یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش اول

از ضرب و شتم در اسکار ۲۰۲۲ تا سیاسی کاری علیه کشورمان در جشنواره فیلم کن/ تاد فیلیپس خبر از انتشار قسمت بعدی «جوکر» داد

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش اول

سینماپرس: رصد کردن اخبار مهم سینمایی در سالی که گذشت می‌تواند خط مشی و مسیری که سینما در پیش گرفته را به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی سینما نشان دهد.

در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را طی ۴ بخش مرور کنیم. اینک بخش اول این گزاش پیش روی شماست.

نود و چهارمین دوره جوایز اسکار برندگان خود را معرفی کرد. برندگان نود و چهارمین دوره اسکار در بخش‌های ۲۳ گانه در مراسمی که به صورت حضوری و با رعایت جدی پروتکل‌های کرونا در سالن دالبی تئاتر برگزار شد، معرفی شدند. واندا سایکس، ایمی شومر و رجینا هال اجرای این دوره از مراسم را بر عهده داشتند.

اما نکته مهم در اسکار ۲۰۲۲ کتک کاری و ضرب و شتم میان دو چهره مشهور بود! ویل اسمیت پس از حمله به کریس راک در مراسم اهدای جوایز اسکار، از آکادمی اسکار استعفا کرد. در حالی که ویل اسمیت به دلیل حمله به کریس راک در مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۲ با احتمال اخراج یا تعلیق از آکادمی روبه‌رو شده، پیش از صدور هر حکمی، از آکادمی استعفا کرد. این استعفا در حالی انجام شده که این بازیگر هم‌زمان با گرفتن اولین اسکار بازیگری، با شدیدترین بحران زندگی حرفه‌ای خود روبه‌رو شده و اسکار را نیز به دلیل انتخاب نوع درست برخورد با این حرکت خشن، در موقعیت سختی قرار داده است. اسمیت در متن استعفایش رفتار خود در مراسم اسکار را تکان‌دهنده، دردناک و غیرقابل توجیه خوانده و گفته است که هر نوع انتخاب تنبیهی آکادمی را می‌پذیرد.

هیات مدیره آکادمی اسکار نیز در این راستا اعلام کرد مجازات ویل اسمیت را تعیین کرده و وی به مدت ۱۰ سال حق حضور در مراسم اهدای جوایز اسکار را نخواهد داشت. هیات مدیره آکادمی اسکار تشکیل جلسه داد تا درباره رفتار خشونت‌آمیز ویل اسمیت در برابر شوخی کریس راک در مراسم اسکار تصمیم گیری کند. سیلی اسمیت به این کمدین در مراسم اسکار نود و چهارم در نهایت منجر به این شد که ویل اسمیت تا ۱۰ سال از حضور مجازی یا غیرمجازی در مراسم اهدای جوایز آکادمی محروم شود.

فروش «بتمن» در گیشه‌های جهان از مرز ۷۰۰ میلیون دلار عبور کرد. فیلم حماسی ۳ ساعته ابرقهرمانی مت ریوز به یک نقطه عطف بزرگ در فروش در گیشه‌های جهان رسید و از مرز ۷۰۰ میلیون دلار عبور کرد. «بتمن» این آخر هفته ۱۳.۴ میلیون دلار دیگر در سطح بین‌المللی فروخت تا فروشش را در سطح بین‌المللی به ۳۶۱.۵ میلیون دلار برساند و در داخل آمریکا نیز ۱۰.۸ میلیون دلار دیگر این آخر هفته فروخت تا مجموع فروشش در آمریکا به ۳۴۹ میلیون دلار برسد و به طور کل در سراسر جهان فروشی ۷۱۰.۵ میلیون دلاری را ثبت کند. این میزان از فروش و رسیدن به این نقطه عطف امتیاز بزرگی برای کمپانی برادران وارنر از شروع همه‌گیری کروناست. این فیلم همچنین بزرگ‌ترین موفقیت از نظر فروش بعد از فیلم «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» در دسامبر ۲۰۲۲ است.

دو بازیگر سرشناس سریال «برکینگ بد» با بازی در سریال «بهتره با سال تماس بگیری» برمی‌گردند. رسما اعلام شده که برایان کرانستون و ارون پال که در سریال پرطرفدار «برکینگ بد» نقش شخصیت‌های والتر وایت و جسی پینکمن را ایفا کرده بودند در «بهتره با سال تماس بگیری» دوباره گرد هم می‌آیند. پیتر گولد از ‌خالقان این سریال و شبکه ای‌ام‌سی هر دو خبر را تایید کردند. ای‌ام‌سی پستی در اکانت‌هایش در رسانه‌های جمعی با عکس این دو بازیگر در فصل نهایی سریال «بهتره با سال تماس بگیری» منتشر کرد و نوشت:‌ آن‌ها برمی‌گردند. در پنج فصل از سریال درام «برکینگ بد» و همچنین فیلم سینمایی «ال کامینو» محصول نت‌فلیکس در سال ۲۰۱۹ این دو بازیگر کنار هم ظاهر شده بودند. شخصیت والتر وایت که معلم شیمی مدرسه است متوجه می‌شود سرطان دارد و تصمیم می‌گیرد پیش از مرگ با روی آوردن به تولید مواد مخدر برای خانواده‌اش پولی کسب کند و چیزی به جای بگذارد.

