چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد:

نشانی برای «مریم کاظم زاده» به عنوان روزنامه نگار زن تاسیس می‌شود

مریم کاظم‌زاده

سینماپرس: معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس نشانی برای مرحوم مریم کاظم‌زاده از عکاسان پیشکسوت و خبرنگار روزنامه کیهان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، فرشاد مهدی پور روز چهارشنبه در آیین یابود رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی گفت: این چهارمین برنامه امسال است که برگزار می شود. اولین کار در سالگرد مرحوم کیومرث صابری فومنی به نام گل آقا و یادبودی برای طنز بود که جشنواره آن در گیلان برگزار می شود.

وی ادامه داد: متعاقب آن چند روز پس از درگذشت مرحوم سیدمحمود دعایی برنامه ای برگزار شد و امید است نشان اخلاق را در این راستا برگزار کنیم.

مهدی پور افزود: برنامه دیگر برای درگذشت مریم کاظم زاده از عکاسان کیهان و نخستین عکاس زن دفاع مقدس بود که نشانی برای او به عنوان روزنامه نگار زن تاسیس می شود.

وی گفت: امید است این نشانه ها و جوایز به پویایی و تازگی بخشیدن به امر رسانه در کشور بیانجامد.

وحید عقیلی مدرس علوم ارتباطات هم در این آیین گفت: غربی ها ترازهایی برای رسانه ها دارند و توانسته اند سلطه ای بر تولید ادبیات خبر و گزارش داشته باشند و اروپایی ها از این که ۹۰ درصد اخبار و اطلاعات را در اختیار دارند ناراحتند.

وی با تاکید بر این که تراز ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد اظهار داشت: مرحوم مقدسی دنبال این قضیه بود و ما هم در این راستا پیش رفتیم.

وی ادامه داد: رضا مقدسی در چند دهه فعالیت خود تمام روزنامه های مهم تهران را سیر کرد و این خیلی مثبت بود.

عقیلی افزود: تراز انقلاب اسلامی گم شده رضا مقدسی بود و سوال این است، چرا این میراث و ترازنامه تاسیس نشده است. گم شده مرحوم این بود که در روزنامه هایی که بوده در کدام یک این تراز وجود داشته است.

وی گفت: شخصیت مرحوم مقدسی بی نهایت دوست داشتنی و شنونده بسیار خوبی بود و سوالات خیلی معقولی مطرح می کرد. خوشحالم که مرحوم جزو خسروانی هستند که از این دنیا رفته اند.

نشان قلم مقدس برای تراز انقلاب اسلامی قرار است هر سال اهدا شود و به عنوان نشان دایمی برقرار باشد و امروز از این نشان رونمایی می شود.

این آیین به طور سالانه برگزار و روزنامه نگارانی برای دریافت این جایزه انتخاب خواهند شد.

بناست این نشان همه‌ساله به‌عنوان جایزه «روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی» به روزنامه‌نگارانی اعطاء شود که بر اساس انتخاب هیاتی از اساتید روزنامه‌نگاری، معرفی می‌شوند.

رضا مقدسی از فعالان رسانه‌ای بود که فعالیتش را از دوران دانش‌آموزی و با نوشتن در نشریه دانش‌آموزی آغاز و سال‌ها به‌عنوان خبرنگار فعالیت کرد.

حضور در بخش‌های مختلف تحریریه صداوسیما، دبیری سرویس‌های جامعه و سیاسی روزنامه «جام‌جم»، قائم‌مقامی موسسه «همشهری»، مدیرمسئولی روزنامه «خبر»، مدیرعاملی خبرگزاری «مهر» و مدیرمسئولی «روزنامه تهران‌تایمز»، بخشی از سوابق اوست.

این روزنامه‌نگار، ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ پس از تحمل ماه‌ها بیماری درگذشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.