پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴

نشست رسانه‌ای «هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت» برگزار شد؛

غفاری: تقلیل «جشنواره فیلم مقاومت» به دفاع مقدس یا مقابله با داعش جفا در حق مقاومت است

جلال غفاری قدیر

سینماپرس: دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت از برگزاری اختتامیه این رویداد بین‌المللی در پهنه خلیج فارس خبر داد و گفت: رویکرد جشنواره داری ما باید از جنس همان رویداد باشد. از صنعت سینمای مقاومت می‌توان به عنوان رقیب گفتمان غالب سینمای نام برد.

به گزارش سینماپرس، جلال غفاری قدیر صبح روز پنجشنبه - ۲۴ آذرماه- در نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که در موسسه شهید آوینی برگزار شد، اظهار داشت: از صنعت سینمای مقاومت می‌توان به عنوان رقیب گفتمان غالب سینمای نام برد.

وی اظهار داشت: تلقی ما این است که رویداد سازی و خبر جشنواره فیلم مقاومت هم باید از جنس گفتمان مقاومت باشد.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت ادامه داد: ما یک چالش جدی داشتیم که مقاومت را به سوژه یا موضوع سیاسی تقلیل می‌دهیم درحالی که تقلیل آن به دفاع مقدس یا مقابله با داعش جفا در حق مقاومت است.

غفاری گفت: مقاومت یک کلان گفتمان است و انسان فطری مقاومت جوست و خداوند خواسته که انسان این گونه آفریده شده است.

وی درباره گفتمان مقاومت اظهار داشت: یکی از جلوه های کلام رهبری در سال‌های اخیر تفسیر گفتمان مقاومت و تفاسیری چون اقتصاد مقاومتی است.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره مقاومت باید به گونه ای رقم بخورد که فیلمسازی گام دوم انقلاب اسلامی وارد عرصه شوند.

غفاری همچنین افزود: در جشنواره امسال حمایت های ویژه تولیدی خواهیم داشت. باید جنبه جشنواره صرفا مسابقه نباشد و همراه با جریان فیلمسازی باشد.

این مدیر فرهنگی در ادامه گفت: با تدبیری که به عمل آمده هفته‌های فیلم مقاومت در ۱۷ کشور جهان برگزار و آثار برتر در این کشورها به نمایش در می آید.

جشنواره هفدهم مقاومت امسال بخش مجزای بین الملل نخواهد داشت‌.

در ادامه این نشست محسن‌ رفیعی دبیر اجرایی جشنواره هفدهم فیلم مقاومت با اشاره به برگزاری این دوره در ۶ بخش گفت: این دوره بخش مجزای بین الملل نخواهد داشت و عرصه همشانگی و رقابت امتی خواهد بود.

محسن رفیعی اظهار داشت: آثار تمام فیلمسازانی که در محور مقاومت کار می کنند در یک گستره پاک و برابر مورد داوری قرار می گیرد.

وی افزود: در بخش اصلی فیلم بلند (سینمایی، بلند مستند و بلند پویانمایی) آثار در دبیرخانه مورد پذیرش قرار می گیرد.

رفیعی گفت: سریال بخش دیگری از جشنواره است و بخش فیلم کوتاه شامل داستانی، مستند و پویانمایی است.

دبیر اجرایی جشنواره هفدهم فیلم مقاومت افزود: در بخش اصلی آثار بلند و کوتاه شامل داستانی، مستند و پویانمایی تمامی شرکت کنندگان و متقاضیان داخلی و خارجی با هم به مرحله انتخاب و داوری می رسند.

رفیعی گفت: بخش مهم دیگری که در جشنواره امسال مورد نظر قرار گرفته نسل روایت است که رویکرد جانانه و پرداختی درست به مساله نوجوانان و جوانان دوربین به دست و فیلمساز دارد تا از بین این ها بتوان نسل آینده فیلمسازی تربیت کرد که گام دوم انقلاب را برای رسیدن به اهداف هنری یاری رسانند.

وی اظهار داشت: بخش دیگر جشنواره "جهان بدون اسراییل" است.

دبیر اجرایی جشنواره هفدهم فیلم مقاومت گفت: جوایز هر کدام از این بخش ها متبرک به نام شهید و هنرمند بزرگی است که در عرصه مقاومت صاحب اثر و نفوذ است.

وی افزود: جایزه بخش اصلی متبرک به نام سردار شهید سلیمانی، جایزه نسل روایت مزین به نام شهید محسن حججی، جایزه بخش دفاع مقدس مزین به نام رسول ملاقلی پور و جایزه جهان بدون اسراییل مزین به نام عماد مغنیه است.

رفیعی گفت: دو بخش دیگر نیز یکی شامل روایت قلم در مبحث فیلمنامه نویسی بلند، کوتاه و اقتباسی و جایزه این بخش نیز مزین به نام شهید مرتضی آوینی است و دومی بخش نقد و پژوهش دفاع مقدس است.

در ادامه پوستر جشنواره با حضور مادر شهید حمیدرضا اسداللهی و خواهر شهید ابراهیم هادی رونمایی شد.

غفاری: تقلیل «جشنواره  فیلم مقاومت» به دفاع مقدس یا مقابله با داعش جفا در حق مقاومت است

مادر شهید اسداللهی در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد که باید دست دشمن از کشورمان کوتاه شود ما خانواده شهدا اجازه نخواهیم داد که به کشور و شهدای ما بی‌حرمتی کنند. ایشان در ادامه گفتند: نزدیک سالگرد شهید سلیمانی است، مگر نگفتند که تمام ایران یک خانواده هستیم نگذاریم این خانواده متلاشی شود؟

همچنین خواهر شهید ابراهیم هادی نیز با اشاره به نام و یاد شهدا گفتند: ان‌شاءالله بتوانیم مقاومت و ولایت مداری خود را نشان دهیم، به یاد ابراهیم‌ها که ۵ روز در کانال کمیل مقاومت کردند. ایشان در ادامه اظهار کردند: شهید ابراهیم هادی به خواب ما آمدند و گفتند که شما چرا ناراحت هستید ما کنار شما هستیم.
دشمن بداند که به گل نشستند و هیچ کاری نخواهند کرد. ما با شهدایمان ایستادگی و مقاومت خود را نشان خواهیم داد.

دبیر جشنواره هم از نگارش دو فیلمنامه با موضوع شهید ابراهیم هادی خبر داد و افزود: اگر فیلمنامه‌ها به امسال هم نرسد سال دیگر حتما فیلمی با موضوع ابراهیم هادی خواهیم داشت.

غفاری: تقلیل «جشنواره  فیلم مقاومت» به دفاع مقدس یا مقابله با داعش جفا در حق مقاومت است

در ادامه نیز در بازدیدی از دفتر شهید مرتضی آوینی در محل موسسه شهید آوینی به همراه خبرنگاران و دبیران جشنواره صورت گرفت.

جشنواره فیلم مقاومت از سال ۶۲ آغاز به کار کرده و امسال هفدهمین دوره آن در پهنه خلیج فارس برگزار خواهد شد. این جشنواره تا ۱۱ دوره با نام دفاع مقدس نامگذاری شده بود و از سال ۸۹ نام آن به جشنواره مقاومت تغییر کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.