برندگان جوایز اولیویه که معتبرترین جایزه تئاتر و هنرهای نمایشی بریتانیاست، معرفی شدند. ادی ردمین و جسی باکلی برای بازی در نمایش «کاباره» به عنوان بهترین بازیگر مرد و زن در یک نمایش موزیکال، موفق به کسب جایزه اولیویه ۲۰۲۲ شدند. این نمایش که جدیدترین اجرای دوباره از نمایشی به همین نام است که اولین بار سال ۱۹۶۶ روی صحنه رفته بود، همچنین جایزه بهترین احیای نمایش موزیکال را هم برد و ربکا فریکنال کارگردان آن هم به عنوان بهترین کارگردان انتخاب شد. ادی ردمین وقتی روی صحنه رفت تا جایزه‌اش را دریافت کند از سخت بودن تمرین‌هایش و بحران اعتماد به نفسی که داشت صحبت کرد و در عین حال اذعان کرد که بازی در این نمایش همان رویای او بود. لیزا سادووی از همین نمایش نیز جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را دریافت کرد.

کمپانی برادران وارنر بیش از این منتظر نمی‌ماند و قصد دارد «بتمن» را به زودی از طریق آنلاین در اختیار تماشاگران بگذارد. جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی دی‌سی از ۱۸ آوریل از طریق پخش در شبکه اچ‌بی‌او مکس در دسترس مردم قرار می‌گیرد. این فیلم پرستاره با حضور رابرت پتینسون در نقش ابرقهرمان اصلی، زویی کراویتس در نقش زن گربه‌ای و پل دانو در نقش رادلر ۴ مارس با اولین اکرانش در سینماها توانست ۱۳۴ میلیون دلار بلیت بفروشد و موفقیتی بیش از آنچه برادران وارنر انتظار داشت به دست بیاورد.

دومین زنجیره بزرگ سینمایی فرانسه پس از بحران ۲ ساله کرونا، برای فروش گذاشته شده است. تحمل ۲ سال پاندمی کرونا موجب شد تا مالکان خصوصی زنجیره سینمایی «سی‌جی‌آر» قصد فروش آن را داشته باشند. این زنجیره سینمایی که پس از «پاته» بزرگ‌ترین مجموعه‌های سینمایی چند منظوره فرانسه را دربرمی‌گیرد، توسط لوک و چارلز ریموند برای فروش گذاشته شده است.

کاربران روسی با طرح شکایتی از نتفلیکس برای قطع خدمات در روسیه، این شبکه آنلاین آمریکایی را به دادگاه فراخواندند. در حالی که ماه پیش گزارش شد نتفلیکس به نشانه اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، خدماتش در این کشور را متوقف کرده و تولید پروژه‌های روسی را نیز به حالت تعلیق درآورده، اکنون کاربران روسی به دلیل نقض قرارداد این شبکه بزرگ را به دادگاه خوانده‌اند. اندکی پیش از این رویدادها نتفلیکس با روسیه به توافق رسیده بود که طبق قوانین این کشور بخشی از آگهی‌های روسی را به صورت رایگان منتشر کند. به گزارش RIA از روسیه، اکنون ۲۰ نفر که حداقل تعداد لازم برای ثبت شکایت مشترک در روسیه است، از نتفلیکس شکایت کرده‌اند و انتظار می‌رود این آمار به سرعت افزایش هم پیدا کند.

پزشک و پرستار جانی دپ، امبر هرد همسر سابق هنرپیشه هالیوودی را مسؤول قطع انگشتش می‌دانند. طی دو سال گذشته پرونده دادگاه‌های «جانی دپ» هنرپیشه سرشناس هالیوودی و همسر هنرپیشه اش «امبر هرد» به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌ها و مناقشات سلبریتی‌ها در جهان تبدیل شده و همچنان ادامه دارد.

پوستر امسال جشنواره کن از صحنه معروف فیلمی از جیم کری استفاده کرده است. پوستر صحنه‌ای از این فیلم محصول استودیوی پارامونت را به تصویر می‌کشد که در آن شخصیت ترومن با بازی جیم کری در حال بالا رفتن از پله‌ها، به آسمانی از ابرها دست می‌زند.

لیست اعضای هیات داوران کن بالاخره پس از شایعه‌ها و تاخیر فراوان منتشر شد و در آن فرهادی به بازیگران و کارگردان‌ها از چند کشور دیگر ملحق می‌شود. بعد از ده‌ها شایعه و اخبار متفاوت، ونسان لیندون بازیگر فرانسوی فیلم سال گذشته «تیتان» که برنده جایزه نخل طلا شده بود به عنوان رییس هیات داوران هفتاد و پنجمین دوره از این جشنواره معتبر انتخاب شد.

