چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

غلامرضا رمضانی:

اطلاعات درست و دقیقی در مورد تولیدات و یا امکانات ارائه شده به سینماگران وجود ندارد!

غلامرضا رمضانی*

سینماپرس: غلامرضا رمضانی کارگردان و فعال حوزه کودک و نوجوان با اشاره به بی‌توجهی مسئولان فرهنگی به گلایه‌های فعالان حوزه کودک و نوجوان، معتقد است‌ برگزار نشدن جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان امکان هر نوع ارزیابی را از فعالان این حوزه سلب کرده و نمی‌توان در مورد حمایت‌های انجام‌شده از سینماگران این حوزه نظر مستند داد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا رمضانی کارگردان و فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با میزان درباره روند فعالیت‌های تولید فیلم‌های کودک و نوجوان اظهار کرد: از آنجا که امسال جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار نشد، نمی‌توان در مورد فیلم‌های تولید شده در این حوزه که امسال تولید شده‌اند، نظر داد، زیرا جشنواره فیبم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان که هرساله برگزار می‌شود ویترینی برای ارزیابی تولیدات این حوزه طی یک سال است.

وی در مورد حمایت از فیلمسازان کودک و نوجوان بیان کرد: حمایت از فیلم کودک همواره به عنوان یکی از رویکردهای بنیادها و موسسات سینمای و فرهنگی مطرح بوده، اما این سوال وجود دارد که آیا طی یک سال گذشته‌ حمایتی از سوی این موسسات و یا بنیادهای مربوطه از سینماگران حوزه کودک و نوجوان برای تولید فیلم در این حوزه انجام شده است یا خیر.

کارگردان فیلم «فرار از قلعه رودخان» ادامه داد: اینکه بتوان نظر قطعی داد که آیا این حمایت شکل گرفته یا خیر امکان‌پذیر نیست، چون اطلاعات درست و دقیقی در مورد تولیدات و یا امکانات ارائه شده به سینماگران وجود ندارد و زمانی که اطلاعاتی دقیق نباشد نظر دادن در مورد آن ناممکن و غیرمستند خواهد بود.

حمایت

رمضانی تاکید کرد: زمانی می‌توان گفت که در یک سال از فیلم‌های کودک و نوجوان حمایت شده است که از بین صد فیلم تولیدشده تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها متعلق به این حوزه و ژانر از سینما باشد. وجود تنها سه تا چهار فیلم کودک و نوجوان اصلا به معنی حمایت نخواهد بود. ترجیح می‌دهم در مورد جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و فیلم‌های تولیدشده حرفی نزنم.

وی با اشاره به زیرساخت‌های سینما در حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: ساخت فیلم در حوزه کودک و نوجوان همیشه با کمبودها و مشکلات مواجه بوده و در این باره همواره نارضایتی و گلایه‌هایی از سوی سینماگران این حوزه وجود داشته و دارد. از سوی دیگر این گلایه‌ها و نارضایتی‌ها عموما و در همه ادوار از سوی مسئولان فرهنگی با بی‌توجهی روبه‌رو بوده است. هرساله فیلم‌هایی در ژانرهای مختلفی در حوزه کودک ونوجوان تولید می‌شود، اما به علت بی‌توجهی به این فیلم‌ها یا در وسط راه از ادامه فعالیت بازمی‌مانند و یا در اکران با مشکلاتی مواجه می‌شوند و دیده نمی‌شوند.

پای سرمایه در میان است

این کارگردان فیلم کودک تاکید کرد: برخی از تهیه‌کنندگان در حوزه کودک و نوجوان به دنبال تولید و اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند می‌روند؛ فیلم‌های که بتواند سرمایه آنان را بازگرداند. این فیلم‌ها شاید از نظر محتوا پیامی برای ارائه نداشته باشند، اما می‌توانند برای دو ساعت مخاطب کودک و نوجوان را در سینما سرگرم کنند. به عنوان یک فعال حوزه کودک و نوجوان به تولیدکنندگان این نوع فیلم‌ها حق می‌دهم. نمی‌توان به تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها خرده گرفت که چرا به دنبال فیلم‌های مخاطب‌پسند هستند، زیرا شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند که تهیه‌کنندگان به دنبال تولید و اکران این نوع فیلم‌ها باشند تا بتوانند لااقل بازگشت سرمایه داشته باشند.

رمضانی ضمن بررسی علل برگزار نشدن جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کودک امسال برگزار نشد، چون به گفته مسئولان برگزارکننده تعداد فیلم‌های ارسال شده برای شرکت در جشنواره کافی نبود. طبق اعلام مسئولان برگزاری این جشنواره، ظاهرا قرار است این جشنواره از سال آینده هر دو سال یک بار برگزار شود، حال باید منتظر بود و نتایج تدابیر به کار گرفته شده را بررسی کرد. شاید این تدابیر اخذشده به نفع سینمای کودک و نوجوان باشد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.