیام دادن نیست!

نشست خبری فیلم سینمایی روایت ناتمام سیما

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی روایت ناتمام سیما می‌گوید مخالف روایت آزار جنسی نیستم اما باید مرجع قانونی برای رسیدگی به این مسئله وجود داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی روایت ناتمام سیما به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه کنندگی مجید رضابالا شامگاه امشب دوشنبه ۱۷ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علیرضا صمدی درباره این فیلم سینمایی گفت: نگاه من به سینما این است که هر فیلمی که می‌سازم نسبت به خودم چند گام جلو بروم و هیچ ادعایی در فیلمسازی ندارم، تا امروز ۳ فیلم سینمایی ساخته‌ام که هرکدام هریک فضای متفاوتی بود و دوست دارم که گونه‌های مختلف سینمایی را تجربه کنم.

وی درباره تأثیر فضای مجازی توضیح داد: فضای مجازی بخشی از زندگی ما شده است، مساله این است که کنش فضای مجازی تا چه میزان در واقعیت وجود دارد. اما فضای مجازی در این فیلم برای من یک مک گافین است و بعد از آن اتفاقات اصلی رخ می‌دهد.

این کارگردان بیان کرد: این فیلمنامه دو سال پیش نوشته شده و آن زمان موج در خارج اوج گرفته بود و فکر می‌کردم به زودی به ایران نیز می‌رسد. فیلمسازی برای من قصه گویی است و به دنبال پیام دادن به مخاطب نیستم.

صمدی درباره تشابه این فیلم با ملودرام‌های مختلف بیان کرد: نمی‌توانم بگویم از هیچ فیلمی تأثیر نگرفته‌ام اما ملودرام کارش این است که بتواند مخاطب را در سالن بنشاند. تاکید می‌کنم برای قصه‌گویی، مخاطب مهم است و جایزه برای من مهم نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: به هیچ وجه مخالف روایتگری آزار جنسی نیستم اما معتقدم باید مرجع قانونی رسیدگی وجود داشته باشد تا حقیقت مشخص شود.

مجید رضابالا گفت: دوستی من با آقای صمدی و درک خلاقیت او انگیزه جدی برای همکاری ما بود. این فیلمنامه هم به روز بود چرا که معضلات امروز را به تصویر می‌کشد، همچنین مشکلات اقتصادی را به نمایش می‌گذارد. شخصیت جدی فیلم برای من شخصیت سیما است که رنج و عذاب را نجیبانه پشت سرمی گذارد.

صمدی بیان کرد: در وضعیتی که در فیلم ترسیم کردم سعی کردم که حقیقت را از دروغ نشان دهم. ما هم باید مانند کشورهای دیگر بحث آزار جنسی را جدی بگیریم و از آن تابو نسازیم.

وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: هنگام فیلمبرداری این فیلم یک بار سکته کردم. ما برای رساندن فیلم به جشنواره تلاش زیادی کردیم و تا امشب نسخه کامل آن را ندیده بودم به نوعی که گویا فیلم را از تنور درآورده‌ایم. حتی نمی دانم کدام نسخه در این سینما به نمایش گذاشته شده است، اما بی شک فیلم نیاز به تغییراتی دارد.

صمدی بیان کرد: تدوینگر و یکی دیگر از عوامل خودشان خواسته بودند که نامش در تیتراژ فیلم حضور نداشته باشند و ما نیز به نظر آنها احترام گذاشتیم.

وی ادامه داد: به عنوان یک فیلمساز با هرچیزی که مانع آزادی بیان شود مخالفم و بی شک با فیلترینگ نیز مخالف هستم.

رضابالا گفت: سینما هنر گرانی است و پیدا کردن سرمایه گذار برای سینمای هنری بسیار سخت است، البته معتقدم این فیلم نیز از موضع خود یک فیلم فلسفی است چرا که آدم‌ها را در موقعیت‌های مختلف نشان می‌دهد.

رضابالا درباره دغدغه ساخت این پروژه تصریح کرد: در وهله اول درک و شناخت من از علیرضا صمدی و انگیزه او باعث این همراهی شد. او فیلمنامه هایی نوشته بود که با هم خواندیم. این اثر را که خواندم احساس کردم موضوعی روز است که با آن دست به گریبان هستیم.

وی اضافه کرد: فکر می کردم این اثر می تواند یک منظومه فکری باشد که بتوانیم شخصیت های این چنینی که در فیلم مطرح می شود را بشناسیم. شخصیت جدی فیلمنامه برای من غزل شاکری یا سیماست؛ کسی که رنج را تحمل می کند و می تواند آن را در شخصیتی متعالی‌تر نمایش دهد.

صمدی درباره روایت آزارگری زنان و نسبت با فضای مجازی تصریح کرد: من روایت درستی گذاشتم که یک نفر این روایت درست را منتشر می کند و روایت غلطی هم وجود دارد که در سطح جهان هم پیش از این رخ داد و برای جانی‌دپ و کوین اسپیسی دیدیم. من در وضعیتی که در فیلم ترسیم کردم می‌خواستم بگویم سره از ناسره باید جدا شود. مسأله این است که ما در خلوت آدم ها نیستیم و نمی‌توانیم به طور مثال بگوییم شاهد بیاور و این موضوع را هم باید در نظر بگیریم.

وی در واکنش به یکی از دیالوگ‌های کلیدی عنوان کرد: دیالوگی در فیلم هست که کاراکتر می‌گوید «من رضایت نداشتم» این واژه «رضایت» برای من خیلی اهمیت دارد.

کارگردان درباره تیتراژ فیلم در توضیحی گفت: من در این قصه که روایت ناتمام سیما است می‌خواستم نشان دهم داستان ادامه دارد. این را در فرم و بعد از تیتراژ آوردم و خواستم بگویم قصه این رنج و درد همچنان ادامه دارد.

وی درباره نام برخی عوامل اظهار کرد: ما فیلم را در شهریور ماه شروع کردیم و برخی دوستان خواستند فعلا اسمشان نباشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.