معرفی نامزدهای اسکار ایتالیا نشان‌دهنده تغییر نسل‌ها و ژانرها در سینمای ایتالیا است. نامزدهای شصت‌ و هفتمین جوایز دیوید دی دوناتلو که معادل اسکار ایتالیا است با ابراز خوشحالی مسئولان از اینکه مراسم اهدای این جوایز یک بار دیگر به صورت فیزیکی برگزار خواهد شد معرفی شدند.

با اعلام اسامی برندگان جوایز پلاتینو ۲۰۲۲، خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز هر ۲ به عنوان برنده انتخاب شدند. فیلم «رئیس خوب» ساخته فرناندو لئون د آرانوآ که در فهرست کوتاه نامزدهای اسکار امسال هم جای گرفته بود و سریال آرژانتینی «پادشاهی» و فیلم «مادران موازی» پدرو آلمادوار از جمله برندگان جوایز پلاتینو ۲۰۲۲ بودند.

جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ برای یک عمر دستاورد هنری فارست ویتاکر نخل طلای افتخاری این دوره را به وی اهدا می‌کند. فارست ویتاکر به عنوان دریافت کننده نخل طلای افتخاری جشنواره کن ۲۰۲۲ به خاطر یک عمر دستاورد هنری معرفی شد.

شوپارد طراح فرانسوی معروف جواهرات، نخل طلا را به افتخار هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره فیلم کن بازطراحی کرد. شوپارد طراح معروف جواهرات، نخل طلا را به افتخار هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره فیلم کن بازطراحی کرد. جواهرات لوکس سوئیسی، تحت سرپرستی کارولین شوفله، این نماد دست ساز را در مراسم شب پایانی امسال معرفی خواهد کرد. جشنواره فیلم کن برای جشن هفتاد و پنجمین دوره خود یک هدیه ویژه از شوپارد دریافت می‌کند - نخل طلایی با طرحی نو.

جشنواره فیلم کن برندگان بخش‌های جانبی سینه‌فنوانداسیون و نوعی نگاه ۲۰۲۲ را معرفی کرد. برندگان جوایز بخش‌های سینه‌فونداسیون و نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۲۲ معرفی شدند. جایزه اول بخش نوعی نگاه به فیلم سینمایی «بدترین ها» اولین ساخته ۲ فیلمساز زن، لیس آکوکا و رومن گوئره رسید. در حالی که جایزه هیات داوران این بخش به فیلم «سرزمین شادی» ساخته سعیم صادق از پاکستان رسید، الکساندرو بِلک جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «مترونوم» به دست آورد. ویکی کریپس برای بازی در فیلم «کورساژ» و آدام بِسا برای بازی فیلم «هارکا» به صورت مشترک عنوان بهترین بازیگر را به دست آوردند. جایزه بهترین فیلمنامه بخش نوعی نگاه نیز به ماها حاج فیلمساز فلسطینی برای فیلم «تب مدیترانه ای» رسید و جایزه محبوب رویداد را نیز فیلم «رودئو» ساخته لولا کوییوورون کسب کرد.

همچنین جشنواره فیلم کن با پخش دو فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» و «برادران لیلا» که چهره ای مخدوش از جامعه ایران نشان می داد به سیاسی کاری علیه کشورمان پرداخت.

تاد فیلیپس ضمن اعلام عنوان فیلم بعدی «جوکر» گفت که واکین فینیکس در حال خواندن فیلمنامه این فیلم است. تاد فیلیپس کارگردان با انتشار پستی در اینستاگرام برای اولین بار تایید کرد که ادامه فیلم «جوکر» سال ۲۰۱۹ در حال جلو رفتن است.

«تام کروز» بازیگر مطرح سینمای هالیوود به تازگی با فیلم سینمایی «تاپ گان-ماوریک» راهی سینماهای جهان شده است، فیلمی که بعد از بارها تعویق به دلیل بیماری کرونا سرانجام اکران شد و توانست پس از سه هفته اکران در سینماهای جهان به فروش ۷۵۰ میلیون دلاری رسیده و سومین فیلم پرفروش ۲۰۲۲ شود.

با اتمام جشنواره انیمیشن انسی «نیکولا کوچولو» و «ورود سگ یا ایتالیایی‌ها ممنوع» برنده بزرگ شب اختتامیه شدند. جشنواره انیمیشن انسی که در فرانسه در حال برگزار شدن بود با معرفی بهترین‌های انیمیشن به کار خود خاتمه داد. در مراسم پایانی این جشنواره «نیکولا کوچولو- شاد هر طور که بشود» جایزه کریستال جشنواره را برای بهترین فیلم بلند دریافت کرد و وس اندرسون برنده جایزه هیات داوران برای بهترین فیلم سفارشی شد.

پل هگیس، نویسنده و کارگردان کانادایی به اتهام تجاوز در منطقه اوستونی در جنوب ایتالیا دستگیر شد. این فیلمنامه‌نویس و کارگردان برنده اسکار، به اتهام تجاوز جنسی و صدمات شدید شخصی که هنوز هویت او اعلام نشده، توسط پلیس ایتالیا دستگیر شده است.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.