شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

«رشد» و فرصت بِکری به نام بازار فیلم؛

آیا امکان احیای یک رویداد هنری پس از مرگ تدریجی آن در ۵۲ سالگی وجود دارد؟

جشنواره فیلم رشد

سینماپرس: بسیاری از جشنواره های فیلم در ایران عنوان «بین‌المللی» را در نام خود یدک می‌کشند. عنوانی که البته برای برخی از این جشنواره‌ها صرفاً یک عنوان به اصطلاح «دهن‌پُرکن» برای بالا بردن ظاهری جایگاه جشنواره است و در نهایت نیز مشخص نمی‌شود که آیا این جشنواره بین‌المللی واقعا مخاطبان و دنبال‌کنندگانی در خارج از ایران دارند یا نه!

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم رشد که به تازگی فرصت ارسال آثار برای پنجاه و دومین دوره آن تا ۱۹ آبان ماه جاری تمدید شده است؛ از جمله جشنواره‌هایی است که عنوان «بین‌المللی» را یدک می‌کشد. جشنواره‌ای که از آن به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره در حال برگزاری کشور یاد می‌شود و از همان دوره‌های ابتدایی نیز از تعبیر بین‌المللی برای آن استفاده می شد.
نکته‌ای که باعث نگارش این یادداشت شده، ظرفیت‌های بی‌بدیل موجود در این رویداد فرهنگی-اجتماعی برای استفاده در حوزه بین‌المللی است. استفاده از ظرفیت بین‌المللی فیلم رشد، مساله‌ای است که می‌توان برای ارتقای کیفیت آثار آن مورد توجه قرار داد. در حال حاضر توجه به این بعد جشنواره، تا حد زیادی کاهش یافته است، در حالی که تقویت آن می‌تواند تلاش و تجربه ملت‌های گوناگون را با هم مرتبط کند و دستاوردهایی ورای تصور بر جای بگذارد. در واقع جشنواره‌ها راهی برای ارتباطات میان فرهنگی هستند و می‌توانند زمینه‌ساز پیوند اقوام و ملت‌های گوناگون شوند.

اما تحقق این موضوع نیازمند توجه به یک نکته جدی است؛ رویدادی همچون جشنواره‌ فیلم رشد که عنوان «بین‌المللی» را در نام خود دارد و سابقه بیش از ۵۰ دوره برگزاری را نیز دارد، برای استفاده از ظرفیت‌هایش در عرصه بین‌المللی، نیازمند راه‌اندازی بازار فیلم آموزشی است؛ اتفاقی که متاسفانه هنوز به وقوع نپیوسته است. اگر این بازار فیلم آموزشی به وجود بیاید هنرمندان و فیلمسازان بسیاری به این رویداد فرهنگی-اجتماعی روی می‌آورند و ارزش و اهمیت بیشتری در عرصه بین‌المللی پیدا می‌کند.

بررسی جایگاه بازار فیلم در رویدادهای مهم سینمایی در جهان نشان می‌دهد که «بازار فیلم» یکی از ارکان مهم جشنواره‌های معتبر بین‌المللی است. بازارهای فیلم کارکردهای بسیاری دارند که یکی از مهمترین آن‌ها زمینه‌سازی برای عقد تفاهنامه‌های مشترک میان تولیدکنندگان فیلم در داخل و خارج از کشور است. به تعبیر بهتر، نقش اصلی بازارهای فیلم مذاکرات رو در رو است و این موضوع، عقد قراردادها را تسهیل می‌کند.

با توجه به اینکه جشنواره فیلم رشد، یک رویداد علمی، تربیتی و آموزشی است؛ از منظر محتوایی رویکردی منحصر به فرد دارد که می‌تواند برای بسیاری از مخاطبان سینما و فعالان عرصه تعلیم و تربیت جذاب باشد. در واقع این جشنواره به واسطه موضوع خاص و جالب توجهش از اساس، برای مخاطبان منحصر به فرد و جذاب است؛ حالا تصور کنید که این رویداد دارای بازار فیلمی هم باشد که به طور متمرکز به معرفی و ارائه آثاری با موضوعات علمی، تربیتی و آموزشی اختصاص داشته باشد؛ همین بازار ویژه و منحصر به فرد به تنهایی قابلیت جذب بسیاری از مخاطبان را داراست.

هر چند که با توجه به تسهیل در ارتباطات به واسطه پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مشتریان بازارهای فیلم در جهان حالا مدتی است که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به انتخاب آثار و بازاریابی برای محصولات نمایشی می‌پردازند اما با این همه اصل موضوع راه‌اندازی بازار فیلم یکی از اتفاقاتی است که چه در این دوره و چه در دوره‌های بعدی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم رشد باید مورد توجه قرار گیرد. اتفاقی که می‌تواند نقشی بی‌بدیل در رشد جایگاه حرفه‌ای این رویداد باسابقه فرهنگی و اجتماعی در ایران و جهان داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.