چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

با حضور فعالان و صاحب‌نظران؛

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان آسیب‌شناسی می‌شود

تئاتر کودک و نوجوان

سینماپرس: بررسی نشست‌های آسیب‌شناسی بیست و هفتمین جشنواره‌ تئاتر کودک و نوجوان با حضور مدیران و فعالان این عرصه به منظور هم‌اندیشی در راستای برگزاری بهتر بیست و هشتمین دوره این رویداد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، به عقیده تمامی کارشناسان سرمایه‌گذاری بر کودکان و نوجوانان در درازمدت منجر به ارتقا و رشد جامعه خواهد شد و در این میان تئاتر به ویژه تئاتر کودک و نوجوان به عنوان بستری برای خلق جامعه‌ای خلاق، پویا و پر از شور و نشاط بهترین مسیر برای ارتقا سطح کیفی تمامی جوامع بشری و عاملی برای ارتباط گسترده و موثر نه تنها با این گروه سنی بلکه با بزرگسالان و تمامی افراد جامعه بوده و هست.

کودکان و نوجوانان با دیدن تئاتر و همراهی با آن مهارت‌های زیادی را در خلال دنیایی پر از تخیل و شور و نشاط می‌آموزند.

در این بین، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تنها جشنواره تخصصی این گروه سنی است که هر ساله با حضور بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه سعی می‌کند، با همراه کردن کودکان و نوجوانان در راستای پرورش قوه تخیل و تقویت ارتباط جمعی و خلاقیت آنان گام بردارد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان علاوه بر مخاطبان، در ارتقای سطح آگاهی و آموزشی گروه‌های تئاتری نیز تاثیر انکارناپذیری دارد.

این جشنواره به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا دوسال از ادامه فعالیت بازماند و بیست و هفتمین دوره‌اش پس از چندین بار تعویق زمانی از یکم تا ششم تیرماه سال جاری با حضور ۷۰ گروه نمایشی و حدود ۴۰۰ هنرمند در همدان برگزار شد تا کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان علاقه‌مند، به تماشای دنیای پر راز و رمز و هیجان کودکانه بنشینند.

جشنواره‌ای که با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان این مرز و بوم از طریق نمایش با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» به دبیری امیر مشهدی‌عباس برپا شد و با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان در شهر همدان میزبان مخاطبان بود.

بیست و هفتمین دوره این رویداد هنری با تمامی نقاط قوت و ضعفش در حالی به کار خود پایان داد که امیر مشهدی‌عباس از طرف کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و همدان معرفی شد.

پس از این، نشست‌هایی با هدف هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، انجمن تئاتر عروسکی خانه تئاتر و اعضای هیئت مدیره بنیاد نمایش کودک برگزار شد تا دوره بعدی این رویداد با افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف‌ در زمینه اجرایی و محتوایی همراه باشد.

توجه جدی به مباحث میزبانی و ملزومات برگزاری یک رویداد بین‌المللی، تدبیر برای تغییر شهر میزبان به جهت ارتقای کیفی برگزاری جشنواره، توان اجرایی و حمایت تمامی نهادهای استانی در استان میزبان، توجه به زیرساخت‌های موجود و امکانات مورد نیاز، توجه جدی به ارتقای میزان کمک‌هزینه‌ها با توجه به افزایش هزینه تولید و آماده‌سازی آثار نمایشی، تمهید امکان خدمات فنی در شهر میزبان در زمینه ترمیم دکور گروه‌ها، توجه کارشناسانه و دقیق‌تر به‌تناسب سنی مخاطبان و آثار نمایشی، اتخاذ رویکرد تخصصی‌تر در مراحل انتخاب و داوری، توجه جدی‌ به مقوله تبلیغات محیطی جشنواره، ایجاد فرصت و امکان برای گروه‌های شرکت‌کننده به‌منظور تبادل تجربیات و گفت‌وگوهای تخصصی، برطرف کردن مشکلات حوزه اسکان، پذیرایی و تلاش برای تأمین شرایط مناسب برای این بخش، توجه عملی به کیفیت آثار و پرهیز از نگاه کمی، پرهیز از اضافه کردن بخش‌های غیرضروری و موازی با سایر رویدادها به جشنواره، اهمیت‌بخشی به تئاتر کودک و نوجوان و نگاه کاملا حرفه‌ای به این حوزه توسط متولیان امر، بهره‌گیری از هنرمندان متخصص تئاتر کودک و نوجوان در هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره و نگاه تخصصی‌تر به انتشارات جشنواره از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این نشست‌هاست.

این موارد تنها بخش مشترکی از دغدغه‌های تمامی فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی برگزاری جشنواره‌ای در سطح بین‌المللی، آن هم برای مخاطبان کودک و نوجوان به شمار می‌آید.

یکی از مهم‌ترین موارد مشترک در این نشست‌ها، پرداختن به موضوع میزبانی در برگزاری این رویداد بین‌المللی در کشور است.

استان همدان سال‌هاست که با همت مدیران و مردمان خونگرم خود میزبانی این رویداد را برعهده دارد اما متاسفانه با وجود این سابقه طولانی در برگزاری جشنواره، همچنان در بخش بهسازی زیرساخت‌های فنی و کیفی آمادگی لازم را به منظور میزبانی از این رویداد بین‌المللی دارا نیست.

سالن‌هایی با حداقل کیفیت اجرایی، فقدان نیروهای کارآزموده در بخش فنی به منظور رفع مشکلات گروه‌های اجرایی، نبود هماهنگی‌های لازم میان مدیران شهرستان با ستاد اجرایی تنها بخشی از مواردی است که می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین چالش این شهر برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره باشد.

آنچه در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی همدان رقم خورد با وجود تلاش‌ها و زحمات مدیران، هنرمندان و گروه‌های اجرایی حاضر در این دوره، گواهی بر این است

که میزبانی چنین جشنواره‌ای نیازمند توان فنی، هنری و مدیریتی بیش از یک توان حداقلی است، آن هم برای جشنواره‌ای که بار بین‌المللی دارد.

بی‌توجهی به نواقص سال‌های قبل تنها باعث بی‌اعتبار شدن این رویداد هنری و بازماندن آن از رشد و ارتقایی خواهد بود که قطعا باید هرسال بیش از پیش شاهد آن باشیم.

با تمام مواردی که ذکر شد و با توجه به اینکه به‌زودی باید شاهد فعالیت دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و انتشار فراخوان آن باشیم، باید دید نتیجه این آسیب‌شناسی‌ها و نشست‌های تخصصی با کارشناسان حوزه تئاتر کودک و نوجوان چه خواهد بود و تفاوت اساسی فراخوان این دوره از جشنواره پس از مشخص شدن نقاط قوت و ضعف دوره پیشین برچه اساس و با چه اصولی منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.