سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷

روی آنتن شبکه مستند؛

زندگی علامه جعفری به روایت «روشنای زندگی»

شبکه مستند

سینماپرس: فیلم «روشنای زندگی» ساخته مریم فرهنگ، روایتی از زندگی علامه جعفری مفسر نهج‌البلاغه، فقیه، عارف، فیلسوف و مولوی‌شناس معاصر ایران از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم «روشنای زندگی» که به مناسبت درگذشت علامه جعفری مفسر نهج‌البلاغه، فقیه، عارف، فیلسوف و مولوی‌شناس معاصر ایران در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است به زندگی عالمانه استاد محمدتقی جعفری و ارتباط علمی و فلسفی‌اش با برتراند راسل و تلاشش برای درک نقاط مشترک فلسفه غرب و فلسفه اسلامی می‌پردازد و همچنین مروری دارد بر تحقیقات و مطالعات وی درباره چرایی و ماهیت زندگی که در نهایت به نگارش کتاب «زندگی قابل‌درک» منجر شد.

در این مستند چهره‌هایی مانند پروفسور مهدی گلشنی فیزیک‌دان، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، شهرام تقی زاده انصاری و سیدمحسن فاطمی از شاگردان علامه به ابعاد مختلف این فیلسوف شیعه پرداخته‌اند.

محمدتقی جعفری مشهور به علامه جعفری (۱۳۰۲ - ۱۳۷۷ ش)، از علمای شیعه، حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه و اصولی است، او شاگرد مرتضی طالقانی بوده و سراسر عمر خود را در تحصیل، تدریس و پژوهش و تحقیق سپری کرده است.

از وی بیش از ۸۰ جلد کتاب تألیفی به یادگار مانده که از معروفترین آنها می‌توان به «جبر و اختیار»، «شرح نهج‌البلاغه»، «شرح مثنوی معنوی» و «وجدان» اشاره کرد.

علامه جعفری چندین بار با برتراند راسل در مورد مسائل فلسفی نامه‌نگاری داشته و با روژه گارودی، پروفسور عبدالسلام و پروفسور روزنتال گفتگو کرده است.

مستند زندگینامه علامه جعفری امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۴:۳۰ خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.