جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲

آیین افتتاح «پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر» برگزار شد؛

سهرابی: در نمایشگاه آثار این دوره ۴۴۰ اثر منتخب از ۲۷۴ هنرمند به معرض نمایش گذاشته شده است

سهرابی؛ تجسمی

سینماپرس: پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قالب نمایش ۴۴۰ اثر منتخب از ۲۷۴ هنرمند با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر جمعه (هفتم بهمن) با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر(فجر استان‌ها) این دوره از جشنواره، جمعی از دبیران، داوران، هنرمندان، اساتید و پیشکسوتان با نمایش آثار منتخب هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، فراخوان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را ۱۴ آبان امسال با رویکرد هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین، هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم» منتشر کرد و مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به این دوره از جشنواره تا ۲۹ آذر امسال بود. این جشنواره با نمایش آثار منتخب در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیررقابتی- با مشارکت کیوریتورها و گالری‌داران)، بهمن ماه امسال در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری برگزار می شود.

امسال در مجموع ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد پس از داوری، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب جشنواره پانزدهم در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها راه یافتند.

همچنین یکهزار و ۴۳۰ اثر در بخش کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور، ۱۲۵ اثر در بخش نمایشگاهی کتاب سال کاریکاتور و ۷۲ اثر نیز در بخش کیوریتوری نمایشگاهی پوستر ارایه می‌شود.

آثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از هفتم بهمن در نگارخانه‌های ممیز، خیال، خیال شرقی، آیینه و نگارخانه ملی موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده است.

آثار ارائه شده به صورت آزاد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی در طیف وسیعی از مضامین، تکنیک‌ها و رویکردهای هنری از واقعگرا تا انتزاعی و مفهومی بوده و دورنمایی از گستره خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و تجربه‌های جدید هنرمندان را تجسم می‌بخشد. به تمامی هنرمندان راه‌یافته به نمایشگاه گواهی شرکت و کتاب جشنواره اهدا خواهد شد و تمامی هنرمندان راه‌یافته به جشنواره، به عضویت مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر درخواهند آمد. امسال در بخش تجسم هنر (فجر استان‌ها) ۳۲ استان کشور با حضور ۵۵۰ هنرمند مشارکت دارند.

۱۱ استان همزمان با تهران جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برگزار می‌کنند و سایر استان‌ها هم چند روز قبل یا بعد از تهران فعالیتشان را آغاز می‌کنند. در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در هر رشته هنری، یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب و از ۲نفر تقدیر می‌شود و در رشته‌هایی همچون خوشنویسی و حجم از سه اثر تقدیر می‌شود.

نفرات برگزیده ۳۰ میلیون تومان و تقدیری‌ها ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. عبدالرضا سهرابی رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و منیژه آرمین، امیر راد، مرحوم عبدالرحیم سیاهکارزاده، پریسا شادقزوینی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مینا صدری، کاظم طلایی، نادر قشقایی، یدالله کابلی، سیدعباس میرهاشمی، سیدمحمدرضا میری، مسعود نجابتی اعضای این شورا هستند. همچنین کاظم طلایی (تصویرسازی)، علی‌اشرف صندوق‌آبادی (خوشنویسی)، علی وزیریان (طراحی گرافیک)، کمال‌الدین شاهرخ (عکاسی)، بهمن عبدی (کارتون و کاریکاتور)، طاهر شیخ‌الحکمایی (حجم)، پریسا شادقزوینی (نقاشی)، مینا صدری (نگارگری) شورای دبیران و سیدمحمدرضا میری دبیر بخش ویژه(قله‌ها) این جشنواره هستند.

داوران پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز بدین شرح است؛ در بخش تصویرسازی؛ لیدا طاهری، مهدی نوری و حسام‌الدین طباطبایی، در بخش کارتون و کاریکاتور؛ مازیار بیژنی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و محمدحسین نیرومند و در بخش طراحی گرافیک؛ سیدحمید شریفی آل‌هاشم، حمید قربان‌پور و مسعود نجابتی داوری آثار را برعهده دارند.

در بخش خوشنویسی؛ احمد عبدالرضایی، میرحیدر موسوی و علی فخاری، در بخش حجم؛ طاهر شیخ‌الحکمایی، نادر قشقایی و احمد سلیمانی و در بخش نقاشی؛ علی بحرینی، محمدکاظم حسنوند و محمد خزائی به ارزیابی آثار ارسالی می‌پردازند. همچنین در بخش عکاسی؛ علی‌اصغر داودآبادی فراهانی، جاسم غضبانپور و ناصر محمدی، در بخش نگارگری؛ امیرحسین آقامیری، خشایار قاضی‌زاده و حسین عصمتی و در بخش ویژه قله‌ها؛ سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی و سیدعباس میرهاشمی عهده‌دار امر داوری هستند.

نمایش آثار منتخب هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۲۸ بهمن امسال ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند همه‌ روزه به جز روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به موسسه فرهنگی هنری صبا به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پنجم اسفندامسال برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.